Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Oppfølgingstenesta (OT)
Møre og Romsdal fylkeskommune
2
Oppfølgingstenesta (OT)
17 OT- rådgivarar (4 er i tillegg koordinator for sin region) OT rådgivarane arbeider i regionale team 4 regionar Romsdal Nordmøre Nordre – Sunnmøre Søre - Sunnmøre Oversikt over OT - koordinatorar og rådgivarar Berit Brudeseth Rådgivar
3
Lovpålagte oppgåver § 3-6, forskrift kap. 13
Målgruppa ungdom som ikkje er i arbeid eller opplæring år Ca 900 ungdommar i porteføljen -- stabilt tal (ein stor Vgo? ) OTTO som registreringsystem – rapporter til Udir 3 g. pr år Tett samarbeid med NAV - Fylkesavtale mellom FK (OT) – NAV Nettverks deltaking I UNG – alternativ opplæring for elevar som sluttar i vgo Formidlingsprosessen – overføring til OT - uformidla elevar til lære 1 .nov Berit Brudeseth Rådgivar
4
Modeller for heving og avbrot
Berit Brudeseth Rådgivar
5
Berit Brudeseth Rådgivar
Lenker til dokumenta Rutinar og malar avklaringsmøte og oppfølgingsplan Konfliktløysing/fare for heving lærling/lærekandidat Berit Brudeseth Rådgivar
6
Rådgivar Berit Brudeseth
Stian……… Kilde: Presentasjon Høgskolen i Lillehammer, samling i Ny GIV Oppfølgingsprosjektet, Svolvær Rådgivar Berit Brudeseth
7
Offentlige styringsformer
Lover og regler er i mange tilfeller overlappende, og behovet for å se helheten og systemisk på samskapingsarbeidet er nødvendig og krevende Kilde: Johnsen, Å (2007:98) Veldig sjelden at en organisasjon er BARE er styrt etter en rendyrket styringsform, men har en kombinasjon av disse tre… Dere kan jo prøve å tenke offentlige instanser som er utpregede i hver katergori…..hvilke verdier har de ansatte i disse styringssystemene – hvilke typer mennesker kan finne meining i sitt arbeid i de enkelte styringsformene? I min undersøkelse ble de enkelte hjelperne sett på som mer rigide og regelstyrte… Styringsformer i offentlig sektor påvirker strukturen hos aktørene og det blir derfor en viktig lederoppgave å arbeide for å fremme innovasjonssamarbeid i konteksten mellom desse. GOS: prega av lov- og regelforvaltning – skriftlighet, likebehandling og nøytralitet –kritisert for å vere ubrukbar og unønska, men kan være en nødvendig, overlappende og supplerende styringsform NPM: økonomisk rammestyring, mål og prestasjon og restultatstrying. – løfter ikke fremming av innovasjon – nullfeilkultur som hindrer innovasjon og forebygging NOF: samarbeidsdrevet innovasjon – offentlig sektor sitt bidrag til innovasjon. Ulike styringsformer kan gjere samarbeidsprosesser vanskelige fordi enkelte organisasjoner ikke kan følge opp det de lover å iverksette pga eget lov- og regelverk og målstyring. NAV er et eksempel her. Vi kan ikke uten videre frigjøre oss fra lov- og regelverk, mål og resultatstrying, ressurser og andre bindinger som gjeld i den enkelte organisasjon. Det er derfor viktig at offentlige ledere bidrar til å utforme styringsstrukturer, plan og læringsprosesser og kulturer med verdier, holdninger og handlinger som fremmer samhandling og innovasjon, og som kan øke produktiviteten og effektiviteten og bedre kvaliteten i offentlig sektor. FOR NOF er en forutsetning for bedring av produktivitet, effektivitet og kvalitet gjennom innovasjon. Det krever tillitsbasert leiing (Transformasjonsledelse) basert på samlederskap, gjensidig evaliuering og empoverment . Det motiverer offentlig ansatte til å løse problemer og skape rom for samarbeid og innovasjon. Kilde: Sørensen og Torfing 2011 Rådgivar Berit Brudeseth
8
Rådgivar Berit Brudeseth
Modell for samskaping Samfunnsoppdrag som er verdibasert løser oppgavene rundt «Stian» med færre ressurser som gir et bedre produkt og gode effekter for brukeren og samfunnet Kilde: Bearbeidet versjon av R. Amdam, 2011:69 Rådgivar Berit Brudeseth
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.