Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPernille Nygaard Endret for 9 år siden
1
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON
2
ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring, utstillinger, aktiviteter, vareeksponering i butikk og danner det visuelle ansiktet utad. For butikkansatte i det daglige betyr dette hvordan varene presenteres for kunden rent praktisk: på vegg, på bord, i vindu etc. Eksponeringsdesigere tilbyr merchandising til butikker for å hjelpe til med varepresentasjonen på en ny måte. Det er lett å se seg blind i egen butikk, og vi bidrar til å se produktene med nye øyne og endre produktplasseringen for å fremme nyhetsverdien på produktene. I denne prosessen er det viktig med et tett samarbeid med de butikkansatte om endringene som gjøres, og for å lære av endringene som gjøres er før og etter bilder viktig.
3
ERFARINGER Hvordan kan dette knyttes til dere? -Alle har godt av å tenke nytt “utenfor boksen” -Innholdet av bøkene i fokus, det er viktig: men hvordan friste ytterligere? -Hvem er kundene/besøkende? Kan man nå andre grupper? -Besøksopplevelsen, hvordan skape en positiv opplevelse? -Konkrete gode løsninger på plassering av informasjon og merchandising. -Bibliotekets fremtid? -Ansattes kunnskap kan være et konkurransefortrinn, hvordan kan dette brukes aktivt i eksponeringen av bøker temadager/kvelder og eventer?
4
ERFARINGER -Bibliotekerfaring kan huskes som traust -Hvordan bedre opplevelsen av å være der – gjøre det mer spennende? -Alle besøkende er ikke like “beleste”
5
EKSPONERING Å eksponere betyr å vise frem. Riktig ekponering skal gjøre det enklere å finne de riktige varene. - Skape oppmerksomhet. - Gjøre området mer spennende, og den skal lette arbeidet for de ansatte i det daglige med praktiske og gjennomtenkte plasseringer av produktene. - Alt materiell og interiør i lokalet er en del av profilen. Det gjelder å bevare det helhetlige preget. -Eksponering er mer enn tilleggseffekter – handler om alt man presenterer
6
HVA KAN MAN GJØRE?
7
- Visualisere avdelinger; barn -Vise bredde med utgangspunkt i en tittel -Visualisere temaer med tilleggseffekter -Aktuelle saker -Skape hvilepunkter for øyet -Eksponeringer på endereoler -Bordeksponeringer -De ansattes favoritter? -Topp 10 -Ukjente skatter -Blind-date?
11
EKSPONERING - Hva ønsker dere å vise frem? -Ta bevisste valg! Hva skal vi vise og hvorfor? -Hvor skal det vises - Hvordan?
12
HVORDAN GÅ FREM? -Ikke ”pynte” -Ta et bevisst valg FØR dere starter, dere må ikke ville for mye. Tydeligere resultat med enkel plan -Spar på ideer -Finne riktig plassering -Riktig verktøy - bukk for større plakat - en pleksiholder for å holde et inforamjonsskriv - brosjyreholdere - “usynlig tape” - henge opp plakat (sene, strekkfisk, c-kroker, avstandskroker)
13
HVORDAN GÅ FREM? -Dette må endres kontinuerlig, og enkelt kunne vedlikeholdes -Det finnes mer en 1 ”riktig” løsning. -Samle fargene -Det er ofte mindre tidkrevende å starte ”på nytt” enn å etterfylle torg – og resultatet blir mye bedre -Gjør rent og fjern alle gamle rester av både produkter og materiell, samt feste av dette -Gjør dere kjent med innredningen og hvilke muligheter den gir. -Husk å etterstille lys om det er mulig.
14
VERKTØY
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.