Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10 Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10. trinn gruppe 1 leseforståelse
Hva er bra? Detaljerte målark for tema. Lære nye begrep. Stoppe opp i teksten, samtaler / oppklarer ord og begrep. Forfase: snakke rundt og om et tema. Fokus på det viktigste i teksten («nedkoking»). Sette av ei økt i uka til å jobbe med læringsstrategier (som en start) Egen leseplan på skolen Testing refleksjon
Gjøre annerledes? Sette av tid til refleksjon. Bevisstgjøre elevene på læringsstrategier. Mer systematisk førlesing. Større fokus på læringsmål (i stedet for læreverket) Lage system for nye ord, bakerst i boka eller i egen perm. Bank av undervisningsmateriell (med håp om at den blir ranet) Bli bevisst på begrepslæring i alle fag, også i matematikk og naturfag. Bli bedre på samarbeid Bruke farger på de ulike nivå på tankekart ( f eks i Inspiration)
Hjelp! Finne flere tekster i ett og samme tema Komme gjennom all litteratur Ressurser/ frikjøp/ gjennomføring på den enkelte skole