Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Spøken som gir deg lykke!
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Leselos Metakognisjon - målretting
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesestrategier og leseforståelse
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Foreldre som gode leseveiledere
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til et nytt skoleår!
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole Framtida nå - les og forstå! Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole

Framtida nå - les og forstå! “The problem is not illiteracy but comprehension. The bulk of older readers can read but they cannot understand what they read.” 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Før – lesing var i stor grad noe som elevene drev med på egen hånd Nå – lesing er noe elever og lærere jobber med sammen Førlesing Underveislesing Etterlesing 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Jeg har aldri vært borti noen av de lesemåtene. Det var helt nytt for meg når jeg så de plakatene henge i klasserommet første skoledag. Men etter at jeg har gjort det selv, føler jeg at det har hjulpet meg mye med å forstå litt mer. Det eneste jeg hadde brukt på barneskolen var tankekart og notert litt. Elev 8. trinn 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Lesestrategier / læringsstrategier / undervisningsstrategier Framtida nå - les og forstå! Lesestrategier / læringsstrategier / undervisningsstrategier Lesestrategier Alle tiltak leseren setter i verk for å fremme forståelsen. Gjennomsyrer aktivitetene i læringsarbeidet på skolen og hjemme Ikke noe som elevene driver med – lærer og elever i fellesskap Gjennomtenkte bestillinger fra læreren 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Hvordan arbeide med lesestrategier? Framtida nå - les og forstå! Hvordan arbeide med lesestrategier? Lærer introduserer og forklarer Hva, hvordan og hvorfor Lærer modellerer Elevene trenger modeller og mønster for arbeidet Læreren må tenke høyt sammen med elevene Elevene prøver ut under veiledning Elevene får mange muligheter til utprøving i alle fag Metakognitiv oppfølging Samtale, logg, oppgaver 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Hvordan jobber du med lekser hjemme? Framtida nå - les og forstå! Hvordan jobber du med lekser hjemme? Jeg prøver å tenke på ”før vi leser, mens vi leser og etter at vi har lest”. Når jeg er i ferd med å sette i gang med fagteksten, gjør jeg noen aktiviteter før jeg skal nærlese. Noen ganger stiller jeg spørsmål til teksten, samt at jeg pleier å lese ingresser, sammendrag, overskrifter og se på bilder. Mens jeg nærleser teksten, noterer jeg noen få stikkord, slik at jeg får sortert teksten i forskjellige bokser i hodet mitt. Andre ganger skriver jeg noen faktasetninger. Alt er etter som. Etter jeg har lest setter jeg meg ned og ser på stikkordene, og prøver å gjenfortelle innholdet. Elev 8.trinn 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Lekser les side 97 – 104 og gjør oppgave 1-10 side 105 Velg ut fem viktige årstall mellom 1814 og 1884. Lag en tidslinje. Begrunn valgene dine. Skriv ned avsnittsoverskriftene i et tokolonneskjema. Skriv tre stikkord til hver overskrift slik at du kan gjenfortelle innholdet for makkeren din. Skriv en kort tekst om innføringen av parlamentarismen. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Gode lekser er litt ”ut av” oppgaver fra boka. I noen fag kan det bli veldig mye oppgaver som står nummerert i boka. For eksempel; gjør oppgave 1-10 siden 78 i lærerboka. Disse syns jeg blir kjedelige hvis det blir mye av dem. Fordi du bare får trent deg på å sette opp oppgaven i margen og finne svarene i teksten. Jeg liker bedre oppgaver som lærerne kanskje har funnet opp, og noen som er hentet andre steder enn læreboka. Elev 9. trinn 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Lesestrategiske skjemaer Framtida nå - les og forstå! Lesestrategiske skjemaer VØL Tankekart – forskjellige typer Tidslinje Venndiagram To-kolonneskjema – forskjellige typer 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Før vi begynner et tema liker jeg at vi har gått litt igjennom hva vi skal ha om, se noen små filmklipp. Det hjelper meg veldig å forstå det vi skal lære om, istedenfor å bare begynne rett på temaet. Elev 9. trinn 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Bruk av youtube i førlesinga Framtida nå - les og forstå! Bruk av youtube i førlesinga Vet Ønsker å lære Har lært   No more king The Patriot Vet Ønsker å lære Har lært pilgrimmer Mayflower 1620 Kom fra England til USA Kolonier Ikke mer konge Løsrivelse fra England   04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Tankekart 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Tankekart Jeg liker å jobbe med tankekart, fordi det er veldig beroligende å sitte og brainstorme over det. Det er mye enklere enn å sitte med boken som det står mange ting i, for da går det litt i surr. Jeg syns det er mye bedre og jobbe med tankekart enn oppgaver, fordi at det er en variasjon fra alle oppgavene vi pleier og gjøre. Og når man gjør oppgaver sånn kan man bare leite etter svaret, men med en tankekart må man bruke hodet. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Tidslinje 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Tidslinje i presentasjoner 1814 1818 1829 1833 1837 1848 1851 1868 1869 1884 1898 1904 1905 Formannskapslovene ble innført

Framtida nå - les og forstå! Venndiagram 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Venndiagram 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! To-kolonneskjema 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! To-kolonneskjema 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! To-kolonneskjema 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! To-kolonneskjema 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Lesestrategier / læringsstrategier / undervisningsstrategier 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!