Praktisk etikk Hverdagsetikk, hverdagskultur og moralsk praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdig død Hva er vi til for?
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
I.
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Fra ord til liv August 2012.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Veiledning av elever / lærlinger
Det gode Det rette Det rettferdige
Omsorgsverdier i endring
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Omsorgsverdier Hva er omsorgsverdiene verdt i en markedspreget endringstid? MAa. Faglig etisk råd.
Den etiske fordring Den etiske fordring Hva er vi til for?
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Etikk.
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Arbeidsglede og moralsk praksis
Fra ord til liv April 2010.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Mestring og forebygging av depresjon
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Verdier og etiske dilemma i praksis
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Innføring i yrkesetikk for lærere
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Praktisk klokskap Fronesis ( Aristoteles)
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk etikk Hverdagsetikk, hverdagskultur og moralsk praksis Anvendt etikk / kommunikativ etikk 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hva skal vi med all denne etikken? Er vi egentlig opptatt av moralsk praksis? 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hverdagskultur Hverdagsspråk Hva er de mest typiske kjennetegn på vår hverdagskultur ? Hverdagsspråk Hvordan snakker vi sammen hos oss? Språk skaper virkelighet, - det etiske språk er ofte taust

Praktisk etikk Menneskesyn ”Slik vi betrakter et menneske - slik behandler vi det også” Bent Falk 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Den etiske fordring Menneskeverdet først Likeverdstanken først Det mest sårbare først 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Det rådende menneskesyn, - hemmer den etiske tanke; Mennesket er: Autonomt Uavhengig Mestrende Udødelig Har eksistensiell handlekraft 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Menneskesyn i helsetjenesten knytter seg til det sårbare , som fremmer den etiske tanke; Mennesket er : Avhengig Sårbart Dødelig Lever i relasjonsskjørhet Eksistensielt ensomme 03.04.2017 MAa

03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Den etiske fordring Først må vi forstå det den andre forstår for i det hele tatt å kunne hjelpe, den som ikke kan det er selv en innbilning når han mener seg å kunne hjelpe en annen Søren Kirkegaard

Praktisk etikk Hva er etikk? Bør vi skille mellom etikk og moral? Etikkens grunnlag er personlig , følsomheten i nærværet kom før filosofien Etikk er moralens teori, læren om vurderingene bak vår handlinger Etikk er moralens refleksjon om seg selv Moral er det som foregår i praksis, det umoralske er det vi ikke bør gjøre 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Reflektert eller ureflektert moral ! Etikken (teoriene) kommer av moralen og dens refleksjoner om seg selv – (det følger ikke automatisk moral av etikk!) Svein Aage Christoffersen 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Jeg kommer inn til han. Det er midt på formiddagen. Jeg ser han ligger der, denne mannen som jeg har vært hos i så mange vakter nå. Den tynne kroppen, hendene som ligger slapt over teppet. Fosterstilling tenker jeg. Han ser på meg med øyne som bærer sorg i seg, ansikt er fullt av lidelse. Berit, det er noe jeg må snakke med deg om. Ja, jeg setter meg og hører han sier svakt, jeg trenger aktiv dødshjelp. Jeg kjenner en dump følelse i magen, angst, lidelse, død, sorg, smerte. Hva skal jeg svare? Jeg spør ;Er dette noe du har tenkt på lenge? Ja, men særlig de siste dagene. Jeg bare ligger her, ligger her og lider og venter, Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle måtte vente så lenge. Det er sterkt å være her hos deg, Aleksander, du lærer meg så mye om å være den du er. Han ser rett på meg og det er som det går et annet drag over ansiktet, - et glimt av smil. Takk sier han. Hvordan er det for deg å snakke om dette, spør jeg. Det er godt. Klokka ringer og jeg må gå. Spørsmål til gruppa: Unngikk jeg spørsmålet hans Er hans ønske om dødshjelp et resultat av min manglende kompetanse som sykepleier? Hva ville du ha svart? 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Områdeetikken Pliktetikken Konsekvensetikken Nytteetikken Dydsetikken Nærhetsetikken De etiske grunnprinsipper 03.04.2017 MAa

Sentrale etiske føringer Praktisk etikk Sentrale etiske føringer Respekt for liv og verdighet Prinsippet om velgjørenhet Prinsippet om ikke å skade Respekt for pasientautonomi (samtykke og pasientens valg) Prinsippet om rettferdighet (ressurser) Solidaritetsidealet, - et spesielt ansvar for de svakeste og de som trenger hjelpen mest

Praktisk etikk Etikk (anvendt etikk) er en praktisk disiplin. Den sier noe om hvordan vi bør forholde oss til hverandre. Den spør hvordan vi kan skape forpliktelse mot våre bør i praksis. 03.04.2017 MAa

03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Først må vi forstå det den andre forstår for i det hele tatt å kunne hjelpe, den som ikke kan det er selv en innbilning når han mener seg å kunne hjelpe en annen Søren Kirkegaard 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Kvalitetsutvikling Forskriftsnivå retningslinjer, standard, prosedyrer Holdningsnivå Møtet, verdier, holdninger, normer, kultur. Folk klager på hvordan de blir møtt ! 03.04.2017 MAa

Ansiktets etikk 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Etikk i praksis handler om Det gode Det rette Det rettferdige 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk AVHENGIGHET Du som er hjelper og jeg som trenger hjelp, er likeverdige mennesker. I møtet mellom oss oppstår en avhengighet. Du som er hjelper vet at avhengigheten er gjensidig. Like fullt blir et maktforhold tydelig. I dette forholdet tar du ansvar. Du vokter deg for å skape større avhengighet enn den som allerede finnes i møtet mellom oss. Ditt behov for å hjelpe balanseres mot mitt behov for å få hjelp. Tilpasset fra Verdiheftet ” Å komme hverandre i møte” St. Olavs Hospital 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Det etiske felt Hvordan vi forvalter MAKT og AVHENGIGHET 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hva er vi til for? Hva ønsker vi å bety for dem vi er til for? Identitet, tydelighet, felles forståelse av oppdraget, - vi-følelsen NÅ 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Har vi en felles visjon? 03.04.2017 MAa

03.04.2017 MAa. VEV

Praktisk etikk Verdier Personlige verdier Profesjons verdier / Faglige verdier Kjerneverdier / vi-verdier Åpne/skjulte verdier Verdier, holdninger, normer, vurderinger, handlinger…. 03.04.2017 MAa

YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE Sykepleiens grunnlag Grunnlaget for all sykepleie skal være respekten for det enkelte menneskes liv og iboende verdighet. Sykepleie skal bygge på barmhjertighet, omsorg og respekt for menneskerettighetene. 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Våre kjerneverdier? Helhet Troverdighet Respekt Lojalitet Det viktigste er ikke hva de heter, men hva vi bruker dem til 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Trenger vi kjerneverdier? Hva skal vi bruke dem til på hvilken måte? Verdier som kvalitetsindikator? Hvilke verdier er sterke nok til at vi vil stå for dem sammen? 03.04.2017 MAa

03.04.2017 MAa 30

Praktisk etikk Implementering / forankring Hva betyr verdien for meg personlig? Hvordan ønsker jeg/vi at verdien skal vise seg i praksis hos oss? 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hverdagskultur Omsorgens kjerne handler om å bygge kulturer der barmhjertighetstanken er det sentrale. Utenfor det kvantifiserbare, standardiserte og evidensbaserte ligger nærværet, tilliten, roen, trøsten, sorgen, håpet, meningen, verdigheten. Hverdagskulturen kan frigjøre eller hemme dette 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Bekymringsmelding: Omsorgsverdiene har det trangt i vår tid 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hva er et etisk dilemma? Når våre bør ikke er mulig Når jeg må velge det minste av flere onder (liv og lære) Når det blir galt uansett hva jeg velger Når jeg/vi går på akkord med/lærer meg å gå på akkord med det jeg vil stå for Kan jeg/vi stole på magefølelsen? 03.04.2017 MAa

Med pasientens øyne Hvilke etiske dilemma opplever jeg personlig mest krevende i min praksis nå? 03.04.2017 MAa

03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Etisk refleksjonsmodell 1. Sakens fakta, det medisinske/ det pleiefaglige utgangspunkt 2. Hvilke verdier er truet / etiske dilemma Involverte parter Hvilke handlingsalternativ ser vi 5. Anbefalinger / råd 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Nærmeste leder? En klok kollega? Mentor/veileder? Det er etisk å melde fra Vi melder fra for lite En adresse for de etiske dilemma, hvem kan/vil jeg gå til? Nærmeste leder? En klok kollega? Mentor/veileder? Tillitsvalgt? Klinisk etikk-komite? Profesjonsetiske råd? Media? Advokat, domstol? 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hvem danner dannelsen? Hvordan forløse og vedlikeholde dialogen og refleksjonen om ”det etiske felt” i en travel hverdag? Hvem danner dannelsen? Praktisk klokskap / Dømmekraft 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Hva ligger i ledelse? Initiativet Definering av konseptet Styring av prosessene Engasjementet i verdier Truls Fougner, Manpower

Praktisk etikk Refleksjonen i praksis må belyse ulike perspektiv (kunnskap, erfaring, normer, rutiner, dilemma, forbilder….) Det moralske og etiske ligger alltid i møtet med den andre, - ikke i idealene, ikke i verktøyene, ikke i prinsippene eller verdiene. Profesjonsetikk Svein Aage Christoffersen 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk JEG, den reflekterende praktiker Refleksjon, - den sekvensielle samtalen som kommunikasjons metode ….. når du sier det da tenker jeg at Kommunikasjonsmetoden bygge på en systemisk tilnærming. Sekvensiell samtale eller diskusjon er både en lytteøvelse og en teknikk for hypotesedannelse. Kompetansebroen. J.Danelund og C.Jørgensen Danmarks forvaltningshøyskoles forlag 2002 03.04.2017 MAa

Refleksjonsøvelse (sekvensiell samtale) Når du sier det, tenker jeg at… 5 4 3 2 1 03.04.2017 etikk - refleksjon 44

Praktisk etikk Du skal ikke klistre fine øyeblikk opp på veggen i tankene og forgylle dem med lengselen din Du skal kjøre spettet hardt innunder arrete hverdager og vippe dem opp En etter en Det er derfor livet har deg på mannskapslista Kolbein Falkeid 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Jeg har akseptert og forstått at jeg selv er ressursen Jeg er i stand til å stå i en vedvarende prosess Jeg har akseptert og forstått at jeg selv er ressursen jeg bruker i møtet med den andre Jeg evner å ta i bruk personlige styrker og egenskaper som har lite med profesjon og fag å gjøre, men mye med meg selv som person 03.04.2017

Møtet Mellomrommet, - det etiske felt Landsmøte 2007

Praktisk etikk Tilbakemeldingskultur Læring betinger tilbakemelding ( kritikk) Hvis organisasjonen ikke har kultur for kritikk kan den heller ikke lære 03.04.2017 MAa VEV

Praktisk etikk Tilbakemelding Hverdagskulturen hos oss ville bli enda bedre hvis jeg……………… Hverdagskulturen hos oss ville bli enda bedre hvis du………….…… 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Jeg – den gode refleksjonskollega på den etiske arena Jeg er i stand til å ta imot kontinuerlig tilbakemelding på hvordan jeg virker i samspillet med andre

Praktisk etikk Hjelperstyrking I sin tid ble jeg opplært til å være en sosionom som skulle holde en profesjonell distanse, men samtidig være empatisk. Alle skjønner jo at det er relativt tøvete. Men jeg traff heldigvis noen kloke lærere på veien, som skjønte hvordan jeg skulle være folk mot folk, og samtidig bli klokere. Odd Einar Dørum 03.04.2017 51

Praktisk etikk Verktøy Det etiske språk, sett navn på verdiene Avviksmeldinger, når melder jeg fra, - og hva kan vi lære av våre avvik? Varsle, når bør jeg varsle, - hvordan kan vi bygge kulturer for ansvarlig varsling? Etiske regnskap, den etiske læreprosess,- trenger vi å sjekke ut om vi er på rett vei? Hvem kan gi svar på det? Hvordan utvikle en lærende organisasjon? Etiske diskurser i praksis Tilbakemeldinger, - klagesaker, hva kan vi lære av dem? Refleksjonslunsj Etikk-kafe Trekk et kort 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Arbeidsglede fremmer moralsk praksis, - og omvendt Gledelse og ”friskvård” Myke verdier gir harde resultater 03.04.2017 MAa

Praktisk etikk Personalstøtte bør sikre Åpnere handlingsrom(kultur) Flere mellomrom Faste refleksjonsrom Kontinuerlige veiledningsrom 03.04.2017 MAa VEV

Praktisk etikk HVA NÅ? Hva skal til for å forstreke verdibevissthet der jeg arbeider? Hvis vi skal prøve ut ett nytt etisk verktøy hva ville jeg foreslå? 03.04.2017 MAa

Referanser 03.04.2017 MAa. VEV Ref: Johannesen. Molven, Roalkvam, Aakre Godt,rett,rettferdig. Akribe 2007 Arne Johan Vetlesen Hva er etikk? 2008 Vetlesen og Henriksen Moralens sjanser i markedets tidsalder Øyvind Kvalnes Se gorillaen. Etikk for arbeidslivet Universitetsforlaget Aakre Marie Hva er verdiene verdt? Sluttrapport Etisk regnskap St.Olavs Hospital 2005. ISBN 82-303-0374-6 HSH . Aadland Einar Verdibasert ledelse i praksis En studie av 8 medlemsvirksomheter 2006 HSH :www.hsh-org.no Bak, Christian Det etiske regnskap Handelshøgskolens forlag København. OSBN 87-16-13321-8 St. Olavs Hospital: Verdiheftet Å komme hverandre i møte 03.04.2017 MAa. VEV

Praktisk etikk Det finnes en ro og den beror på at vi er tro mot det vi tror på! Piet Hein 03.04.2017 MAa

”Samarbeid om etisk kompetanseheving” Organisering av prosjektet Prosjektets mål Prosjektet hovedmål er å styrke den etiske kompetansen i omsorgstjenesten. For å sikre etisk kompetanseheving skal kommunene stimuleres til å etablere arenaer for systematisk refleksjon i det daglige arbeidet. Videre skal prosjektet utvikle opplæringsprogram med sikte på at alle ansatte skal få tilbud om grunnleggende opplæring i yrkesetikk og bidra til å utvikle modeller for å etablere arenaer der etiske dilemma kan behandles og råd kan gis i konkrete saker. Organisering av prosjektet Prosjektet et er samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet, KS og yrkesorganisasjonene Prosjektet ledes av KS og prosjektleder rapporterer til styringsgruppen. 03.04.2017 MAa. VEV