BOKUTSTILLINGER – eksempler og tips

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Fra geometriske former til abstrakt design.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Layout - utforming - design i
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Dokumentasjon av en prosess
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Bokutstillinger ABI – – HR.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Tekst, bilde og komposisjon
TIDSLINJER 1.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Resonnerende tekst.
Litterære virkemidler
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Cafédialog – elevmedvirkning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

BOKUTSTILLINGER – eksempler og tips ABI – 22. februar 2013 – HR

Fronteksponeringer Punktutstillinger Plukkutstillinger (f.eks. boksnurr med lett blanding) Temautstillinger Hot Spot

Basisutstillinger (permanente utstillinger som ofte krever mye arbeid og penger) Temautstillinger (mer kortvarige utstillinger som tar for seg spesielle temaer eller problemstillinger) Vandreutstillinger (vandrer/flyttes mellom bibliotek, skoler osv.)

Anledningen for bokutstilling: forfatterskap (f.eks. skjult gull) tema aktuell hendelse periode sjanger jubileum nyheter prisbelønte verk ny aktualitet (f.eks. på grunn av adaptasjoner)

Svanhild Hagen: Et bibliotek til begjær: Hvordan lage gode utstillinger i biblioteket? (2011) Hva er en bokutstilling i folkebibliotek? Hva kjennetegner den gode utstillingen, hva bør vektlegges når bøker stilles ut, og hvordan lager man den gode utstillingen? https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/938/2/Hagen_Svanhild.pdf

Utstillinger som «huske-motorer» om hva som finnes i bibliotekets samlinger

Mulige steder for utstilling i bibliotek kan være (Brown & Power 2006 s. 59): - Utstillinger på vegg - Horisontale utstillinger - Bord; enten frittstående, mot vegg eller på enden av reoler - Vegger i korridorer, toaletter etc. - Flyttbare vegger - Oppslagstavler - Fellesrom - På toppen av reoler - Ledige gulvplasser i store rom - Taket (for hengende utstillinger) - Utendørs

Hjørring bibliotek

Utstillingen må vekke de besøkendes interesse 2. Utstillingen må vekke de besøkendes tillit 3. Utstillingen må belønne publikum for at de bruker tid på den 4. Utstillingen må være behagelig og smakfull (Brown & Power 2006 s. 17)

Hva avgjør brukernes lån av skjønnlitteratur? (Undersøkelse gjennomført av Ross i 2001) Hvilken leseopplevelse vil jeg ha – hvilken sinnsstemning er jeg i? 2. Kilder som leseren bruker til å finne ut om nye bøker. 3. Faktorer ved boka som leseren tar hensyn til for å matche bokvalget til ønsket leseopplevelse. 4. Faktorer ved selve boka som er ønsket for å bestemme leseopplevelsen, dvs. forfatter, tittel, sjanger, antall sider, omslaget eller forlaget. 5. Ressursbruk i form av tid eller penger som leseren er villig til å ofre for å få intellektuell eller fysisk tilgang til boka.

Bibliotekarer har en tendens til å kategorisere bøker etter forfatter, emne, situasjon, karakterer, sjanger, litterære prisvinnere eller multimedia. Når lesere velger bøker, går de etter følelser eller humør, etter påvirkning fra media, etter hvilke bøker de mer og mindre tilfeldig finner i biblioteket, og etter hvilken kostnad, for eksempel i form av tid, de er villig til å bruke (Ross & Chelton 2001 s. 54)

Serendipitet

21 aktuelle bøker under headingen «Good Books You May Have Missed»

Hvem som anbefaler bør være tydelig: - Biblioteket - Lesere/brukere

«Lån med deg bøkene fra utstillingen!» Bibliotekarene etterfyller Bibliotekarene ser virkningen/suksessen

Ole Mauseth: Utstillingsteknikk (1999) Estetikk Ole Mauseth: Utstillingsteknikk (1999) Komposisjon er det viktigste stikkordet i utstillingsteknikk For å oppnå en god komposisjon er objektenes stilling, plassering og sammensetning avgjørende «En utstilling som inneholder en harmonisk fargesammensetning, riktig balanse og gode linjer, vil alltid virke tiltalende på et publikum» (Mauseth 1999 s. 19)

«Oppmerksomhetslover»: - Store flater tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn små - Gjenstander som er klart og skarpt tegnet («ligger i fokus») ses lettere enn uskarpe - Vi legger mer merke til rene, klare farger enn til duse og blandede - Lyse gjenstander trer klarere fram enn mørke - Menneskefigurer, og særlig ansikter, tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn andre gjenstander i bildet - Bevegelser og handlinger trer kraftigere fram enn det som er i ro (Hummelvold og Klevjer Aas 1984 s. 46)

Mengde Komposisjon (f.eks. symmetri) Farge Gjenstander i tillegg til bøkene Skrift Metaforer, symboler, metonymier (f.eks. pars pro toto)

Ulike prinsipper for organisering av bøkene i en utstilling

Popularitet, relevans, mangfold, variasjon

Stemninger

Overraskelse, det smale Det gåtefulle («ustruktur», «angst-rytmer»)

Alle manus har forfatterens e-mailadresse samt mobilnummer.» «BØKER SOM IKKE FINNS er en paraply som hittil har samlet 27 nye norske forfattere som står uten forlagskontrakt. Det er lagt ut over 80 rå-manuskript. Disse representerer alle sjangere. Tekstene er i ulike prosess-stadier, med alt fra håndskrevne manus til hjemmeprintet, digitaltrykt og stiftet, permet eller innbundet (limfrest). I omfang fra én til 320 sider. Forlagsløsheten gir dem uavhengighet fra fagkonsulenters bedømning. Tekstene er heller ikke skrevet for konsulenter, det er det lesende publikum som er målgruppen og det er publikumet som er invitert til å være jury. Hvert manus er forsynt med et vurderingsark der det kan gis korte anmerkninger samt terningskast. Er det behov for utdypende kommentarer oppfordres til direkte kontakt med forfatteren. Alle manus har forfatterens e-mailadresse samt mobilnummer.» (http://www.boker-som-ikke-finns.info/42099925)

Det dagsaktuelle

Det er viktig for utstillerne å få tilbakemeldinger En hotspot er en liten, kortvarig utstilling som belyser et aktuelt tema og inviterer publikum til å delta med egne meninger Disse meningene kan f.eks. skrives ned i en bok som er den del av utstillingen Det er viktig for utstillerne å få tilbakemeldinger De første hotspot-utstillingene fant sted ved Malmö museum i 2001-02. Utstillingene satte problemer under debatt og tok delvis opp «farlige» emner (f.eks. overvekt og fedme). Oslo Bymuseum hadde en hotspot-utstilling i desember 2006 kalt «Høyspenning Livsfare» om ungdom og rusmidler. Denne utstillingen ble lagd i samarbeid med elever på en ungdomsskole.

«Ein Hot Spot er ein temporær utstilling der bodskap og vinkling spissast, der aktuelle samfunnsproblem blir satt på dagsorden og nye stemmer slepp til. Målet er å gjere arkiv, bibliotek og museum meir synlege og aktuelle» (ABM-utvikling 2008) Hot Spot er kontroversielle utstillinger som retter søkelyset mot brennbare temaer, og hvor formålet er å provosere og skape diskusjon og engasjement

Flertallsknepet, ekspertknepet, nyhetsknepet osv Flertallsknepet, ekspertknepet, nyhetsknepet osv. Interessante, men ikke for villedende overskrifter

Verbale tekster på skilt, plakater …

Med eller uten verbal tekst? Hvor lange tekster? (paratekster) Tekstene skal både lokke og informere De skal hjelpe folk til både å velge og å velge bort bøker som er uinteressante eller ikke relevante for dem

Jamfør paralingvistikk

Typogram

Innbyr til aktivititet

Omslaget kan lokke … I Drammensbibliotekets ungdomsavdeling skulle i 2012 «minst 20 prosent av bøkene […] stå med forsiden frem for å friste til impulslån»