Vurdering - meldinger Inger Langseth Program for lærerutdanning NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
MAPPEVURDERING En innføring.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Vurdering for læring.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Slåtthaug ungdomsskole
Misjon – å krysse grenser
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
Using nursery rhymes and songs
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering - meldinger Inger Langseth Program for lærerutdanning NTNU

Feedback

Elever kan bare nå et læringsmål dersom de forstår målet og hva de må gjøre for å nå det. (Black&William) Utgangspunkt – synlig undervisning Lærerens praksisteori

Praksisendring 5 Vaner basert på erfaring er fantastiske stillas for undervisning, men de er også kilder til fossilisering, og kan føre til endringsvegring dersom de ikke utsette for kritisk analyse. (Shulman, 2004, p. 56)

Bernstein Vurdering er selve ”motoren” i pedagogisk arbeid (Bernstein, 2001). Det er vurderingen som har størst innflytelse på hva som oppfattes som viktig i skolen. Vårt syn på verden, kunnskap og læring legger grunnlaget for hva, hvordan og hvorfor vi vurderer. Hva bruker vi mest tid på i undervisningen?

TALIS – OECD 23 land Norske lærere følger opp elevene sine i mindre grad enn i andre land De har sjelden klare mål for undervisningen De følger sjeldnere opp elevenes læring Mange norske lærere har en utydelig måte å undervise på (s.92-93) Norske lærere (60%)godtar slett arbeid lettere enn lærere i andre land (33%) Norske lærere er mest fornøyd med sin egen undervisning ( stor forskjell). Norske lærere rapporterer om et godt klasseromsklima og de liker arbeidet sitt.

Vurdering for læring Assessment for Learning is the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers to decide where the learners are in their learning, where they need to go and how best to get there. Assessment Reform Group (2002) Her er jeg Hit skal jeg Sånn kan jeg gjøre det BEVIS

Sentrale begrep om vurdering Konstrukt Hvor skal jeg Validitet ( måler det den skal måle) Summativ vurdering Hvor er jeg Tilbakemelding Egenvurdering Formativ vurdering Hvordan komme dit Fremovermelding Undervisning Individuelt arbeid

Konstrukt Standpunkt = faglæreren Sentralgitt eksamen = Oppgavenemda (UDIR) Lokalgitt eksamen = sensor og faglærer Nasjonale prøver, Kartleggingsprøver = UDIR Internasjonale prøver, PISA = OECD Vurdering tar utgangspunkt i opplæringsloven, forskrifter og rundskriv som tolkes og brukes av forskjellige instanser:

Konstrukt Hovedområder og kompetansemål Hvilken intensjon ligger bak hovedområdene? Hvordan tolkes disse i undervisningssammenheng? Er det læreboka som definerer konstruktet, eller elevenes interesser og den verden vi lever i? Vurderingsformer Hvilke vurderingsformer bruker du? Lesing, skriving, muntlig samhandling, muntlig produksjon, lytting, skriftlig samhandling ( Europarådet/ eksamen) Digitale, multimodale presentasjoner Underveisvurdering fører frem til karakterfastsettelsen ved standpunkt (basert på lærerens konstrukt).

Konstrukt Vet du hva elevene dine skal lære i hver time, uke, periode? Vet elevene hva de skal lære i hver time, uke, periode? Vet du og eleven hva det legges vekt på i arbeidet og i vurderingssituasjonene? Grunnlaget for gode meldinger til elevene ligger i klare og synlige mål for undervisningen.

Konstrukt Er ditt konstrukt for vurdering valid? Måler du det du skal måle, det som er viktig? Får alle elever vise hvilken kompetanse de har gjennom din måte å organisere vurderingssituasjoner ( prøver, innleveringer, oppgaver, diskusjoner, samtaler, etc.) Konstrukt underrepresentasjon ( tester for lite område) Konstrukt irrelevans ( tester ikke det som er viktig)

Konstrukt for lesing

Underveisvurdering i praksis Med utgangspunkt i et konstrukt VURDERINGSdialogen (tekst: skriftlig/muntlig/multimodal)

Et eksempel Vi skal lære å hilse på noen på fransk/tysk/spansk/engelsk/dansk: Grupper på 3: 2 fremfører dialogen og 1 vurderer. 3 minutter DU: Hei, hvordan står det til? Jeg: Bare bra takk, og du? Du: Bare bra, Jeg: På gjensyn Du: På gjensyn Grunnlaget for gode meldinger til elevene ligger i klare og synlige mål for undervisningen. Egenvurdering Lærers vurdering Kriterier 1.Gloser 2.Uttale 3.Flyt 4.Kroppspråk

Summativ vurdering Usynlige ( lærerens erfaring) Synlige ( mål og vurderingskriterier) Egenvurdering Individuell vurdering av arbeidet (læreren) Sjekkliste/Rubrik k Kan ikke Kan litt KanKan godt Innhold Språk Struktur Karakter ? Kommentar En vurdering av elevens arbeid basert på kriterier for hva en god besvarelse av oppgaven er:

Carpentry How to build a dog house: Jeg kan lage ei liste over verktøy og materiell Jeg kan lage en instruksjon Jeg kan de tekniske ordene jeg trenger for å gjøre dette. Jeg kan dele teksten inn i avsnitt Jeg kan publisere dette på nettet med 3D illustrasjoner.

A Dog House First you start whith building the floor. After that you stuff the floor whith styrofoam to make it better resistant to frost and water damages then you start Whith building the frame for the walls. it is important to take your time dooing this. because if you don`t get this rigth the first time the house is going to be tiltet to either one of the sides. when the wall frames are done. you start laying down the roof poles. when the roof poles are down you have a finished Sceleton. Now you just have to lay the planks for the outside. Since the planks are going to be the outside you will need to take extra time dooing this. Or else it is going to look Weird. now lay the shingel on the roof. Make sure you do this rigth,If you lay the shingel wrong the roof is going too leek so be minutely. when you are finished whith the shingel all you have to do is paint the house. use many layers. and make sure it is dry betwheen the layers

FOKUS o Motivasjon o Hva behersker eleven? o Utfordring o Hva kan eleven arbeide videre med? Noen elementer i teksten. o Undervisning innen et område med utgangspunkt i teksten o Understrek områder i teksten som illustrerer hva eleven kan, hva eleven må lære. Læreren leser besvarelsen og forbereder vurderingssamtalen

Meldinger ’Gir eleven informasjon som gjør han i stand til å komme nærmere målet.’ Meldinger er mest effektive når: • De kommer til rett tid •De knyttes opp mot mål for arbeidet • Eleven forstår målene for oppgaven • De fokuserer på oppgaven, ikke eleven • De gir informasjon om hva som er bra og hva om kan endres. (corrective)/process (eg error detection) /self-regulation loop; •Den tilbyr strategier, ikke løsninger • Den utfordrer, krever handling og er oppnåelig.

Vurderingsdialogen Elevens stemme Hva har du fått til i denne oppgaven ( sjekklisten/teksten) Lærerens stemme Forklarer med utgangspunkt i teksten Underviser Elevens stemme Oppsummerer kompetanse og videre arbeid, strategier Spørsmål som design på samtalen

Formativ vurdering Formative vurdering er “designed, done, and intended to support the process of improvement, and normally commissioned or done by, and delivered to, someone who can make improvements” (Scriven, 1991, p. 20).

Formativ vurdering Eleven arbeider videre med teksten sin Medelever vurderer teksten, lærer vurderer teksten Eleven arbeider videre med en ny oppgave hvor mål for arbeidet inkluderer mål fra veiledningssamtalen. Læreren underviser Elevens arbeid for å lære

Vurdering i praksis 1)Oppgaven 1)Mål 2)Vurderingskriterier 2)Elevteksten 1)Bekrefte kompetanse 2)Fokus for ny læring 3)Dialogen 1)Lære noe nytt 2)Forbedre teksten 3)Forbedre kompetansen Konstrukt Summativ vurdering Formativ vurdering

Sentrale begrep om vurdering Konstrukt Validitet Summativ vurdering Tilbakemelding Egenvurdering Formativ vurdering Fremovermelding Undervisning Individuelt arbeid ?

Fra lærerens ståsted 1.Arbeidsperiode a)Mål og kriterier for arbeidet som leveres b)Vurderingssamtalen: a)Førarbeid 1.Vurdering av arbeidet b)Underarbeid 1.Tilbakemeldinger på arbeidet 2.Fremovermeldinger på arbeidet 3.Individuell/gruppe undervisning c)Etterarbeid a)Individuelt arbeid b)Undervisning Konstrukt Fokusområder Summativ vurdering Formativ vurdering

Vurdering for læring En god vurdering er basert på solid kunnskap/begrep om: Språk Struktur Innhold Læreren viser hvordan en ekspert tenker!

Aktivt elevengasjement Passivt elevengasjement Uformelle aktiviteter og input Formelle aktiviteter og inputs 1.Tradisjonell Modell 2.Erfaringsbaserte vurderingsformer som læres uformelt over lang tid Praksisteori / taus kunnskap 2. Eksplisitt Tradisjonell Modell Det utarbeides standarder/ kriterier for vurdering og de deles med elevene med en enkel forklaring. Eksplisitt kunnskap 3. Sosial-konstruktivistiskt Modell Elevene aktiviseres i arbeidet med å få frem en felles forståelse for hvilken kompetanse de skal oppnå Over tid 4. Lærende Nettverk Modell Erfaringsbasert kunnskap deles og videreutvikles mellom lærere og elever i fellesskap Over tid The Past The Future Etter modell av O’Donovan, Price & Rust 2008

Aktivt elevengasjement Passivt elevengasjement Uformelle aktiviteter og inputFormelle aktiviteter og inputs Erfaringsbaserte vurderingsformer som læres uformelt over lang tid Praksisteori / taus kunnskap Det utarbeides standarder/ kriterier for vurdering og de deles med elevene med en enkel forklaring. Eksplisitt kunnskap Felles kunnskap Elevene aktiviseres i arbeidet med å få frem en felles forståelse for hvilken kompetanse de skal oppnå over tid Lærende Nettverk Modell Erfaringsbasert kunnskap deles og videreutvikles mellom lærere og elever i fellesskap over tid The Past The Future Etter modell av O’Donovan, Price & Rust 2008