mellom vern og demokrati

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Potensialet for Opplevelsesturisme i Vefsnavassdraget Innlegg på Vern Vefsna’s vassdragstreffseminar i Mosjøen 13. august 2004 Audun Sandberg© DNT’s landsstyre.
Kommunens engasjement og kommuneplanen
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
Mulighetenes jorde……...
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Generelt om Randaberg Kommunen
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Norgga Luonddugáhttenlihttu Tilrettelegging for bruk av Øvre Pasvik Nasjonalpark og LVO Tilrettelegging for friluftsliv Kanalisering eller spredning for.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Verneområdene i Forollhogna – muligheter og utfordringer sett fra et lokalt ståsted. Erling Aas-Eng, Vingelen Utvikling ,
Bosetting Nina Gran.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Status nasjonale laksefjorder Aina Valland, fagsjef miljø, FHL havbruk
Bokpresentasjon Bergen
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Offentlighet.
Naturvernets utvikling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Interkommunalt samarbeid om skatteinnkrevning 14. juni 2007 Lars Joakim Tveit 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Innsigelsesinstituttet
Kommunestyret i Sirdal 15 mars Verneområdeforvalter Guro Sødergren

Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Begrensninger og muligheter
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Rollen som ”ansvarlig søker”
Foredrag på vårsamling Heia den 12. april Bakgrunn Utviklingen fra 1994 til i dag 1994: 8 st 8 stillinger direkte knyttet til skogbruk 2013: 6 stillinger.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Kunnskap som bestilt En kommunes bruk av konsulenter til å evaluere omorganiseringen av 16 kommunale barnehager Førstelektor Mari Pettersvold, Høgskolen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Inngrepsfrie områder i Nordland - INON Angi verdi for INON -områder i Nordland og angi konflikt med etablering av vindkraft for det samme tema i forbindelse.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Skogsveibygging og hensynet til INON - hvilke konklusjoner foreligger Skogfaglig samling, Sandnes, Rogaland september 2010 Jørn Lileng SLF Seksjon.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

mellom vern og demokrati Biologisk mangfold: mellom vern og demokrati Lars Risan Norsk Institutt for by- og regionforskning lars.risan@nibr.no Kort om meg : antropolog som har studert forskere, naturvitere av ulikt slag. om rapporten: et sammendrag av andre forskeres jobb. Ref: CIENS-rapport 4-2010 «Planlegging for en bærekraftig utvikling», http://www.ciens.no/5396/

Urørt natur – en mistanke Definisjon av «villmark», flg. INON 5 km. fra større tekniske inngrep Det finnes ingen faglig begrunnelse for at 5 km. er riktig Det finnes ingen faglig begrunnelse for hva som utgjør «større inngrep» Det finnes ingen klar definisjon av hva «urørt» betyr. Når ble naturen «urørt»? (Terje Skjeggedal 2008) INON: «Inngrepsfrie naturområder i Norge». Gjennomgått av planforskeren Terje Skjeggedal ved NIBR. Ref: Skjeggedal, T., 2008. Orört och konfliktfyllt i norsk naturförvaltning. I C. Sandström, S. Hovik, & E. I. Falleth, red. Omstridd natur: trender & utmaningar i nordisk naturförvaltning. Umeå: Boréa bokförlag.

Fakta og verdier «Kartene over gjenværende INON-områder, «villmarkskartene», viste utviklingen fra 1900 fram til 1980. De vakte ... forferdelse, over hvordan små inngrep over tid hadde spist opp det aller meste av sammenhengende naturområder i landet vårt. ... Det sier sitt at Norge har pådratt seg kraftig kritikk ikke bare fra vår egen Riksrevisjon, men også i .. i FNs miljøprogram for 2001, for at de siste villmarkene krymper i et stadig hurtigere tempo med en arealbruk som langt på vei er ute av kontroll.» Olav Hjeljord, førsteamanuensis ved Institutt for naturforvaltning, UMB, 2009. Dette sitatet, fra et avisinnlegg til en biolog ved Univeristetet for biovitenskap, tidligere landbrukshøyskolen forsterker mistanken. Hjeljorg, «INON - en sørgelig historie», Nationen, http://www.nationen.no/meninger/Kronikk/article4253372.ece

INON-Kart, Nord-Møre Så jeg tok en titt på INONs hjemmeside, bare for noen dager siden, for å se på disse kartene. Ref: http://dnweb12.dirnat.no/inon/NB3_viewer.asp

INON-Kart, «Klakkan» Driften i dette seterområdet har krympet, fra å ha dyr fående fritt, til å ha dyr på et lite avgrenset sommerbeite.

INON-Kart, «Klakkan» «de siste villmarkene krymper i et stadig hurtigere tempo med en arealbruk som langt på vei er ute av kontroll.» Fagliggjøringen av «villmark» i form av INON-kart er en fagliggjøring av noen gruppers estetiske oppfatninger om hva som er «villmark». Her er det viktig å merke seg at dette ikke er den eneste måten man fagliggjør politikk på. Dette skjer utvilsomt også i andres interesser, for eksempel i distriktspoitiske interesser. Altså: Detr er ikke bare miljøvernernes forskere som blnader sak og politikk, men det generelle bildet er en annen historie.

Øvre Dividal Utvidelse i 2006: Lokal argumentasjon avvises Ref: Arnesen, T. & Riseth, J.Å., 2008. Konfliktfylld naturskyddsprocesser i Norge. I C. Sandström, S. Hovik, & E. I. Falleth, red. Omstridd natur: trender & utmaningar i nordisk naturförvaltning. Umeå: Boréa bokförlag.

Lokal aktivistgruppe skrev: «Undomslaget Håpet» Lokal aktivistgruppe skrev: «På tross av at mesteparten av sopper og biller er funnet på kultivert skogmark der det har vært aktiv skogdrift konkluderer en med fredning av området i dalbotn. Dette er uforståelig. Hvorfor stiller ikke både forskere og miljøvernavdelinga det mest nærliggende spørsmålet i denne sammenheng? For å sikre disse er det vel mest riktig med samme drift som har vært? Dette ble spilt inn til verneprosessen, sammen med en lokal underskriftsaksjon. Men ble ikke tatt til følge. Det ble ikke argumentert mot det, ikke på noen måte «motbevist» av vernemyndighetene. I ettertid tok imidelrtid Fylkesmannen initativ til en undersøkelse som ga Ungdomslaget rett: De truede artene hadde like gode kår i skog som hadde blitt drevet, som i urskog. Det var et generell antagelse om at «biologisk mangfold» og «bruk» var uforenlige størrelser som slo igjennom.

Blåfjella-Skjækerfjella Ble nasjonalpark i 2004 Forskere også her kritiske til prosessen men: De samme forskerne som kritiserte prosessen rundt øvre dividalen er også kritiske til prosessen her. Spesielt til at et lokalt forsøk på å kjøre verneprosessen gjennom lokal planmlegging (i henhold til PBL) ble avvist.

Lokal forvaltning ... ... av store verneområder ble igangsatt, som et prøveprosjekt, også i Blåfjella. Forsøk med lokal forvaltning ble først initiert av Stortinget i 1996. Og evaluert, i fire del rapporter, og så samlet i en liten rapport, i 2008. Og så igjen oppsummert av meg, her og nå. Ref: Falleth, E.I. & Hovik, S., 2008. Lokal forvaltning av store verneområder, Norsk institutt for by- og regionforskning.

«lokal forvaltning av store .. 1 Noen resultater: Effektiv lokal administrasjon, rask saksbehandling, mindre konflikt. Liberal håndheving av «bruksinteresser» «flertydige statlige mål» har gitt «stort lokalpolitisk handlingsrom», som altså har gitt liberal bruk Til dels dårlig interkommunal samordning Til dels lokaldemokratisk skjevhet: Noen lokal bruk prioriteres framfor andre «Verneforvaltningen er godt forankret i kommunene. Ikke minst er det lokalpolitiske engasjementet betydelig.» (s. 6) «Kritikken mot statlig verneforvaltning for mangel på reell deltakelse fra berørte grupper kan ... også rettes mot kommunal forvaltning. Særlig bekymringsfullt er en manglende ivaretaking av lokale mindretallsinteresser.» (s. 6) «Forvaltningsmyndighetene gjennomfører en effektiv saksbehandling og saksbehandlingstiden er kort i alle områdene.» (s. 6) «Forvaltningsplanene er liberale og vektlegger brukerhensyn. Mange kommuner prioriterer i tillegg grunneier- og utmarksinteresser og reiselivsnæringens interesser vesentlig høgere enn det som er vanlig i verneområder når de behandler dispensasjoner fra bygge- og motorferdselforbudet.» (s. 5-6) «Flertydige statlige mål for forvaltningen av naturvernområder har gitt uklare rammer for forsøket. Dette har gitt lokalpolitikerne et betydelig handlingsrom som de har brukt til å utvikle en lokalt basert verneforvaltning.» (s. 7)

«lokal forvaltning av store .. 2 Noen anbefalinger fra rapporten: Stram inn den sentrale, statlige kontrollen for å bedre interkommunalt arbeid og for å kunne sanksjonere brudd på vernekravene. ... altså ikke entydig positiv, men ... Altså, ikke for å snakke denne forsamlingen etter munnen, men det er viktig å lese litt nøyere for å finne ut hva rapporten bygger sin litt kritiske kommentar til manglende styring av «vernet» på. FOR: vend

«lokal forvaltning av store .. 3 Vi leser også: at lokalmyndighetene utfører sine oppgaver «i all hovedsak innenfor rammene». Det er noen overtramp mot vernet (hovedsakelig nybygg i Setesdal) Men, leser vi: DN liker ikke den liberale praksisen.

«lokal forvaltning av store .. 4 Forts: Bruk og vern i disse områdene fungerer sammen, men ikke hvis vi lar DN (anno 2008) sette normen for «vellykket vern» (og det er på bakgrunn av DNs norm at forskeren anbefaler sterkere statlig kontroll), og ikke hvis «vern» skal forbli det samme som før, og ikke hvis «lokal forvaltning» bare skal bestå i å gi den samme vernepolitikken «lokal legitimitet». Som rapporten skriver (litt kritisk): Dette forvaltningsgrepet har blitt bruk (lokal)politisk. Sentrale organer kan ikke regne med at «lokal forvaltning» er et middel for å oppnå det sammen vernet som de ønsket seg med sentral forvaltning. (og lokalsamfunn bør vel også være klar over at bruken også må tilpasses). Hvis vi gjør som KrF-politikeren i går, og anbefaler «lokal forvaltning innenfor de sentrale rammene av vern», så vinner vi ingen ting.

Frivillig vern av skog En entydig suksesshistorie: Nesten 500 km2 skog av «god verneverdi» er vernet. Konfliktnivået er vesentlig redusert. Saksbehandlingstiden er en redusert. Arronderingen er ikke ideell, men mange områder blir mer sammenhengende etter som nye grunneiere kommer til. 500 km2, i forhold til ønsket i 1980 om å verne 625 km2 skog og nyere anbefalinger om å verne 3360 km2 skog (2002). Nesten all skog siden 2003 er vernet vha frivillig vern Ref: Skjeggedal, T. mfl, 2010. Frivillig vern av skog - Evaluering av arbeidsformen, Norsk institutt for by- og regionforskning. Available at: http://www.nibr.no/publikasjoner/rapporter/1320/.

«Prøveordning» Det er betydelig vilje blant skogeiere til å tilby arealer for frivillig vern. Skogeire som har gjennomført frivillig vern, er stort sett fornøyde med resultatet. På den andre sida er naturvernorganisasjonene misfornøyde med at de ved frivillig vern først kommer inn i prosessene når det meste allerede er bestemt. De får ikke spilt inn sine ønsker og krav til nye områder som bør vernes. Miljøvernmyndighetene deler langt på vei denne innvendinga til prosessen. De godtar den likevel fordi resultatene er så gode. Dette er et sitat fra rapporten.

«Hierarkiet er problemet» De fleste av evalueringene finner at det mest problematiske ved naturvernet er den hierarkiske organiseringen av det. Det vellykkede ved frivillig vern av skog er at en toppstyrt verneplan-prosess avløses av en type «markedstranasaksjoner». Hvor en skogeier tilbyr en skog for salg, og hvor vernemyndigheten vurderer hvorvidt de er interessert i å kjøpe dette «produktet». Og det finnes flere rapporter som anbefaler «flatere» former for organisering, så som nettverk av interkommunalt samarbeid uten sterk statlig styring. Men ... jeg tror ...

Biostrategisk natur-kultur Ikke nok å se på «styringsstruktur» En «øko-filosofisk» verdiendring er nødvendig, i form av en redefinering av «vern» hvor bruk er vern. det finnes noen gode ansatser i den nye naturmangfoldloven, uten at jeg skal begi meg inn på noen diskusjon av denne. Et nytt «kunnskapsregime»; Biostrategi dreier seg om planeten jordens velferd: Når «KrF-fyren» i går snakket om lokal styring innenfor rammene av vern, så beholdt han vern som uforandret størrelse, og han ghjorde det med henvinsing til vårt globale ansvar for jordens biomangfold. Ulven og «økosystembasert vern/forvaltning»: Mennesket erstatter uten problemer ulven og bjørnen.