Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Gruffalo Tema for Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Lesing i matematikkfaget
Språkløyper i Mylingen barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Svømming på Rjukanbadet
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10 Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10. trinn gruppe 1 leseforståelse

Hva er bra? Detaljerte målark for tema. Lære nye begrep. Stoppe opp i teksten, samtaler / oppklarer ord og begrep. Forfase: snakke rundt og om et tema. Fokus på det viktigste i teksten («nedkoking»). Sette av ei økt i uka til å jobbe med læringsstrategier (som en start) Egen leseplan på skolen Testing refleksjon

Gjøre annerledes? Sette av tid til refleksjon. Bevisstgjøre elevene på læringsstrategier. Mer systematisk førlesing. Større fokus på læringsmål (i stedet for læreverket) Lage system for nye ord, bakerst i boka eller i egen perm. Bank av undervisningsmateriell (med håp om at den blir ranet) Bli bevisst på begrepslæring i alle fag, også i matematikk og naturfag. Bli bedre på samarbeid Bruke farger på de ulike nivå på tankekart ( f eks i Inspiration)

Hjelp! Finne flere tekster i ett og samme tema Komme gjennom all litteratur Ressurser/ frikjøp/ gjennomføring på den enkelte skole