Work interest explorer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Om selvtillit, nettverk, mentoring for Kvinne-på-topp-programmet i Arbeiderpartiet 4. mars, 2008 Lene Rønning-Arnesen.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Valgstrategier og Jobpics
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Karriereveiledningskurs Karrieresenteret Nord Trøndelag 29-30/
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Del 1: Selvinnsikt.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Diabeteskofferansen Ledere
Personlighetsbegrepet i veiledning
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Veiledet matematikk.
Rolighetsmoen barnehage
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Goffman, Garfinkel og Giddens
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Kulturhistorisk perspektiv
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Arbeidsevnekartlegging
Strategier og kompetanse
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Mestringsmodell Breidablikk
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
"God bagasje på livets reise."
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
AI - Kunstig Intelligens
Barnehagen som språkarena
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Work Interest Explorer
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
V IDEREGÅENDE OPPLÆRING F ORBEREDELSE TIL UTDANNINGSMESSA Felles for skolene i Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommune Skoleåret 2015/2016.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Historie og filosofi 1 Side
Kreativitet.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Interesser og muligheter
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Work interest explorer

John Holland (1959) RIASEC- 6 yrkespersonlighetstyper

Praktisk R (Realistic) Foretrekker arbeid med ting. Trives med praktisk arbeid ute og inne. Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: Liker å fikse og reparere / bygge ting Liker å håndtere verktøy, maskiner og utstyr. Liker å se praktiske og synlige resultater Liker å gjøre manuelt arbeid / bruke kroppen/Arbeide med hendene Liker å bruke fysiske ferdigheter / Liker fysiske utfordringer Liker å løse konkrete problemer Liker å finne ut av mekanismer / Konstruere ting Har god fysisk koordinering / er flink med hendene Eksempelyrker: snekker, rørlegger, bygningsarbeider, lagerarbeider, produksjonsarbeider, telemontør, parkarbeider

Teoretisk I (Investigative) Foretrekker arbeid med ting og ideer (og mennesker). Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: Liker å lese, analysere /undersøke/forske Liker å forholde seg til teoretiske spørsmål og komplekse problemer Liker å løse abstrakte problemer / Intellektuell problemløsning Liker å løse/forholde seg til komplekse problemer over lengre tid Er tenkende / innsiktsfull/kritisk/ ser komplekse sammenhenger Er oppgaveorientert Jobber gjerne selvstendig / er selvmotivert og selvgående på oppgaver Er nytenkende Uttrykker seg godt / har gode språklige ferdigheter Eksempelyrker: forsker, kjemiker, Ingeniør, historiker, lingvist, dataprogrammerer, psykolog, lege

Kreativ A (Artistic) Foretrekker arbeid med ideer og mennesker . Trives med yrker hvor man uttrykker egen kreativitet innen blant annet næringsliv, kunst og kultur. Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: Liker å bruke følelser og forestillingsevne i kreative uttrykk Liker å skape (noe nytt) Liker å eksperimentere Liker å dekorere og designe Liker å vise / opptre Liker å konseptualisere Har behov for å uttrykke egen kreativitet utøver egen kreativitet i ulike medier: komponere, skrive, spille, danse, forme etc Er kreativ / intuitiv / orginal Eksempelyrker: arkitekt, kunstmaler, fotograf, møbeldesigner, forfatter, WEB designer, butikkdekoratør, sminkør, musiker

Sosial S (Social) Foretrekker arbeid med mennesker. Arbeid som krever omtanke og følelse for andre mennesker og at du liker å hjelpe andre. Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: God til å forstå mennesker / lytte Liker å undervise / rådgi / instruere / veilede Liker å pleie /hjelpe andre Er god til å hjelpe andre til å hjelpe seg selv Er flink til å prate med mennesker og skape gode relasjoner til andre Humanistisk legning Er opptatt av samfunnsforhold Er opptatt av personlig vekst og utvikling Eksempelyrker: sosionom, lærer, barnevernspedagog, vernepleier, barnehageassistent, miljøarbeider, trener, flyktningkonsulent

Foretaksom E (Enterprising) Foretrekker arbeid med informasjon og mennesker. Trives med arbeid som ikke kan gjøres til rutine, arbeid som krever initiativ og handling. Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: Flink til å selge / forretningsorientert / Profittorientert / har konkurranseorientert God til å overbevise / gir seg ikke ved motstand / har stor påvirkningskraft Serviceorientering Stor målorientering / er god til å oppnå organisasjonens mål Liker å lede /jobbe gjennom andre/ beslutningstaking / makt Liker status / opptatt av økonomisk belønning / opptatt av materielle goder Er entreprenør, liker å drive prosjekter, skape og bygge ting Har god evne til politisk manøvrering / god til å oppnå organisasjonens mål Tåler høyt tempo / er energisk God til å presentere/tale/ debattere Er ambisiøs / liker å ta risiko Eksempelyrker: selger, leder, grunder, kundeveileder, drosjesjåfør, politiker, journalist, kioskmedarbeider, servitør

Systematisk C (Conventional) Foretrekker arbeid med informasjon og ting. Kan ha noen av følgende interesser/ferdigheter: Liker å samle data / arkivere / terminalarbeid / papirarbeid Liker å prosessere data / behandle informasjon Er utholdende på rutinearbeid Liker å organisere / systematisere Er nøyaktig og er detaljorientert Liker å skrive rapporter / lage grafer og oversikter Liker å jobbe strukturert Liker forutsigbarhet og stabilitet / foretrekker klart definerte oppgaver Liker hierarkisk organisering Liker å løse praktiske problemer Løser gjerne problemer ved regelorientering Eksempelyrker: regnskapsmedarbeider, ordreplukker, parkeringsvakt, lønningsmedarbeider, finansanalytiker, saksbehandler, postbud, bankfunksjonær