Laste ned presentasjonen
PublisertBjørge Davidsen Endret for 8 år siden
1
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009
2
Muntlige presentasjoner
Konferanser Seminarer Prosjektsamlinger Møter
3
De tre formidlingsreglene ” Patricia A. Robinson”
Strukturer med hensyn til tilhører og formål Fremhev viktig informasjon Si budskapet enkelt og direkte
4
Oversikt Oppbygging (innledning, underveis, avslutte) Kroppspråk m.m.
Med og uten manuskript Den gylne regel Møteteknikker Planlegging og hjelpemidler
5
Hvordan bygge opp en presentasjon
Viktig med god innledning Sørg for å holde på interessen underveis Avslutt på en kraftfull måte
6
Hvordan innlede Et spørsmål som åpner for dialog
En humoristisk historie En fortelling En forbløffende påstand Et uventet påfunn Vis frem en gjenstand
7
Hvordan holde på interessen
Vær entusiastisk og ivrig Vis at du er interessert i temaet Vær inkluderende Vær åpen for spørsmål og innspill Bruk illustrasjoner, gjenstander Ta pauser Varier stemmen
8
Hvordan avslutte Gjenta de viktigste poengene Oppsummer i få ord
Marker ditt eget standpunkt Gi tilhørerne en utfordring Gi en oppfordring Bruk et sitat
9
Kroppspråk 1 Skaff deg øyekontakt og møt blikkene
Stort publikum, store bevegelser Ikke støtt deg til noe, stå på tå Flytt deg i takt med tema Stemmen har volum og tempo Klesstil
10
Kroppspråk 2 Ikke armer i kors Ikke hender i lomma, bak eller foran
Ikke len deg inntil veggen Ikke sett deg på pulten eller lignende Trekk deg gjerne fra sentrum, når du åpner for dialog
11
Tale med manuskript Marker på manuskriptet hva du vil betone, hvor du vil ta pause Varier tempo og styrke Gi rom for spontanitet underveis Vær engasjert, vis at du tror på stoffet selv
12
Tale uten manuskript Gjør kun korte notater Lær ikke talen utenat
Vit mer enn det du skal si Bruk eksempler underveis Øv og repeter Vær deg selv
13
Den gylne regel Tell´em what you´re gonna tell´em Then tell´em
Then tell´em what you told them Fortell hva du skal si Si det Fortell dem hva du har sagt
14
Møteteknikker 1 Vær bevisst hvor du sitter i møtet
Ikke innta ”sekretærrollen” Vær så synlig som mulig, og ta ordet tidlig Snakk sakte og tydelig Ikke la deg avbryte Referer til de du ønsker å støtte Vær bevisst bruken av hersketeknikker
15
Møteteknikker 2 Vær rolig og samtidig engasjert Argumenter positivt
Vær åpen for andre argumenter Ta ordet så ofte du kan Snakk ferdig selv om noen forsøker å avbryte deg Underbygg poengene dine med bevis Gjenta poengene
16
Herskerteknikker du kan bli utsatt for
Du blir oversett Du blir avbrutt Du blir overdøvet Du får dømmende blikk Du blir møtt med en nedlatende tone Andre tar dine poeng og gjør dem til sine Andre tar dine argumenter og vrir dem om til noe helt annet
17
Planlegging av presentasjon
Foredragstype De tre formidlingsreglene Tidsbruk (taletid) Innhold (hva skal presenteres) Trening (alene og med venn(er)) Planlegging med kollega/veileder
18
Visuelle hjelpemidler
2 min per lysark 1 figur/tabell pr. lysark 6x6 regelen for lysark Store bokstaver og linjer Ta med kun det som trengs
19
Avslutning Formidlingskanalene som brukes har felles trekk (…fra møte til konferanse…) Kunsten å formidle budskap kan struktureres gjennom flere verktøy og regler (…stort sett selvsagte ting…) Det å tenke strukturert bidrar til suksess
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.