BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Energibruk i bygninger
Inkludering i skole og fritid
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Kultur gir helse. Én av fire hovedutfordringer i handlingsprogrammet for : Tilgjengelighet for større mangfold «Begrensninger av ulik karakter.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Dialogtorg i Kristiansand
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Agenda • Frivillighet Norge – hvem er vi? • Frivillig aktivitet i Norge – noen hovedtrekk • Frivillighet Norges inkluderingsprosjekt • Frivillige organisasjoners.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Asylmottak og nærmiljø
– en betingelse for aktivitet
Organisering av flyktningarbeidet
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Modellkommunene Hva er unikt?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 2/21 Senter for Byøkologi © 2008 Struktur Hvorfor et relevant perspektiv? Målsettinger Teoretisk utgangspunkt Vår metodikk Foreløpige funn Spørsmål til diskusjon

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 3/21 Senter for Byøkologi © 2008 KUNNSKAPSUTVIKLING Hvordan kan det tilrettelegges for inkludering? ANBEFALING AV TILTAK Mottaksledelse/drifts- operatør UDI Bergen kommune Ideelle organisasjoner/det sivile foreningsliv Målsettinger

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 4/21 Senter for Byøkologi © 2008 Lovpålagte oppgaver Asylmottaket som en del av nærmiljøet Integreringsperspektiv Ressursperspektiv ” Det er en målsetting at så mange som mulig, både voksne og barn, blir aktive deltakere i lokalsamfunnet under ventetiden” (Kilde: UDI) Hvorfor et relevant perspektiv?

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 5/21 Senter for Byøkologi © 2008 Teoretisk perspektiv 1/2 3 ULIKE NIVÅER Bånd mellom mennesker – naboskap samtale, tilhørighet Broer mellom ulikhet - det sivile samfunn, deltakelse på sosiale arenaer Inkludering i sentrale samfunnsinstitusjoner Hvor mye kan vi planlegge?

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 6/21 Senter for Byøkologi © 2008 Teoretisk perspektiv 2/2 STEDSPERSPEKTIVET Stedet som utgangspunkt Vi løfter blikket fra sektorinndelingen

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 7/21 Senter for Byøkologi © 2008 Forsknings- design Kartlegging Analyse Anbefalinger

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 8/21 Senter for Byøkologi © 2008 Vår metodikk 1/2 MIKRONIVÅ Møteplasser: eksisterende/potensielle møteplasser og sosiale arenaer Holdninger, forestillinger og ønsker Ildsjeler og nøkkelaktører

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 9/21 Senter for Byøkologi © 2008 Vår metodikk 2/2 SYSTEMNIVÅ Involverte kommunale etater, sivilt foreningsliv, UDI Informasjons- og kommunikasjonslinjer Strukturelle egenskaper ved mottaksapparatet

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 10/21 Senter for Byøkologi © 2008 Mulig utvidelse SYSTEMNIVÅ Samordning kommune, sivilt foreningsliv Samordning kommunale etater Gå utover kommunen sitt formelle ansvar som vertskommune: Mulige tiltak i bydeler der det er mottak

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 11/21 Senter for Byøkologi © 2008 Arna Statlige mottak Eksistert i over 20 år Drives av Hero Kapasitet til 165 beboere Delvis desentralisert OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 12/21 Senter for Byøkologi © 2008 Eksisterende møteplasser og arenaer MØTEPLASSER Få naturlige møteplasser Lite egnet til å bygge relasjoner SOSIALE ARENAER Stort mangfold Lite brukt av beboere på mottaket OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 13/21 Senter for Byøkologi © 2008 Holdninger og forståelser 1/2 OM MOTTAKET “Det har vært så lenge at jeg tror de som var i mot det har resignert” “Det er en veldig fordel med at befolkningen blir kjent med andre kulturer og andre folkeslag.” “Det er jo på en måte en liten verden for seg selv” OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 14/21 Senter for Byøkologi © 2008 Holdninger og forståelser 2/2 OM RELASJONER “Du kjører forbi de når de går. Alle de går jo, og alle de andre kjører” “All kontakt er ofte flyktig kontakt; en frustrasjon oppi det hele” “Vi tar alle vi kan få” OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 15/21 Senter for Byøkologi © 2008 Informasjons- og kommunikasjons linjer 1/2 MOTTAKET OG SIVILT FORENINGSLIV Lite direkte kontakt Krever mer ressurser å rekruttere beboere på mottaket Samarbeid i ulike andre forum OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 16/21 Senter for Byøkologi © 2008 Informasjons- og kommunikasjons linjer 2/2 MOTTAK OG KOMMUNALE TJENESTER Skolekontakt Rutiner for samarbeid og tilrettelegging viktig OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 17/21 Senter for Byøkologi © 2008 Oppsummering Få synlige konflikter Parallelle samfunn Stort forbedrings- potensial OUR THINKING - HOW

BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 18/21 Senter for Byøkologi © 2008 Spørsmål til diskusjon Hvilke kunnskap etterspør dere? Hvordan kan studien avgrenses for å bli aktuell og relevant for dere? Hvilke type råd og anbefalinger vil være mest fruktbare for dere? Organisering av et videre samarbeid OUR THINKING - HOW