Hvordan stimulere barns lek i naturen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Advertisements

Lilandspeiderne Informasjon.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
Naturen som lekeplass for barnehagen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Fysisk aktivitet i institusjonen
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
Støttekontakt til personer med demens
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
REalfagskommune!.
Barnehagepolitisk offensiv
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Siste året i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan stimulere barns lek i naturen Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Didaktiske refleksjoner i forelesninga Hvorfor er vi ute i barnehagen-mål Hva skal vi gjøre sammen med barna i naturen- innhold Hvordan skal vi opptre som voksne sammen med barna- metodikk Hvilke utfordringer har vi i barnehagen knyttet til uteaktivitet - rammefaktorer

Men først: Hva skjer i forhold til uteaktivitet i barnehagen? fra naturleik til teoretisk læring???

Viktig og å argumentere bredt og dypt! Vanlig og bred argumentasjon: Motorikk, helse, kunnskap og sosial mestring. Men også viktig med dypere verdibasert argumentasjon: naturvern, kontemplasjon, mening med livet/livskvalitet, norsk identitet osv.

Barns leik og naturopplevelser Besjeling Gestaltopplevelser Kompleksitet Naturrettet oppmerksomhet Barnestyrt Mikrokosmos Mål-løs

På naturleikeplassen

Hva ønsker barn på naturleikeplassen- forskning Bevegels- og opplevelsesmessig mangfold (Noreen-Bjørn, 1983) Behov av naturlige elementer (Moore, 1986) Være i mindre rom ( Kirkby, 1989) Løse deler å leke med (Nicholsen, 1971)

naturleikeplassen et viktig sted! La barna bygge selv! En kontinuerlig prosess! Trygghet med egen plass! Tid til fordypning! Ikke permanent! Billig!

Kartlegge nærområdet På leting etter steder Sette navn Tegne kart

Naturlekeplassen - å bygge hytter Barns premisser Prosess Aktivitet tilvenning

STEDET vårt

å ”lafte” på en enkel måte

Å bygge en hytte med tau

Naturlekeplassen - lekeapparat Enkle og billige Ikke –permanent Ikke erstatning for natur, men supplement Trygt, men følg med!!

tausklia

taueldorado

karusell

vennskapshuske

Naturlekeplassen - Natursteder Små områder rundt naturlekeplassen gir muligheter for egenaktivitet Tverrfaglig ”vises” ikke

trollstedet

å uttrykke seg

matlaging

Litt mer om metodiske refleksjoner- Tur etter evne! Veien er målet! Søk kompleksitet! Erfaringsbasert læring! Respekt for livet!

voksenrollen god!

Motivasjonsprosess - SDT Autonomistøtte Stimulerte behov Indre Motivasjon Positiv utvikling

Voksenrollen Medundrer Veileder Offensiv og overskudd Tilrettelegger Sikkerhet Fysisk aktiv

Den viktige progresjonen Verdier for natur Å teoretisere natur Å lære kunnskaper om natur i natur Å oppleve og sanse i natur Å venne seg til natur og hverandre

noen utfordringer Læringskravet Å finne naturen Økonomi Utstyr/bekledning Foreldres forventinger Ansattes holdninger

betydningen av å vises I avisa Foreldremøte ute La foreldre bli med på tur Internett Åpne dager

Hvordan motivere de ansatte på skolen- felles opplevelser

..eller ”den dype gleden” med barn

Ref: Bagøien,T.E (red) (1999) ”Barn i friluft-om verdifullt friluftsliv”. Oslo: Sebu forlag. Bagøien,T.E og Storli,R.(2001) ”Lag en naturlekeplass-prinsipper og praktiske ideer” Oslo:Gyldendal Akademisk forlag.