Om voksenpedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Åsmund Sollien Schau og
læringsstrategier, modul 1
Pedagogisk analyse.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Noen viktige perspektiver
Kroppsøvingsdidaktikk
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
Samarbeid mellom skole og hjem
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Foreldre som gode leseveiledere
Vurdering for læring.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Mål og læring hos elever
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Om voksenpedagogikk

Alle elever har behov for: Mestringsfølelse Suksess Å komme videre Å bli satt krav til Å bli trodd på (Smith) Hva med voksne? Hvordan gi reell vurdering som støtter disse behovene for alle typer elever?

Fins det egne utfordringer og muligheter for voksenlæreren?

Voksenpedagogikk (Knowles) Selvstyring Erfaringer Umiddelbar anvendelse (problemsentrert) Utnytte sitt eget potensiale (indre motivasjon)

1. Selvstyring Å gjennomføre personlige læringsprosjekter: Klarlegge læringsbehov Formulere læringsmål Finne læringsressurser Velge og bruke passende læringsstrategier Vurdere læringsutbyttet (eks Hattie) Skal ikke læreren gjøre noe som helst?

2. Erfaringer Erfaring som tveegget sverd: Erfaringene er den voksnes levende lærebok (Lindeman) Den voksne ER sine erfaringer Skillet mellom person og erfaringer er svakt Erfaring som tveegget sverd: God plattform for videre læring Gjenmurte tanke- og handlingsmønstre (Loeng mfl. 2001)

Erfaringsabsolutering ” Dette kan jeg, så kom ikke her og fortell meg noe annet” Hvordan kan læreren møte dette?

3. Umiddelbar anvendelse Voksne ønsker at læringen raskt skal kunne omsettes i praksis – lærer ikke for framtiden Hvordan møter voksenlæreren denne utfordringen?

4. Om indre motivasjon To ulike målsetninger for læring Ytelsesorientert Opptatt av læring for læringens skyld Utholdende ved alle utfordringer Bruker mye tid på oppgavene Knytter prestasjoner til innsats Effektive læringsstrategier Stor tro på at oppgaven kan mestres Prestasjonsorient Lærer for å bevise hva de kan – sosial sammenlikning Lite utholdenhet ved utfordringer Ønsker suksess med minst mulig innsats Knytter prestasjoner til evner Sårbare og går lett i forsvar når de mislykkes Best å mislykkes pga manglende innsats

Sosiale roller Kombinasjon av sosiale forventninger og personlige verdier Utvikling av sosiale roller er viktig drivkraft for læring – det er et mål å kunne møte utviklingsoppgaver i de ulike rollene Arbeidstaker Ektefelle Forelder Barn av aldrende foreldre Kamerat/venninne Fritidsbruker

Hva er læring? Å øke sin kunnskap? Å huske? Å tilegne seg fakta, prinsipper osv som man husker og/eller kan anvende praktisk? Å omforme informasjon til prinsipper, ideer eller framgangsmåter? En tolkningsprosess som sikter mot å forstå virkeligheten?