DEN FLERKULTURELLE SKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Introduksjonssenteret
FLERKULTURELL UTFORDRING OG RÅDGIVNING
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
Kommunikasjon og samspill
EN FLERKULTURELL SKOLE
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
EN FLERKULTURELL SKOLE
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
"God bagasje på livets reise."
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Det flerkulturelle samfunnet
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLEEKSEMPLER Foreldresamarbeid i et minoritetsperspektiv
Drop-In metoden i skolen
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kjell Erik Øie Statssekretær
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
KLASSELEDELSE.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Jan Magnar Antonsen, Træleborg skole
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Uke 11 - Grunnleggende begreper Migrasjon Kulturforståelse Identitet og sosialisering Uke 12 - Utfordringer og ressurs Innlemmingsstrategier Foreldresamarbeid Mangfold som ressurs KS - HiØ

En flerkulturell skole En flerkulturell barnehage og skole kjennetegnes av et personale som ser på det kulturelle og språklige mangfoldet som normaltilstanden, og som anvender dette mangfoldet som en ressurs. Kunnskapsdepartementet 2007 Kunnskapsdepartementet 2004 (Definisjon i første utgave av strategiplanen): En flerkulturell skole er kjennetegnet ved et personale som ser på det flerkulturelle og et mangfold blant elevene, foreldrene og lærerne som normaltilstand og bygger på dette i sin skoleutvikling De voksne ivaretar elevenes rett til å være annerledes – deres forskjellighet – i fellesskapet KS - HiØ

Strategiplanen - Likeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009. (revidert utgave - tidligere fra 2004 -2009) Fem hovedmål: bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder bedre skoleprestasjonene til minoritetsspråklige elever øke andelen minoritetsspråklige elever og lærlinger som påbegynner og fullfører videregående opplæring øke andelen av minoritetsspråklige studenter i høyere utdanning bedre norskferdighetene til minoritetsspråklige voksne Strategiplanen inneholder totalt 38 tiltak. En viktig del av satsningen blir å undersøke måloppnåelsen på de ulike områdene. KS - HiØ

Begrepsbruk Flerkulturelle elever? Hvem er i tilfelle det? Flerkulturell monokulturell Sammenlikning muslim norsk Når kan en person kalle seg norsk? Hvem bestemmer? KS - HiØ

Myten om innvandring som et nytt fenomen Argumenter som har vært brukt og som brukes for å gjennomføre innvandringsrestriksjoner? Konkurranseargumenter (1200, 1600, 1975) Fremmedfiendtlige argumenter (Uønskede grupper; 1600, 1800, 1975) Utenrikspolitiske argumenter (sikkerhetshensyn) Integreringsproblemer Trussel Skiftende innstillinger til innvandring: 1969: ”Vi må regne med at flere utlendinger vil bo og arbeide i Norge … Denne utviklingen må betraktes som naturlig og ønskelig, og det bør fra myndighetenes side legges minst mulig hindringer i vegen for dette” (St.meld. 45, 1968-69 s. 64). 1975: Innvandringsstopp Hva skjedde fra 1969 til 1975?? KS - HiØ

Hvorfor innvandring? Arbeidssøkende Utdanning Gjenforening Flukt fra forfølgelse, fengsling eller krig KS - HiØ

Hvilke tap og hvilken vinning kan flyktninger oppleve? VINNIG Kari Spernes, HiØ

Migrasjonsprosesser Hjemlandet Reisen Det nye landet KS - HiØ

Hva kan den som flykter ha ”forlatt” i hjemlandet? Kari Spernes, HiØ

HJEMLANDET Situasjonen i landet Gode/vonde opplevelser Nettverk Eiendeler Avskjed!? Kari Spernes, HiØ

REISEN Innenlands Transitt Målet Kari Spernes, HiØ

I NORGE Grensen Politiet Asylmottaket Ventetid Glad/trist melding Ny ventetid Bosetning Kari Spernes, HiØ

UTFORDRINGER Hvordan kan skolen bidra til å gjøre tapsopplevelsene mindre og vinningsopplevelsene større? Kari Spernes, HiØ

Hva er kultur? Mat? Klær? Musikk? Religion? Fotball? Teater? Holdninger? … KS - HiØ

Hva er norsk kultur? KS - HiØ

Hva er … somalisk kultur? afrikansk kultur? muslimsk kultur? innvandrerkultur? … familiekultur? andre familiekulturer – er det én norsk familiekultur? KS - HiØ

KULTUR Ytre kjennetegn (som for eksempel kleskoder og matvaner) og indre kjennetegn (som for eksempel holdninger og verdier) som viser hva en person har fått med seg fra den forrige generasjonen, men som gjennom sosialisering i ulike miljøer hele tiden er i forandring. KS - HiØ

Kultur som: Essens Prosess Essens OG prosess KS - HiØ

Hvordan forstår vi ”oss selv og de andre”? Etnosentrisme Kulturrelativisme KS - HiØ

ULIKE KULTURFORSTÅELSER Individuell kulturforståelse Kollektiv kulturforståelse Storfamilie De eldste har makt og kunnskap Økonomisk avhengighet Hierarki – alder kjønn Kjernefamilie Barna er framtiden - livserfaring tillegges liten verdi Økonomisk uavhengighet Egalitært ”flat struktur” KS - HiØ

OPPDRAGELSE Individuell kulturforståelse Kollektiv kulturforståelse Underordning Lydighet/respekt Bestemmelsene tas av andre fri vilje undertrykkes Kjønnsforskjeller Fysisk avstraffelse Styrt utenfra Forventninger Ære/skam Strengere grenser med økende alder Arrangert ekteskap Selvstendighet Gjensidig respekt Medbestemmelse forhandling Likestilling Sanksjonene uklare, psykologiske Styrt innenfra Samvittighet Økt frihet jo eldre barnet er ”kjærlighetsekteskap” KS - HiØ

E-post fra Mohamad i 5. klasse Sendt: 10. juni 2005 18:56 Til: Spernæs Kari HEI KARI jeg er så sur fordig han narim har slot my idag og jeg fortalt anne og perjokop å dom har ikke snoket me han, jeg fortalt meg faran min og moren min å dem er vildig sint om det, fardig at pappa sier at vi klaget på narim hele tiden,og pappa har klaget før til læreren, men nå tror jeg det kan vare stor krig fordig pappa skal kommer på skolen på mandag KS - HiØ

RELIGION Individuell kulturforståelse Kollektiv kulturforståelse Religionen styrende Klær Mat Religiøse høytider Religion en privatsak, men også tradisjonsbærer helg / ferier / feiringer KS - HiØ

SPRÅKSOSIALISERING (to ytterpunkter) BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Urbane, vestlige middelklassemiljøer med relativ høy utdannelse SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Afrikanske land, svart arbeiderklassemiljø i USA, urbefolkning HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Allerede fra fødselen samtalepartner både verbalt og non-verbalt. Snakker MED barnet. SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Er i språkmiljøer hele tiden. Snakker TIL og OM barnet. Non-verbal kontakt viktig. HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Kommunikasjonsformen er barnerettet – den voksne tilpasser seg barnet. Forenklinger og utvidinger Ikke-reelle spørsmål fra voksne.   SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Voksne tilpasser ikke språket til barna. Gir i første rekke beskjeder og advarsler. Spørsmål er reelle.   HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Boksamtaler – kontakt med skrevet materiale allerede fra spedbarnsalderen av.   SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Liten eller ingen tilgang på bøker før skolealder. Skrevne tekster (utenom skolebøker) er beregnet på voksne – ofte religiøse tekster.   HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Bruk av spill   Skoleforberedende aktiviteter SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Liten eller ingen tilgang på spill. Foreldrene anser det som skolens oppgave å lære barna lesing og skriving – kan selv være analfabeter.   HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Måltidet språklig samlingspunkt - Barna trenes i kontekstuavhengig språkbruk, øves i fortellerteknikker og i produksjon av narrativer. SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Måltidene ikke felles samlingspunkt Ingen erfaring med kontekstuavhengig språkbruk. HiØ - KS

BARNESENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Barn oppmuntres til å stille spørsmål. De lærer å forhandle og å argumentere   SITUASJONSSENTRERT KOMMUNIKASJONS-KULTUR Uhøflig å stille spørsmål – tvinge en overordnet til å svare. Det er utenkelig at barn diskuterer/argumenterer. HiØ - KS

Barn begynner å snakke omtrent samtidig i begge kommunikasjonskulturene. Barna blir like kompetente språkbrukere. De forskjellige språkfunksjonene er funksjonelle i de samfunnene de praktiseres. Valvatne, Helen og Sandvik, Margareth 2002 Kari Spernes, HiØ

MEN Hva kan vi skolen gjøre med dette? Kun barn fra en barnesentrert, verbal kommunikasjonskultur deler barnehagens og skolens kommunikasjonskultur! Hva kan vi skolen gjøre med dette? Kari Spernes, HiØ

IDENTITET Hva er det som er med å prege DIN identitet? Hva gjør deg til nettopp deg? Skriv stikkord KS - HiØ

Definisjoner Ulike hovedbetydninger som kan være motstridende. To ytterpunkter: Identitet som en kjerne i selvet – dypt og grunnleggende Identitet som ustabilt, skiftende og fragmentert preg i opplevelsen av seg selv Brubaker og Cooper (2000) KS - HiØ

Identitet hjemsted språk ætt/slekt kjønn nasjonalitet religion etnisk tilhørighet Identitet klasse familie livsstil politikk alder individualitet utdannelse/yrke Thomas Hylland Eriksen

Identitet KARI hjemsted Fredrikstad/ Kirkefjella språk norsk, engelsk, swahili ætt forretningsfolk/ arbeiderklasse kjønn kvinne religion kristen tradisjon nasjonalitet norsk Identitet KARI klasse middelklassen (klassereise) etnisk tilhørighet norsk familie mor, bestemor, kone, søster, datter livsstil jobb, familie, venner, bøker, reise alder 50 år politikk/ venstresiden individualitet/ hørselshemmet utdannelse/yrke høgskolelektor

somalisk Mohamed

En identitet eller mange identiteter? Identitet som noe fast i selvet eller … Identitet som ustabilt og skiftende? KS - HiØ

Individuell identitet: Hvordan en person oppfatter seg selv. Kollektive identiteter: Hvilke grupper en person føler seg knyttet til KS - HiØ

Ulike tilhørigheter Religiøs tilhørighet Etnisk tilhørighet Klassetilhørighet Alderstilhørighet Kjønnstilhørighet KS - HiØ

Truet tilhørighet Mennesket identifiserer seg ofte med den del av sin tilhørighet som føles truet. To måter å møte trusselen på: Bekjenne seg til den Skjule den KS - HiØ

Å tape sin tilhørighet Hva kan det bety å skifte: Språk Navn Klesdrakt Matvaner Tradisjoner Religiøse markeringer KS - HiØ