Hvordan stimulere barns lek i naturen Hvordan stimulere barns lek i naturen? Tor Egil Bagøien, Høgskolen i Nord-Trøndelag
Didaktiske refleksjoner i forelesninga Hvorfor er vi ute i barnehagen-mål Hva skal vi gjøre sammen med barna i naturen- innhold Hvordan skal vi opptre som voksne sammen med barna- metodikk Hvilke utfordringer har vi i barnehagen knyttet til uteaktivitet - rammefaktorer
Men først: Hva skjer i forhold til uteaktivitet i barnehagen? fra naturleik til teoretisk læring???
Viktig og å argumentere bredt og dypt! Vanlig og bred argumentasjon: Motorikk, helse, kunnskap og sosial mestring. Men også viktig med dypere verdibasert argumentasjon: naturvern, kontemplasjon, mening med livet/livskvalitet, norsk identitet osv.
Barns leik og naturopplevelser Besjeling Gestaltopplevelser Kompleksitet Naturrettet oppmerksomhet Barnestyrt Mikrokosmos Mål-løs
På naturleikeplassen
Hva ønsker barn på naturleikeplassen- forskning Bevegels- og opplevelsesmessig mangfold (Noreen-Bjørn, 1983) Behov av naturlige elementer (Moore, 1986) Være i mindre rom ( Kirkby, 1989) Løse deler å leke med (Nicholsen, 1971)
naturleikeplassen et viktig sted! La barna bygge selv! En kontinuerlig prosess! Trygghet med egen plass! Tid til fordypning! Ikke permanent! Billig!
Kartlegge nærområdet På leting etter steder Sette navn Tegne kart
Naturlekeplassen - å bygge hytter Barns premisser Prosess Aktivitet tilvenning
STEDET vårt
å ”lafte” på en enkel måte
Å bygge en hytte med tau
Naturlekeplassen - lekeapparat Enkle og billige Ikke –permanent Ikke erstatning for natur, men supplement Trygt, men følg med!!
tausklia
taueldorado
karusell
vennskapshuske
Naturlekeplassen - Natursteder Små områder rundt naturlekeplassen gir muligheter for egenaktivitet Tverrfaglig ”vises” ikke
trollstedet
å uttrykke seg
matlaging
Litt mer om metodiske refleksjoner- Tur etter evne! Veien er målet! Søk kompleksitet! Erfaringsbasert læring! Respekt for livet!
voksenrollen god!
Motivasjonsprosess - SDT Autonomistøtte Stimulerte behov Indre Motivasjon Positiv utvikling
Voksenrollen Medundrer Veileder Offensiv og overskudd Tilrettelegger Sikkerhet Fysisk aktiv
Den viktige progresjonen Verdier for natur Å teoretisere natur Å lære kunnskaper om natur i natur Å oppleve og sanse i natur Å venne seg til natur og hverandre
noen utfordringer Læringskravet Å finne naturen Økonomi Utstyr/bekledning Foreldres forventinger Ansattes holdninger
betydningen av å vises I avisa Foreldremøte ute La foreldre bli med på tur Internett Åpne dager
Hvordan motivere de ansatte på skolen- felles opplevelser
..eller ”den dype gleden” med barn
Ref: Bagøien,T.E (red) (1999) ”Barn i friluft-om verdifullt friluftsliv”. Oslo: Sebu forlag. Bagøien,T.E og Storli,R.(2001) ”Lag en naturlekeplass-prinsipper og praktiske ideer” Oslo:Gyldendal Akademisk forlag.