UIF …vil! For de som… UNGDOM I FARTA ..vet? …men ikke helt…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Oppfølgingstjenesten
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
FDV Nord-Østerdal vgs. • Sosial tilhørighet med felles måltider og mye samarbeid i grupper • Arbeidspraksis, utplassering en eller flere dager pr uke.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011

Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.

Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Introdusere også Esther og Randi
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Velkommen til et nytt skoleår!
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utskrift av presentasjonen:

UIF …vil! For de som… UNGDOM I FARTA ..vet? …men ikke helt…

UIF Det er mange gode grunner for å sette fremtida på vent….! …Tørr ikke......... …….makter ikke… ..gidder ikke.. .. ………får ikke til..… ……ønsker ikke… …har prøvd.. .. ..er så vanskelig…. ..forstår ikke……. ..det er ikke så lett… ….passer ikke inn... ..passer ikke ut….. …Jeg vil, men……! lyst på jobb, men er Usikker på valget.. Lyst på utdannelse, men ikke klar for skole..

Bakgrunn for UIF Storhamar VGS avd. AT hadde Lang erfaring med målgruppa. Samlokalisering OT og Nav. OT trengte egne tiltak. Jobbkarusell(OT og Nav). Ny-Giv UIF

Er et samarbeidsprosjekt mellom: Oppfølgingstjenesten UIF UNGDOM I FARTA Er et samarbeidsprosjekt mellom: Storhamar VGS, Nav Oppfølgingstjenesten HVA ER DET? UIF er en del av den nasjonale satsningen Ny GIV og Oppfølgingprosjektet som har det overordnede målet: ”Oppfølgingsprosjektet handler om å styrke samarbeidet mellom skoler, OT, fagopplæringen og Nav for å få på plass et strukturert, samordnet og målrettet system for unge som står utenfor opplæring og arbeid. Målet er å få ungdom utenfor ordinær opplæring og arbeid å motiveres tilbake til VGO eller til arbeid.”

Ansatte tilknyttet prosjektet 2011-2012: UIF Ansatte tilknyttet prosjektet 2011-2012: Storhamar VGS: Prosjektleder/pedagogisk ansvarlig(100%) Pedagog(80%) Fagarbeider(ca 60%) Fagarbeider(80%) Nav Saksbehandler(50%) Sykepleier(20%) Praksiskandidat på tiltak fra Nav(barne og Ungdomsarbeider) Hvem er vi?

UIF Hvorfor trenger vi det? Grunnskole VGS OT Nav UIF Arbeid Høyere utdanning

UNGDOM I FARTA Hvor er det? Lundbo Brennbakkveien 25 2318 Hamar

Mål: Utdanning Arbeid Aktivitet. UNGDOM I FARTA Delmålene Mål: Få ungdom til å velge: Utdanning Arbeid Aktivitet. Øke livskvalitet, selvtillit, sosial kompetanse , og arbeidskapasitet. Oppleve mestring på ulike plan. Bedre psykisk og fysisk form/helse. Forhindre lediggang og hjemmesitting med å få ungdommen i farta! Veiledning, kvalifisering, motivering, inspirering, realitetsorientering og rådgiving; basert på deres egne erfaringer, interesser og drømmer.

UNGDOM I FARTA Målgruppe(OT): Aldersgruppe 16-21 med rett til VGS. Ungdom som vil noe, men som ikke vet veien.

UNGDOM I FARTA Inntak og antall Ressurser som UIF har. Alt inntak skjer via OT OT tar inntakssamtaler og kvalifiserer til prosjektet. Ot rangerer kandidater. OT har inntaksmøte med UIF og presenterer kandidater. Fortløpende inntak. Antall deltagere i prosjektet avhenger av følgende faktorer: Ressurser som UIF har. Sammensetningen av ungdomsgruppen. Hvor langt ungdommene har kommet i sin prosess.

UNGDOM I FARTA Organisering Varighet: fra 12-52 uker Introfase: bli kjent, bli trygg, presentasjon av metode, samtaler, kartlegging, felles aktiviteter, felles info. Startkurs: gå inn i veiledningen, planlegge nær fremtid, prøve ut yrkesretninger, prøve ut arbeidskapasitet, prøve ut fag, starte opp rådgiving, prosjekter, bedriftsbesøk. Produksjonsskole: skole(heltid, deltid), praksis, jobb. Finne veien videre og legge lengre planer. Følge opp i overgangsperioder og inn i nye opplegg. Fortsette veiledning. NB!! Stor fleksibilitet i organisering gir større muligheter for individuelle tilpasninger og skreddersydde opplegg for den enkelte. Varighet: fra 12-52 uker

Organisering og tilbud. UNGDOM I FARTA Organisering og tilbud. Måltider: frokost og lunsj hver dag. Fysisk aktivitet to ganger i uka. Hygge og kos på fredag. Samtaler med Nav og sykepleier på mandag. Tilbud om utprøving på verksted eller fagmestring 3-4 dager i uka. Vekselvis valgfrie og obligatoriske oppgaver i uka. Veiledningssamtaler og oppfølging.

Veier ut av Ungdom i farta mestring/Utprøving/avklaring/veiledning/rådgiving VGS Lærling Grunn kompetanse Jobb (Fast/vikar) Nav (videre avklaring) Be-handling Programfag Fellesfag Øve på: Utplassering (ola/olk) Praksisplass Utplassering og Sikre overgang Henvisning Samtaler En mulig vei?????????

…hva er det som er så bra med UIF??? 1. Veiledning/metoden 2. Arenaene/utprøvinga 3. Kompetansen/samarbeidet Suksesskriterier …hva er det som er så bra med UIF???

1. Veiledning/metode AI-metoden(Appreciative Inquiry) Positiv psykologi Anerkjennende elevsamtaler Forske på det velfungerende Mentalt skifte (Vende defensiv tenkning til offensiv tekning). Skape begeistring og entusiasme (Sunt bondevett, høflighet, respekt, ærlighet, ”det enkle er ofte det beste”, spille på lag)

2. Arenaene/utprøvinga Stort og skjermet(trygt) hus med mange muligheter. Ligger ved skolen. Verkstedene og spesialrommene på Storhamar VGS avd. AT Bruke rådgiver, sosiallærer og kontorpersonale på AT. Korte avstander til alle tilbud som byen gir. Rause arbeidsgivere/samarbeidspartnere.

3. Kompetansen OT og Navs engasjement, samarbeid, virkemidler og erfaringer. Storhamar VGS sin lange erfaring og forståelse med målgruppen. UIFs brede kompetanse på arbeidserfaring og vårt nettverk. Viljen og lysten til å hjelpe unge mennesker. ”En sliten lærer skal ikke ha ansvaret for slitne elever”

UIF……et sentrum for samarbeid. DELTAGERN OT, Nav, SVGS Kommune VGO Arbeids- givere Behandling Foresatte PPT Tett oppfølging Helhet Relasjoner Trygghet Sikre overganger

UIF UIF UIF Gå din vei!

Erfaringer, tanker og synsing fra april -11 og til nå… Jobben rundt deltagerne: Ting tar tid…… Relasjoner, relasjoner, relasjoner, relasjoner, relasjoner, relasjoner, relasjoner, relasjoner! Angripe materien på en uakademisk måte. Skape trygghet..gjensidig tillit. Utprøving, utprøving, utprøving, utprøving, utprøving, utprøving, utprøving! Ta deltagerne på alvor. Rydde unna støy…. Ha tid til å hjelpe deltagerne med deres utfordringer. Deltagerne må oppleve mestring på nytt. …deltagerne ”trenger” flere opp og nedturer før de er med på laget. Deltagerne har urealistiske/høye mål som de trenger tid til å finne ut av….veiledning! .........realitetsorientering etter hvert. Vi må ha langtidstenkning rundt deltagerne…ikke bare få de inn i nye tiltak..med nye ansvarspersoner…som har nye tanker og vyer…

Erfaringer, tanker og synsing fra april -11 og til nå… Samarbeidet rundt deltagerne: Tett samarbeid med OT!....OT kjenner tilbudet godt og er fysisk tilstede jevnlig. Nav tar ”navske” spørsmål/rådgiving og kontakter andre kontorer/saksbehandlere. Nav tar hovedansvaret for utplassering/praksisplass. Sykepleier tar tak i deltagerens små og store utfordringer: psykiske problemer, tannlege, fedme osv, osv. Tilbudet og innholdet er godt kjent i VGO , Nav og kommunene……godt forankret i ledelse. Må ha god kjennskap til regelverket i VGO og innsøking.

Kjipe fellestrekk på….. Dårlige skoleerfaringer. Psykiske utfordringer; små eller store. Lagt seg til dårlige vaner. Får det ofte som de vil; styrer sin egen hverdag. Bruker diagnosene for det de er verdt. Er gode på å mislykkes. Umodne.

Kule fellestrekk på….. Klare for noe nytt….lei av det gamle. Blir fort trygge hos oss. Alle vil noe!..Alle har noen drømmer! Tør å være seg selv.

Hva skjer’a? 80-20(60-40) 100% Vår % Høst ca, ca, ca Gamle: 1: Mjøsanker/Nav 2: Lærling. 3: Skole: Katta VG1 4: Sluttet/syk/lang vei fra Ringsaker. 5: Sluttet/langtidsbehandling. Katta VG1 6: Sluttet/familiære årsaker/ikke klar. 7: Skole: Storhamar VGS 8: Sluttet. Fortsatt OT. Takket nei til skole. 9: Sluttet/ikke motivasjon/hadde tilbud en dag i uka. Skole : Katta VG1 10: Måtte slutte pga manglende motivasjon . Skole: ELVIS VG1 11: Måtte slutte pga manglende motivasjon . Skole: Storhamar VG1 12: Skole: Storhamar VGS deltid. 13: 80% praksis, har 20% fast jobb. Store muligheter for mer. 14: 100% praksis, jobbsøker med muligheter. 15: 100% praksis/NAV-KVP-opplæring. 16: Lærlingkontrakt i boks. 17: Hel/deltidsjobb. 18: Skole: Stange VGS 19: Tiltak Nav. 20: Skole: Katta VG2 21: Uavklart, men kommet inn på skole. 22: Takket nei til skole langt unna, står på venteliste. 23: Skole: Storhamar VGS 24: Skole: Katta VG2 25: Videreføres over sommeren i UIF AT samarbeid/lavterskel( ): 26: Undervisning på huset 27: Undervisning på huset 28: Oppmøte/lavterskel Nye: 4 stk. Oppsummering: Nav: 3(1) VGO: 11(2) Jobb: 3 Uavklart: 5 Lærling: 2 % 80-20(60-40) Høst ca, ca, ca