Laste ned presentasjonen
PublisertTorgrim Larssen Endret for 9 år siden
1
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske og fremtidsrettede
2
Kompetansemål i læreplanene
Planlegge i kompetansemålet menes: Lærlingen skal, ut i fra arbeidsordre: Kunne administrere Velge riktig verktøy, materielle Beregne tidsforbruket av eget arbeid Christine legger inn
3
Læreplan Energimontør
Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Læreplanens formål Utvikle system, sikkerhets- og utstyrsforståelse Utvikle evnen til å tenke helhetlig
4
Energimontør - Hovedområde 1 Overføring av elenergi
Montasje og ombygging på lav – og høyspenningsanlegg for linje, kabel, fordelings- og transformatorstasjoner, komponenter for nyanlegg, som apparat- styrings- og dataanlegg, og bruk av tilhørende utstyr og verktøy. Integrert i dette inngår helse, miljø og sikkerhet, person- og elsikkerhet, Christine legger inn
5
Energimontør - Hovedområde 2 Drift, vedlikehold og styringssystemer
Drift, vedlikehold, feilsøking, overvåking, beredskap og målinger i fordelingsnett, utbedring av førstelinjefeil på linjenett, fordelingsanlegg og transformatorstasjoner. Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet
6
Læreplan Energioperatør
Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Læreplanens formål Utvikle system, sikkerhets- og utstyrsforståelse Utvikle evnen til å helhetlig planlegging Fremme bedre miljømessig utnyttelse av naturressursene
7
Energioperatør - Hovedområde 1 Elenergiproduksjonsdrift og vedlikehold
Hovedområdet omfatter drifting av produksjonsanlegg, funksjonstesting, feilsøking, gjenoppretting av drift, daglig vedlikehold, skifte ut gammel komponent med ny tilsvarende Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet Christine legger inn
8
Energioperatør - Hovedområde 2 Oppgradering og fornyelse
Hovedområdet omfatter utvikling og oppgradering og på et bestående produksjonsanlegg, utskifting av komponent med ny av bedre kvalitet, eller ny teknologi samt nyutbygging Integrert i dette inngår HMS, person- og elsikkerhet
9
Operasjonalisering av kompetansemål
Handler om Bryte ned kompetansemålene til mindre omfattende mål – læringsmål Bransjestandard Knytte læringsmål til konkrete arbeidsoppgaver/læringsoppgaver To begrep i læringsmål: Kjenne til Bli informert om, og/ eller vist de viktigste funksjonene for et system, en komponent eller verktøy uten å kunne forstå eller bruke disse fullt ut. Manglende håndverkmessig gjennomføringsevne Kunne Forstå et system, en komponents virkemåte og bruke riktig verktøy for å utføre en bestemt type arbeid. Håndverkmessig gjennomføring av arbeid
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.