Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING"— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Oslo, 22. november 2018 Terje J. Løken Nesbyen RK AG 7, D2310

2 What’s In It For Me? WIIFM

3 ROTARY This is your Rotary club!
A Rotary club is chartered by Rotary International, but who ultimately operates it? The membership does! All Rotarians pay the dues that allow the club to function, attend the meetings, and perform the work needed. In a sense, members are partial owners of the club in the way shareholders are of corporations. Rotary club membership can be just like a stock, except the dividends are derived from the active participation of the member! So now that a new member has joined, how do you help them cash in on their Rotary dividends? They must be given a role that they can take ownership of. Most members of Central Ocean Rotary have a purpose. Many have found their niche that suits their own interests. For example, some are dedicated to an operational function of the club, while others work almost exclusively on community or international service projects.

4 Litt tall og fakta

5 MEDLEMSUTVIKLING I D2310

6 MEDLEMSMASSEN I D2310 PR. I DAG
Menn Kvinner

7 MEDLEMSMASSEN I D2310 PR. I DAG
Under 40: 34 (18 menn, 16 kvinner) 40-49: 106 (70 menn, 36 kvinner) 50-59: 314 (197 menn, 117 kvinner) 60-70: 576 (463 menn, 113 kvinner) Over 70: 1137 (1045 menn, 92 kvinner)

8 MEDLEMSMASSEN I D2310 PR. I DAG
Under 40: (18 menn, 16 kvinner) 1,4% 40-49: (70 menn, 36 kvinner) 4,5% 50-59: (197 menn, 117 kvinner) 60-70: (463 menn, 113 kvinner) Over 70: (1045 menn, 92 kvinner)

9 MEDLEMSMASSEN I D2310 PR. I DAG
Gjennomsnittsalder

10 MEDLEMSUTVIKLING I Rotaryåret ble 135 medlemmer meldt ut av klubbene i distriktet Siden er 44 medlemmer meldt ut (og 39 inn) Til sammen 179 Gjennomsnittlig medlemstid 16 år Gjennomsnittlig medlemstid eks. naturlig avgang og helsemessige årsaker: 10 år

11 HVEM SLUTTER?

12 HVORFOR SLUTTER DE? 3 Ikke betalt kontingent (23) 4 Overgang annen klubb ( 8 ) 5 Teknisk 6 Fremmøtekrav ( 8 ) 6 Familieforhold ( 4 ) 7 Andre grunner (15) I parentes: hvor lenge de gjennomsnittlig har vært medlem

13 HVORFOR SLUTTER DE? 22 Flyttet ( 8 ) 27 Helse ( 31) 29 Død ( 31) 29 Jobb ( 8 ) 41 Personlige grunner (13) I parentes: hvor lenge de gjennomsnittlig har vært medlem

14 HVORFOR SLUTTER DE? 20% av de som slutter har vært medlem i 3 år eller mindre De slutter hovesakelig pga. jobbsituasjon eller flytting Fremmøte/tid  eKlubb? Flytting/jobb  send anbefaling til ny klubb

15 FORSÅ PROBLEMET Hvis vi forstår hva medlemmene ønsker, er det lettere å oppnå engasjement  Spørreundersøkelse Hvis vi forstår hvorfor medlemmene slutter, er det lettere å lage en plan for å beholde dem  Spørreundersøkelse

16 NYE MEDLEMMER

17 NYE MEDLEMMER Siden 01.07.17 har klubbene fått 130 nye medlemmer
Gjennomsnittsalder: 59 år 179 har sluttet

18 Viktigste grunn til at jeg ble medlem i Rotary
Nettverk og faglig påfyll Nettverksbygging og kompetanseheving Muligheter for å bli klokere, nye bekjentskaper/utvide nettverk Sosial tilknytning Oftest en sosial relasjon til en av klubbens medlemmer Interessante foredrag på møtene Klubben arrangerer interessante reiser i Norge og utland Bidrar til sosiale prosjekter, spesielt i utlandet Lederutviklingsprogrammer for ungdom

19 Hva ønsker jeg å bidra med som medlem
Temaer til foredrag og medlemsaktiviteter Med min litt annerledes bakgrunn enn de andre medlemmene, håper jeg å kunne bidra med min kompetanse Jeg har mye erfaring både med flyktninger og generell utenrikserfaring som jeg kan bidra med Å bidra til foreningens samfunnsnyttige arbeid i inn- og utland

20 NYE MEDLEMMER TRENGER…
Venn (fadder) Kunnskap Oppgave - BYOP Næring – føle seg ønsket, verdsatt og at det er behov for dem Involver og engasjer

21 HVA MED DE UNGE? – NOEN TIPS
Don’t go too crazy at first Bruk aldersforskjellen til en fordel Føle seg velkommen SoMe Bruk ungdomsprogrammene Kartlegg interesser og engasjer dem Involver og engasjer

22 STRATEGI INNEN MEDLEMSATTRAKSJON
Medlemskap angår alle To spor: bevaring av medlemmer OG tilvekst av nye medlemmer Selvransakelse – kanskje må vi endre på noe for å møte nye tider og behov Vær ærlig med potensielle medlemmer – forventninger begge veier Informer, involver og engasjer

23 Rotary gir ordinære mennesker ekstraordinære muligheter
Rotary gir ordinære mennesker ekstraordinære muligheter! Hvem vil du gi disse mulighetene til?

24 Spørsmål?


Laste ned ppt "MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google