LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Læring på arbeidsplassen
INFORMASJONSTEKNOLOGI
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Fagarbeider i bibliotek
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Tilbakestrømning fra abonnent til vannledning
Teknologi og forskningslære
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Læreplanen Historie Vg2.
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Bygg- og anlegg i “Kunnskapsløftet”
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
FAGSKOLEUTDANNING.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Bygg- og anleggsteknikk
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg 10.klasse
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Nå er de revidert!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 21. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskingsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringsloven) § 3-4 første ledd. Gjelder fra 1. august 2008.

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Formål Rent drikkevann og rensing av avløpsvann har mye å si for hygienen og miljøet i et moderne samfunn. Arbeidsoppgavene til rørleggeren varierer fra enkle reparasjoner i boliger til kompliserte rørinstallasjoner med automatisk styring der arbeidet blir utført etter tegninger og beskrivelser. Opplæringen skal medvirke til å sikre kompetanse på leningsnett i grunnen, installasjon, service og reparasjon av sanitæranlegg, vannbåren varme og tekniske anlegg. Videre skal opplæringen medvirke til energiutnyttelse på best mulig måte ved hjelp av varmepumpeteknikk og ved automatisering av energianleggene. Installasjon av varmeanlegg er viktig for godt inneklima i bygninger og for det ytre miljøet. Opplæringen skal også medvirke til å fremme kreativitet, gode arbeidsvaner og evne til kommunikasjon med kunder, kollegaer og andre samarbeidspartnere. Videre skal opplæringen vise den bredden faget har som tradisjonelt håndverk. Opplæringen i faget skal sikre kravene til helse, miljø og sikkerhet. Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittelen er rørlegger.

Struktur Rørleggerfaget består av fem hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må es i sammenheng. Oversikt over hovedområdene: Årstrinn Hovedområde Vg3 / opplæring i bedrift Sanitær-anlegg Vannbårne energianlegg Sprinkler-anlegg Energigass-anlegg Bransje-lære

Omtale av hovedområdene Sanitæranlegg Hovedområdet handler om utvendige og innvendige vann- og avløpsledninger og sanitærutstyr. Det omfattar også tetthets- og trykkprøving og montering og rehabilitering av sanitæranlegg. Videre omfatter det tegning av sanitæranlegg og ledningsnett og utregning av fall i avløp. I tillegg inngår ulike skjøtemetoder for rørledninger med ulike materiale.

Vannbårne energianlegg Hovedområdet handler om tegning, dimensjonering, montering og igangsetting av enkle vannbårne varmeanlegg og varmepumpeanlegg. Det omfattar også ulike sveisemetoder og metoder for bøying av rør og bruk av digitale verktøy til varmeberegninger.

Sprinkleranlegg Hovedområdet handler om oppbygging og montering av vannbårne sprinkleranlegg i boliger. Valg av materiale og utstyr hører også med. Energigassanlegg Hovedområdet handler om oppbygging, virkemåte og montering av energigassanlegg i boliger. Det omfatter også dimensjonering og materialuttak til energigassanlegg og egenskaper til ulike energigasser. Bransjelære Hovedområdet handler om organisering, kundebehandling og yrkesetikk. I hovedområdet inngår gjeldende regelverk om helse, miljø og sikkerhet. Valg og bruk av materiale, verktøy, metoder og utstyr hører også med.

Grunnleggende ferdigheter Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de medvirker til å utvikle fagkompetansen og er en del av den. I rørleggerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i rørleggerfaget innebærer å kommunisere med kunder, kollegaer og andre samarbeidspartnere. Det innebærer også å dokumentere arbeidsprosesser og tjenester. Å kunne lese i rørleggerfaget innebærer å finne fram i relevant faglitteratur, regelverk og standarder. Det innebærer også å forstå innholdet i og bruke spesifikasjoner, monteringsanvisninger, tegninger, produktinformasjon og arbeidsforklaringer. Å kunne regne i rørleggerfaget innebærer å regne ut tid, vekt, mengde og størrelser. Det innebærer også utregning av areal og volum, måltaking og dimensjonering. Å kunne bruke digitale verktøy i rørleggerfaget innebærer å bruke digitale verktøy i forbindelse med planlegging, produksjon, dokumentasjon, bildebehandling, kvalitetssikring og kommunikasjon. Det innebærer også å bruke digitale verktøy til måling, utregning og tegning.

Kompetansemål Etter Vg3 Sanitæranlegg: Målet for opplæringen er at lærlingen skal kunne planlegge og gjennomføre oppbygging av utvendige og innvendige vann- og avløpsledninger til boliger tegne enkelt sanitæranlegg for en bolig og utføre forenklet dimensjonering av vann og avløpsleidninger utføre tetthets- og trykkprøving på utvendige og innvendige vann- og avløpsledninger regne ut fall på avløp montere sanitærutstyr modernisere og reparere eldre sanitæranlegg skjøte rør med ulike metoder utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper

Vannbårne energianlegg Målet for opplæringen er at lærlingen skal kunne Teikne, dimensjonere og velge materialer for enkle energianlegg montere, isolere og sette i gang enkle vannbårne energianlegg etter monteringsanvisninger bruke digitale verktøy til varmeutregninger utføre ulike sveisemetoder bøye rør av ulike materialer etter ulike metoder gjøre rede for ulike energikilder for varmeopptak og forklare virkemåten til varmepumpeanlegg velge materialer til varmepumpeinstallasjoner montere enkle varmepumpeanlegg

Sprinkleranlegg Energigassanlegg Målet for opplæringen er at lærlingen skal kunne forklare oppbyggingen av vannbårne sprinkleranlegg i boliger velge rør og deler til sprinkleranlegg i boliger montere enkle sprinkleranlegg med vann som slokkemiddel Energigassanlegg gjøre rede for egenskapene til ulike energigasser gjøre rede for virkemåten, oppbyggingen og komponentene i energigassanlegg planlegge, dimensjonere og velge materialer til mindre energigassanlegg montere enkle energigassanlegg i boliger

Bransjelære Målet for opplæringen er at lærlingen skal kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid velge og bruke riktig materiell og verktøy til arbeidet gjøre rede for historien til faget og hvilken plass det har i samfunnet utføre profesjonell kundebehandling utføre fagarbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer bruke stoffkartotek gjøre rede for hvordan farlige stoff blir oppbevart, behandlet og destruert utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipp utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet drøfte viktigheten av samarbeid på arbeidsplassen

Vurdering Vg3 rørleggerfaget Regler for sluttvurdering: Hovedområde Ordning Sanitæranlegg Vannbårne energianlegg Sprinkleranlegg Energigassanlegg Bransjelære Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. De generelle regler om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.