Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Advertisements

SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Trinn 2 Barnets første leveår.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kognitiv utvikling (del 2)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Nøkkelområde 1 Generelle språkferdigheter
(Barne-og ungdomspsykologi)
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
"God bagasje på livets reise."
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Talespråkets kjennetegn
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
i overgangen fra barnehage til skole
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
(Barne-og ungdomspsykologi)
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01 Tidlig samspill: Pedagogiske konsekvenser av nyere forskning Kognitiv utvikling: terminologi Språkutvikling Piaget og Vygotskys syn på språk og tenking Skriftspråkutvikling

Tidlig samspill: ped.konsekv.. Forebygge negativ utvikling modellen i ”storfamilien” sosiale endringer helsestasjon/ barnehager / PP-tjenesten spre kunnskap og hjelp ”Tidlig hjelp til bedre samspill” (Rye, 1993)

Tidlig samspill: ped. konsekv.. Erfaringer med institusjonsbarn Headstart- program: varig virkning? Tidlig intervensjon: Orion- programmet Misch-programmet Karsten Hundeide, Pnina Klein (Israel), og Maria Aarts (NL)

Orion-programmet (NL) Bakgrunn: barn behandlet utenfor familien, fikk tilbakefall når de kom hjem Mål: Bedre samspillet i familien øyekontakt navn på opplevelser- felles fokus’ kommunikasjon i dialog positive relasjoner

Misc-programmet- More Intelligent and Sensitive C Mål: forbedre kvaliteten på barn-omsorgsgiver relasjonen sensitivitet overfor barnas særtrekk vektlegge positive trekk ved samspillet som er Dette gir ingen konflikt med tidligere tradisjoner omsorgsgiver må ha omsorgsgiver må samarbeide for å forbedre samspillet

Effekten av Misc og Orion Orion i Norge: Nic Walls institutt Orion i andre land:(NL) Positive resultater-spesielt i forhold til forebyggende arbeid Misc i Norge / Siri Lanka / Indonesia: meget positive resultater både i motorisk, språklig og sosial utvikling

Kognitiv utvikling: Terminologi Kognitiv utvikling (intellektuell utvikling): persepsjon, forståelse av begreper glemsel, hukommelse / minne tenking ulike prosesser for bearbeiding og lagring av informasjon

Språkutvikling Samspillets betydning for utvikling av god begrepsverden symbolforståelse mot et dekontekstualisert /situasjonsuavhengig språk-- eks. rollelek Betydning for senere lesing: som er språket tegnet ned på papiret

Språkutvikling Babling (døve slutter rundt 6.mnd) ett-ordsyttringer to-ordsyttringer stigende kompleksitet med grammatiske morfemer som ”manner”, pappa gådde… Berkos ”wug” og ”wugger” Ser ut som barnet konstruerer regler...

Språkutvikling: når kan barn hva... De fleste babler ved 6mnd.alder De fleste sier sitt første ord mellom 8-18 mnd De fleste gjør de først kombinasjoner av ord innen ca.2års alder De fleste behersker grunnleggende grammatikk ved 4-5års alder

Hvordan kan vi forklare språkutviklingen? Har vi en medfødt evne til å tilegne oss språk? Er det læring ved betinging? Er det imitasjon? Sosial samhandling i kontekst… Hvilken betydning har den kognitive utviklingen?

Forutsetninger…variasjoner... Godt samspill fra tidlig alder… ”scaffolding” (Bruner) ulikt språkmiljø (Bernsteins koder)

Piaget & Vygotsky: Hva er forholdet mellom språk og tanke? Piaget mener…tenking er en forutsetning for språk Vygotsky mener…alt er først på et inter-psykologisk plan, - så på et intrapsykologisk Bruner forener… barn kan ikke oppdage alt alene…de trenger hjelp av andre...

Språkutvikling Semantisk utvikling Fonologisk ” pragmatisk ” morfologisk ” fonetisk syntaktisk språklig bevissthet / metaspråklig bevissthet

Språklig bevissthet Fonologisk bevissthet finne rim og regler skille ut første lyd i ord segmentere talte ord lage syntese av talte lyder stor betydning for leseinnlæringen

Skriftspråkutvikling- skriving og lesing Lærer man å lese når man begynner på skolen? ”emergent literacy” Studier av tidlige lesere: navnet på mor og far, eget navn, leser på melkepakken, leverposteiboksen, McDonald’s … IS!

Skriftspårkutvikling Pseudolesing ”maitoa” Logografisk lesing alfabetisk lesing ortografisk lesing

Skrifspråkutvikling Skribling fantasiskriving konvensjonelle bokstaver i rekke tegnet tale oppdagende skriving konvensjonell skriving ”Du kan jo lekeskrive!”… hemmlige tegn?