Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMargrethe Børresen Endret for 9 år siden
1
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral
2
Forskningsspørsmål - LAVA Hva er det konkrete bidraget fra teknologien - hvordan får designet av teknologien effekt ? på elevenes produkter på den prosessen de går gjennom
3
Elevene skal 'konsumere' informasjon: lete/søke seg fram til materiale håndtere det i grensesnittet vurdere materialet og produsere: generere multimedie-materiale selv plassere elementer i tid og rom sette sammen og holde oversikt over en kompleks helhet og de skal forstå hva de gjør og lære underveis Oppgaven vi gir elevene
4
Hvordan får elevene hjelp til håndterer kompleksiteten ? Enkle intuitive mekanismer - mye bruk av 'direkte manipulering' som gir: direkte tilbakemeldinger på operasjoner kontinuerlig visuelt bilde av status i presentasjonen Oversikt og detaljer - samtidig scenegraf gir mulighet til oversikt over presentasjonen - en disposisjon alle parametere kan kontinuerlig endres intet skille mellom konstruksjon og bruk
6
Hva gjør elevene ? datamaskinen blir sentralen for prosjektarbeidet er i kontinuerlig interaksjon foran maskinen gir tydelige uttrykk for glede over det konstruktive arbeidet har et aktivt forhold til alle elementer skifter mellom overordnet struktur og detaljer greier å lage en interaktiv presentasjon
7
Foreløpige konklusjoner elevene greier å håndtere kompleksiteten utøver kontroll over materiale fokus på estetikk - kan gi gode innholdsbidrag direkte manipulering som interaksjonsstil er vellykket kontroll - motivasjon - 'agency' gir en nesten stofflig kontakt med materialet glede ved bruk av de enkelte mekanismene ser ut til å være en viktig drivende kraft i arbeidet 'heller død enn kjedelig'
8
Oppsummering stor kompleksitet kan håndteres små justeringer i design kan få relativt store konsekvenser interaksjonsdesign er ikke bare funksjonell tid-rom dimensjonen i multimedia kan stimulere til gode diskusjoner fokus på estetikk kan utnyttes - bør ikke betraktes som irrelevant
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.