Hva er læring?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samarbeid mellom skole og hjem
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Kroppsøvingsdidaktikk
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Didaktiske utfordringer
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLE BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
FIRST LEGO League i Molde ?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Strategier og kompetanse
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Velkommen til et nytt skoleår!
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Hva er læring?

Tenk gjennom: Hva vil det si å lære? Hva skjer med oss mens vi lærer? Hva skjer med oss når vi har lært? Hvordan vet vi at vi har lært? Hva er egentlig læring?

Tre ulike retninger som forklarer læring: En atferdsorientert retning En kognitivt orientert retning En virksomhetsorientert retning Dette er tre retninger som du ofte finner i ulike bøker, men du kan også, i annen faglitteratur, lett finne andre måter å beskrive retninger på.

Interessante linker: Om behaviorisme: www.snl.no/behaviorisme Om humanisme: www.snl.no/humanisme Om kognitivisme: nn.wikipedia.org/wiki/Kognitivisme Om psykoanalyse: www.snl.no/psykoanalyse Om virksomhetsteori: http://carbon.ucdenver.edu/~mryder/itc/activity.html

En definisjon på læring Læring er en relativt varig endring av atferd som følge av øvelse eller erfaring

Læringsstrategier Har du noen læringsstrategi? Det er viktig at elevene er bevisst (sine) ulike læringsstrategier og at de er i stand til å variere dem hensiktsmessig. Hvordan kan du som lærer hjelpe dem til dette?

Læring og undervisning Hvem lærer? Hvem underviser? Hva har læreren ansvar for? Undervisningen – læringen? Hvorfor driver vi med undervisning? Hva er en nasjonal læreplan?

Viktige dokumenter på nettet Opplæringsloven med sentrale forskrifter. Kunnskapsdepartementets side om Kunnskapsløftet. Kunnskapsløftets læreplaner. (LK06) Stortingsmelding om ny lærerutdanning: St.meld. nr. 11 (2008-2009) Læreren Rollen og utdanningen.

Didaktiske grunnkategorier Elev Mål ”Formålsparagrafen” Arbeidsformer/-metoder/læremidler Innhold Rammefaktorer Vurdering

Læreren og læring Hva kjennetegner den gode lærer? Hvorfor er det viktig å være tydelig som lærer? Hva bør læreren være tydelig på? Hvordan kan læreren være tydelig?

Lærerens mange roller: Kunnskapsformidler og kunnskapsmedarbeider (faglig ressursperson) Tilrettelegger (trekke opp rammene – regi) Grensesetter og problemløser Pådriver og inspirator (forbilde) ”Mester” og veileder Omsorgsperson Medarbeider og samarbeidspartner Planlegge, vurdere og utvikle (K-A Solli)

Den gode lærer (s. 47) Motivert for innovasjon og utvikling, særlig mot større elevaktivitet. Klargjøre tydelige og høye forventninger om elevens læring, inklusiv organisering og progresjon. Aktiv planlegging av undervisningen, forklarer hva elevene skal lære, gir veiledning under veis, gir tilbakemeldinger. Kan tenke gjennom og reflektere over sin undervisning. (Etter NOU 2003: 16)

Den gode lærer (forts.) Kjenner læreplanens innhold. Pedagogiske ferdigheter, bruker et repertoar av undervisningsstrategier. Refleksjon og evne til selvkritikk. Empati og engasjement. Evne til å planlegge og lede – både i og utenfor klasserommet (OECD i NOU: 16)

Den gode lærer (forts.) Læreren er tydelig. God leder, bevisst på elevenes medvirkning. Faglig kompetent. Har en bevisst, strukturert plan – men kan improvisere. Opptatt av og har store forventninger til elevenes læringsutbytte. Gir presise tilbakemeldinger om faglig og sosial utvikling. Viser varme og omsorg.

Synet på læring i LK06 Læring forutsetter Elevens eget aktive læringsarbeid At eleven er bevisst på og behersker ulike læringsstrategier i ulike situasjoner At skolen stimulerer elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet At skolen stimulerer til at elevene utvikler egne læringsstrategier og kritisk tenking

Kunnskapssamfunnet Et samfunn hvor kunnskap er både drivkraft og produkt i den økonomiske vekstprosessen. Store forventninger til skolen i kunnskapssamfunnet. Stor vekt på utvikling av IKT-ferdigheter i kunnskapssamfunnet. Kunnskapsløftet (2006) innfører å kunne bruke digitale verktøy som en av 5 grunnleggende ferdigheter (ved siden av regning, lesing, uttrykke seg skriftlig og uttrykke seg muntlig). Læreren i kunnskapssamfunnet.

Samler- og jegersamfunnet Informasjons-samfunnet ”Det 5. samfunn” Kilde: Institutt for Fremtidsforskning, København. (Fra Aftenposten 03.04.96.) Samler- og jegersamfunnet Landbruks- samfunnet Industri-samfunnet Informasjons-samfunnet Det 5. samfunn Tidsepoke - 3000 f. Kr. - 1880 - 1960 - 2020 2020 - Prioritert ressurs: Erfaring Kapital Boklig viten Fantasi Prioritert sosial struktur: Gruppe Familie Hierarki Nettverk «energikilde»: Muskelkraft Hestekraft Kull og olje Elektronikk Bilder Status- person: Eldste Familiefaren Kapitaleieren Vitenperson Historie-fortelleren Prioritert «verktøy» Gravestokken Plogen Dreiebenken PC’en Virtual reality Viktig møtested: Nomadehytten Gården Fabrikken Konferansehotell Fredags-øl aktivitet: Ritualene Familien Arbeidet Leken Viktigste tidsenhet: Dagen Året Årene verdibegrep: Naturen Gud Nytten Viten Historien «setting»: Åpne land Marken Byen Forstaden Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Eleven i kunnskapssamfunnet Hvorfor sliter guttene? Intervju med professor Ivar Frønes. Fra NRK Spekter våren 2009. Hele programmet her.

Uheldige sider ved kunnskapssamfunnet? Er kunnskapssamfunnet på bekostning av velferdssamfunnet? (jfr. Industrisamfunnet) Individualisme – solidaritet – konkurranse – gruppefølelse – det lokale og det globale – trygghet – tilhørighet – vinnere/tapere.

Læreren i kunnskapssamfunnet De er katalysatorer for kunnskapssamfunnet og alt det positive det står for. De er motvekter til truslene mot inkludering, sikkerhet og offentlig liv som følger av kunnskapssamfunnet. De er ofre for kunnskapssamfunnet i en verden hvor de stadig økende forventningene til utdanning blir møtt med standardløsninger til minimumspris.

Lærerens kompetanse i ks Læreren må ha en solid plattform både yrkesmessig og personlig. (En lærerutdanning med både formell kompetanse og personlig identitetsutvikling.) Jfr. begrepene utdanning og danning (kap.1). Anbefalt litteratur om læreren i kunnskapssamfunnet: Hargreaves, A. (2004): Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. Særlig Kap. 1 og 2. Abstrakt forlag.

Det to-leddete skjema OMGIVELSE INDIVID

Det tre-leddete skjema INDIVID VIRKSOMHET OMGIVELSE

Det to-leddete og tre-leddete skjema i praksis Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det to-leddete skjema. Gi eksempler på læringssituasjoner som bygger på det tre-leddete skjema. Sorter eksemplene tilsvarende og prøv å se om det er noen prinsipielle forskjeller dem imellom.

Lek, læring og arbeid som virksomheter Lek som virksomhet Læring som virksomhet Arbeid som virksomhet Forskjellen mellom de tre virksomhetsformene Overganger mellom de tre virksomhetsformene Operasjoner