Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
FYR Ny GIV
Overgangsprosjektet.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Strategier og kompetanse
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Hva er viktig for elevers læring?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Studieteknikk Bison.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Systematisk Observasjon av Lesing.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips Hilde Theresie Gjerstad Fyllingsdalen videregående skole Ny GIV i teorien er noe annet enn Ny GIV i praksis

HER ER VI Nemi og Cyan «Nemi» av Lise Myhre

HIT VIL VI Pondus og Beate med sønnen Påsan «Pondus» av Frode Øverli

Hva kjennetegner eleven? Mangelfull basiskunnskap Sliter med grunnleggende begreper Mangler grunnleggende læringsstrategier Gir lett opp De kjeder seg Lav selvtillit Innesluttethet eller utagerende adferd Har falt av lasset allerede på barneskolen Vet ikke hva de enkleste begrepene betyr – tør ikke si ifra Den viktigste er lesing. Ikke mer enn 500 år siden vi lærte det. Før hadde vi andre strategier. De fungerte de også

Ny GIV handler om 2 ting: MOTIVASJON MESTRING

Hvordan skal vi få det til? Relasjonsbygging Klasseledelse Dette krever hardt arbeid

«Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid «Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)

Relasjonsbygging Selve nøkkelen til læring Kjente tilbakemeldinger: «Nå må du jobbe!», «Ta deg sammen!» eller «Du prøver jo ikke engang» Vi må møte dem med klare forventninger, krav Eleven må oppleve å bli sett og å bli tatt på alvor Konstruktive tilbakemeldinger Vi må like ALLE Den uformelle samtalen Eleven må oppleve å bli sett, hørt og trodd på De må stole på deg Ingen tvil om at kjemi har en del å si

Klasseledelse - Lærersamarbeid - Forutsigbare regler og rutiner - Rydde plass til diskusjoner og samtaler - ”Tidstyvene” - Vis elevene at vi har tro på dem ved å gi dem ansvarsområder og ved å stille krav - Vær ærlig - Tidlige tiltak og reaksjoner - Trivselskontrakt - Involver de foresatte(?)

Hva sier elevene om Ny GIV? Liker opplegget Liker organiseringen Engasjerte lærere Alle vil fortsette til neste år Får bedre karakterer Føler seg ikke stigmatisert Godt å ikke være alene Økt motivasjon Liker rommet og stolene 

På Fyllingsdalen Forkurs/intensivkurs Informasjon på foreldremøte Utvelgelse Tett oppfølging Fleksibilitet og velvilje fra ledelsen

Elever fra ulike utdanningsprogram sammen Velfungerende teamarbeid Nært knyttet opp til vår utviklingsplan; redusere antall IV og hindre frafall Vurdering Karakterutvikling: 3,16 – 3,32

Noen veier inn: Strategier for å tilegne seg kunnskap er nyttig i ALLE fag De må brukes og internaliseres for at de skal «funke» Målet er at eleven skal få et bevisst og reflektert forhold til egen læring Noen (mange) har ingen ide om hvordan de lærer

BISON: BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NØKKELORD OG ORD SOM SKILLER SEG UT Studer all bilder og illustrasjoner, også tabeller og skjemaer. Husk å lese bildetekstene også. Les innledningen til teksten. Innledningen er det første avsnittet i teksten. Der pleier forfatteren å skrive noe om hva hele teksten handler om. Les siste avsnitt i teksten. Der skriver forfatteren ofte et lite minisammendrag. Les alle overskriftene i den teksten du skal lese. En lang tekst er ofte delt opp i mindre deler, hver med sin overskrift.

Dobbelt refleksjonsnotat: Dato: Dette tror jeg betyr Før lesing Dette tror jeg betyr Etter lesing  

Kapitteloversikt: Side Finn alle overskrifter Forklar hva du ser på bildene Hva viser tabellene? Skriv ned ord som er forklart Lag egne spørsmål/svar ut fra underoverskriftene

Logg Navn og dato Mål for dagen Dette skal jeg gjøre i dag Dette har jeg gjort i dag Dette har jeg lært i dag

Lesing og skriving: To grunnleggende ferdigheter Ikke utelukkende knyttet til norskfaget Behov for kartlegging Konkrete arbeidsmål; hva er det de skal lære + strategi Tilbakemelding, underveisvurdering og framovermelding + samtalen Varierte undervisningsmetoder er bra Her er noen forslag:

Veiledet lesing «Hjertelekse» Rollekort; strukturerer samtalen om skjønnlitteratur Førlesningsaktivitet; forberede eleven Rammer for skrivingen og hjelpeord gjør at eleven lettere kommer i gang Kan brukes på alle type tekster (i alle fag)

Andre skriveøvinger og igangsettere: Bussturen; hva ser du, hva hører du, hva lukter du? SKRIV.NO Å skape nye dikt av dikt; «kjøleskap-poesi» Ordslanger (Eks. Hus – hustak – takpapp – papptallerken osv.) Tøysefortellinger Skriveinspirasjon ut fra et bilde Snorkort Straffekort

Lage sammensatte ord og skape en fortelling: Hva er et Ny GIV-foster? Fosterfaste? Ny GIV- prest? Definisjoner på ord Loop Ny GIV Nøkkel Prest Foster Pyroman Faste

Informasjon Lesesenteret Skrivesenteret udir.no Håndboka

«Zofies verden» av Grethe Nestor og Norunn Blichfeldt Schjerven