Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,"— Utskrift av presentasjonen:

1 PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON

2 ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring, utstillinger, aktiviteter, vareeksponering i butikk og danner det visuelle ansiktet utad. For butikkansatte i det daglige betyr dette hvordan varene presenteres for kunden rent praktisk: på vegg, på bord, i vindu etc. Eksponeringsdesigere tilbyr merchandising til butikker for å hjelpe til med varepresentasjonen på en ny måte. Det er lett å se seg blind i egen butikk, og vi bidrar til å se produktene med nye øyne og endre produktplasseringen for å fremme nyhetsverdien på produktene. I denne prosessen er det viktig med et tett samarbeid med de butikkansatte om endringene som gjøres, og for å lære av endringene som gjøres er før og etter bilder viktig.

3 ERFARINGER Hvordan kan dette knyttes til dere? -Alle har godt av å tenke nytt “utenfor boksen” -Innholdet av bøkene i fokus, det er viktig: men hvordan friste ytterligere? -Hvem er kundene/besøkende? Kan man nå andre grupper? -Besøksopplevelsen, hvordan skape en positiv opplevelse? -Konkrete gode løsninger på plassering av informasjon og merchandising. -Bibliotekets fremtid? -Ansattes kunnskap kan være et konkurransefortrinn, hvordan kan dette brukes aktivt i eksponeringen av bøker temadager/kvelder og eventer?

4 ERFARINGER -Bibliotekerfaring kan huskes som traust -Hvordan bedre opplevelsen av å være der – gjøre det mer spennende? -Alle besøkende er ikke like “beleste”

5 EKSPONERING Å eksponere betyr å vise frem. Riktig ekponering skal gjøre det enklere å finne de riktige varene. - Skape oppmerksomhet. - Gjøre området mer spennende, og den skal lette arbeidet for de ansatte i det daglige med praktiske og gjennomtenkte plasseringer av produktene. - Alt materiell og interiør i lokalet er en del av profilen. Det gjelder å bevare det helhetlige preget. -Eksponering er mer enn tilleggseffekter – handler om alt man presenterer

6 HVA KAN MAN GJØRE?

7 - Visualisere avdelinger; barn -Vise bredde med utgangspunkt i en tittel -Visualisere temaer med tilleggseffekter -Aktuelle saker -Skape hvilepunkter for øyet -Eksponeringer på endereoler -Bordeksponeringer -De ansattes favoritter? -Topp 10 -Ukjente skatter -Blind-date?

8

9

10

11 EKSPONERING - Hva ønsker dere å vise frem? -Ta bevisste valg! Hva skal vi vise og hvorfor? -Hvor skal det vises - Hvordan?

12 HVORDAN GÅ FREM? -Ikke ”pynte” -Ta et bevisst valg FØR dere starter, dere må ikke ville for mye. Tydeligere resultat med enkel plan -Spar på ideer -Finne riktig plassering -Riktig verktøy - bukk for større plakat - en pleksiholder for å holde et inforamjonsskriv - brosjyreholdere - “usynlig tape” - henge opp plakat (sene, strekkfisk, c-kroker, avstandskroker)

13 HVORDAN GÅ FREM? -Dette må endres kontinuerlig, og enkelt kunne vedlikeholdes -Det finnes mer en 1 ”riktig” løsning. -Samle fargene -Det er ofte mindre tidkrevende å starte ”på nytt” enn å etterfylle torg – og resultatet blir mye bedre -Gjør rent og fjern alle gamle rester av både produkter og materiell, samt feste av dette -Gjør dere kjent med innredningen og hvilke muligheter den gir. -Husk å etterstille lys om det er mulig.

14 VERKTØY

15


Laste ned ppt "PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google