Fagdager ungdom 12.-13. april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
Oppfølgingstjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
FYR Ny GIV
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Samarbeid OT/NAV/skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Arbeid med rusplan Fagerlia vgs. Visjon: Kunnskap, mangfold og trivsel Verdigrunnlag: Fagerlia videregående skole skal være en inkluderende skole, hvor.
Frisklivssentral – samling Molde Fjordstuer
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Nav veileder i videregående skole
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Inspirasjonsssamling ot
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Oppfølgingsprosjektet
Oppfølgingstenesta (OT)
Utskrift av presentasjonen:

Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV

4 innsatsområder 1.Utprøving av opplæringsmodeller som kombinerer arbeidspraksis med læreplanmål 2.Styrking av samarbeidsrelasjoner –tidlig inn med oppfølging •avklaringsmøter •oppfølgingsavtaler 3.Spesielle tiltak for å motivere ungdom som har vært ute av opplæring og arbeid i mer enn 1 år til å søke videregående opplæring 4.Kompetanseheving for ansatte i OT NY GIV

•Videregående skole gis ansvar for å tilrettelegge slik at OT kan starte sitt oppfølgingsarbeid før eleven slutter og formelt skrives ut av skolen •Formål: Tilrettelegge for en tidligere og mer forpliktende oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid •Motiverende og realitetsorienterende samtale •Årsaker til frafall, hva kunne skolen gjort bedre? Avklaringsmøter - oppfølgingsavtale

•Oppsummering i individuell oppfølgingsavtale •Oppfølgingsavtalen skal omhandle plan for hvordan OT og andre instanser skal bistå ungdommen •Alle videregående skoler fra og med 2011 •Fra ”avslutningssamtale” til ”avklaringsmøte” •Må ses i sammenheng med rutinene for individuell oppfølging - elevplan Avklaringsmøter - oppfølgingsavtale

Til drøfting •Når bør det avholdes avklaringsmøter? •Når i prosessen? •Gjelder dette alle saker der elever står i fare for å slutte? •Hvilket innhold bør et slikt møte ha? •Hvem bør delta fra skolen? •Skolens OT eller hjemkommunens OT? Avklaringsmøter - oppfølgingsavtale