Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Fra ord til liv August 2012.
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Godt verktøy er halve jobben
Spøken som gir deg lykke!
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Oss & Dem ???.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Etikk.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Samhandling og kommunikasjon
Eierskap og Eierstyring.
Mestring og forebygging av depresjon
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Etikk og moral i lederskap
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 14: Kants Etikk
Etikk for finansielle rådgivere
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Politisk påvirkning.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Utskrift av presentasjonen:

Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland2 Immanuel Kant (1724 – 1804) Opplysningstiden: Oppdagelsen av individets frihet og muligheter Kant: Det ligger en morallov nedfelt i menneskene ”Det kategoriske imperativ”: Du skal alltid handle som om dine handlinger følger av en regel som du ønsker skal gjelde for alle mennesker Eller: ”Du skal aldri behandle andre mennesker bare som et middel, men også som et mål i seg selv” Kant satte ord på ideen om det andre menneskets menneskeverd

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland3 Utilitarisme: En etikk for ledelse Hvordan oppnå de ønskete målene med de begrensete ressursene som er til rådighet? Utvikling av instrumentell kunnskap (”formålsrasjonalitet”) Utilitarisme: En etikk for størst mulig nytte og glede for flest mulig mennesker Eksempel: Nytte-kostnadsanalyse i offentlig sektor Metodene skal gi samme løsning uavhengig av person Et tankekors: I en nytte-kostnadsanalyse, f. eks. i helsesektoren, settes det en pris på et menneskeliv, enten på en synlig eller på en usynlig måte

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland4 Fra Kant til utilitarismen Utilitarismen ble utviklet fordi Kants etikk ikke var operasjonell nok for de beslutningene som må tas av myndighetene Utgangspunktet for Kant, nemlig prinsippet om at ethvert menneske har en egenverdi, ble ikke avvist, men ble likevel umulig å ta inn i utilitarismens upersonlige kalkyler Zygmunt Bauman: Holocaust var en følge av formålsrasjonaliteten i det moderne samfunn

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland5 Er det rom for menneskelighet i en rasjonell organisasjon? Kanskje ikke i teorien, men virkeligheten er noe annet enn teori Hvis virkeligheten hadde vært slik de økonomiske og administrative teoriene og modellene beskriver, ville verden ikke ha vært et levelig sted I løpet av en arbeidsdag forholder vi oss ikke bare til rutiner og systemer, men også til mennesker, og vi erfarer at det kan ha en betydning for de løsningene vi kommer fram til

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland6 Emmanuel Levinas (1906 – 1995) Fransk filosof med jødisk bakgrunn Etter holocaust spurte han ikke (som de fleste andre) hvorfor dette kunne skje, men hvorfor det tross alt finnes menneskelighet, selvunder i de mest umenneskelige betingelser Et møte mellom mennesker er noe mer enn en utveksling av ord og ideer, det er også et fysisk møte hvor jeg konfronteres med et ansikt som jeg må respondere til

Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland7 Levinas om den profesjonelle hjelper: Mellom menneske og system Det finnes tårer som systemet ikke ser, og ikke kan se: Den Andres tårer. For at samfunnslivet skal fungere godt, er det helt nødvendig å bekrefte det uforbeholdne ansvar hos alle og for alle. I enhver samfunnsorden trengs enkeltmenneskers samvittigheter, for bare mennesker kan se krenkelser, særlig de krenkelsene som følger av fornuftens effektive virke. Vi må forsvare subjektiviteten mot de påkjenninger som følger av Den Universelle Fornuftens orden. For meg bunner argumentene og forsvaret for subjektiviteten ikke i et syn på jeget som noe hellig, men på det faktum at bare jeget kan se den Andres ”hemmelige tårer”, tårer som er forårsaket av den effektive fungeringen av en samfunnsorden. Derfor er subjektiviteten (i det ansvarlige jeget) uunnværlig for å kunne oppnå den omsorgen som ethvert samfunn ønsker å oppnå gjennom sin organisering, men som glipper når det unike i jeget og i Den Andre forsvinner i mengden.

Levinas om forholdet mellom etikk og moral Moral er det som styrer forholdet mellom menneskene i et samfunn. Etikk begynner som en altoverskyggende eksponering og følsomhet av ett menneske overfor et annet, men blir til moral og får tykkere hud så snart den beveger seg inn i en politisk verden med en upersonlig tredjepart, i et samfunn med myndigheter, institusjoner, domstoler, fengsler, skoler, kommitteer, osv. Men den normen som må fortsette å inspirere og gi retning til den moralske orden, er den etiske normen om det mellommenneskelige. Hvis moralen i samfunnet forlater sitt etiske fundament, da må den akseptere alle slags samfunn, inklusiv fascisme og andre totalitære systemer, for da kan den ikke lenger vurdere eller skille mellom dem. Den politikken som føres må alltid bli utfordret av påminnelsen om vårt etiske ansvar for den andre. Derfor kommer etikken alltid foran filosofien. Fagdag i Grimstad 24. mai Dag G. Aasland8