«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Innføring i hovedmodulene
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Norges Beste Barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Tilpasset opplæring i en lærende skole
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kvalitet og brukermedvirkning
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bruk av data i kvalitetsarbeid
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Norges Beste Barnehage
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FORMÅL/MÅL Sogn regionråd Barnehagane skal bli lærande barnehagar Alle tilsette skal merke utv.arbeidet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lærande nettverk i barnehagen Utvikla frå skulane Finne vår form Rammeplanen 7 regionale nettverk + Styrarnettverk Barnehagestemne/ fagdag Studietur Sogn.
Kompetanse for mangfold
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Organisering av fagskolesektoren
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Utskrift av presentasjonen:

«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap» Fagnettverk barnehage 7.november 2013

Lærende organisasjon (St.meld 41 s.29) Barnehagen skal være en lærende organisasjon som skal være i stand til å møte nye krav og utfordringer, og som skal drive med kontinuerlig kvalitetsutvikling. Dette krever en stadig utvikling av kompetansen til alle grupper av ansatte i barnehagene. Alle ansatte er i kontakt med barna. Det er derfor viktig at alle ansatte har kunnskap om barn, barndom og barnehagens samfunnsmandat.

Hvordan få til kollektive læringsprosesser? I barnehagene I nettverkene / nettverksansvarlige I styrernettverket I arbeidsgruppa Hvordan er sammenhengen mellom disse gruppene? Hvordan sikre samhandling? Hvordan skal kompetanse utvikles og deles?

Nøkkelspørsmål Hvordan kan organisering i nettverk heve kvaliteten på arbeidet med fagområdene i barnehagen? Hvordan kan deltakerne i nettverkene bli ressurspersonar for sitt fagområde i egen barnehage? Hva må til for å nå disse målene?

Styrerens rolle i nettverket? Styrernettverket « eit nettverk for erfaringsutveksling, fagleg oppdatering og koordinering av lokale og regionale tiltak. Styrarnettverka er ansvarleg for fagnettverka i barnehagene». (Organisering og prosedyre for fagnettverka i barnehagane i Sogn, 2013)

Implementering i hver enkelt barnehage? Hvordan?

Hva er styrerne sin rolle i fagnettverket? Møtepunkt med nettverksansvarlige? Styrke og veilede nettverksdeltakere slik at de kan være ressurspersoner på sitt fagområde i barnehagen Hjelpe å sette faglig fokus og å gjennomføre faglig arbeid knyttet til nettverkene Følge opp det systematiske arbeidet med fagområdet og kunnskapsutviklingen i egen barnehage …

Hvordan bruke deres styrerkompetanse i fagnettverkene?

Hvordan sikre kvaliteten i arbeidet? sikre gode læringsprosesser for alle deltakerne i nettverkene gi arbeidet i nettverkene retning og fokus arbeide systematisk med mål, gjennomføring og evaluering i nettverkene og i barnehagen følge opp arbeidet i fagnettverkene i barnehagen, og sikre bred kompetanseutvikling og forbedring av faglig arbeid med barna

FOU: 2010:8, Med forskertrang og lekelyst

Ulike former for læring (Wells i Roald 2010)

Myndiggjørende ledelse ” For oss er det slik at mennesker som er myndiggjort vet at deres handlinger kan være det som utgjør forskjellene i dagens hendelser. De vet at de har egne ressurser til både å lære og å bruke nye ferdigheter og ny informasjon” ”En leder myndiggjør mennesker ved å være sammen med dem i å sette ord på, utvikle og mobilisere disse personlige og sosiale ressursene. Den myndiggjørende leder vil finne nye kilder til kreativt lederskap gjennom denne prosessen” (Aanderaa og Halvorsen 2001 s. 90) ”

dere har allerede fått til veldig mye Lykke til... dere har allerede fått til veldig mye