Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristine Ask Endret for 9 år siden
1
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/3-2008 Harald Danielsen
2
2 Kommunene må ta inn over seg at oppdraget er grenseløst ”lovpålagte oppgaver ” er et blindspor Når noen ikke klarer seg selv og ikke får hjelp… blir det et problem for kommunen, lovpålagt eller ei.. Enhver ordfører og rådmanns kongstanke må være at ” alle innbyggere i vår kommune skal ha trygghet for at de får nødvendig hjelp hvis og når de ikke kan ta vare på seg selv …”
3
3 ” ha trygghet for ” er noe annet enn ” føle seg trygge eller ” være fornøyd ” Opplevelsen er alltid subjektiv og påvirkes av mange forhold Tilfredshet er tilstede når brøken Erfaring Forventning = 1 eller mer…. Manglende tilfredshet kan altså like gjerne skyldes at forventningene er for høye som at erfaringene er dårlige…
4
4 Kommunene må utvide sin handlingskapasitet for å løse oppdraget …ikke primært gjennom å overlate oppgavene til andre ( ” New Public Management ” ) …men gjennom å samhandle på ulike måter med andre ( ” Governance ” )
5
5 Handlingskapasiteten kan utvides gjennom… De ansatte… Dialog og involvering av innbyggere og brukere Samarbeid / samhandling med frivillige og frivillige organisasjoner Samarbeid med andre kommuner Kontroll over egne inntekter Innflytelse på egne inntekter
6
6 …de ansatte – den eneste ressurs.. KS sin ” Arbeidsgiverstrategi 2020 – stolt og unik ” B.Kuvaas, BI, ” Evidensbasert HRM ” ”beste HR-praksis framhever fleksible,autonome og delegerende arbeidsformer som hovedsakelig hviler på medarbeidernes selvregulerte adferd og faktiske ønske om å gjøre en best mulig jobb for organisasjonen..”
7
7 Sju praksiser som kjennetegner vellykkede organisasjoner ( Kuvaas ) Jobbsikkerhet Selektiv rekruttering Selvstyrte team og desentralisering som grunnleggende organisasjonsprinsipp Relativt høye lønninger basert på organisatoriske prestasjoner Store investeringer i trening og utvikling Små statusforskjeller Utpreget deling av informasjon
8
8 …dialog og involvering innbyggere og brukere.. Formell og uformell dialog med og involvering av innbyggere, bedrifter og brukere i samfunnsutviklingsarbeidet og tjenesteutviklingen gjør kommunen til en katalysator for gode krefter…innspillene og tankene blir flere… og forankringen bedre samtidig som kommunen beholder helhetsavveiningene og overordnet demokratisk styring Gjennom ” Samfunnsbyggingsprosjektet ” i Arendal har vi erfaring for at ”det er noe her”
9
9 …samarbeid / samhandling med frivillige og frivillige organisasjoner.. Kommunenes handlingskapasitet kan på en rekke områder utvides betydelig gjennom målrettet samarbeid og samhandling med frivillige ildsjeler og frivillige organisasjoner Litt penger og tilrettelegging fra kommunens side kan utløse enorme krefter….
10
10 … samarbeid med andre kommuner Det er nesten ingen grense for hva kommuner kan samarbeide om gjennom ulike måter å organisere samarbeidet på Interkommunalt samarbeid effektiviserer tjenestene, øker kompetansen, utvider perspektivene Gjennom samarbeid kan kommuner gjøre mulig prosjekter og satsinger som ikke ville la seg gjennomføre for en kommune alene
11
11 …kontroll over egne inntekter.. Mange kommuner har gjennom kloke, strategiske handlinger over lang tid skaffet seg inntektsgivende eierposisjoner….disse er stadig under press.. KS eierforum er nylig stiftet, og legger til rette for å arbeide sammen om å utvikle eierstrategier og styrke eierinteressene
12
12 …utvidet innflytelse på egne inntekter Lokal forankring av kommunenes inntekter vil i langt større grad enn dagens system bidra til å sette velgerne på valg Ved å gjøre omfanget av kommunens satsinger m.v. til et tema opp imot skattenivået, blir det eierskap til den kommunale virksomheten i langt større grad enn i dag hvor staten nesten fullt ut fastsetter inntektene samtidig som den samme staten bidrar til å skape urealistiske forventninger …
13
13 Kommunene må alltid ha fokus på etikk… Kommunene driver i tillitsbransjen Alt kommunen gjør må stå seg for etisk overprøving En handling i en kommune blir fort en belastning for alle kommunenes omdømme Immanuel Kant sitt ” Kategoriske imperativ ” er fortsatt en god rettesnor: …våre handlinger skal være slik at de er riktige for alle i alle situasjoner og stå seg over tid Mennesket skal alltid betraktes som et mål i seg selv, ikke som et middel for et eller annet formål uansett hvor opphøyet dette formålet måtte være
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.