Case som metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
De dårige følelsene. Veiene ut..
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Rett på sak.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Hvordan intervjue en forsker?
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Veiledning av elever / lærlinger
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Spøken som gir deg lykke!
Problemet først! En strategi for å utvikle handlingsdyktige mennesker
En måte å lese Bibelen på
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Taushetsplikt for frivillige
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Veiledning av studenter
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mormor har ikke spist frokost. Har du?
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
12 Reflekterende lesing.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Velkommen til et nytt skoleår!
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Hvordan skrive egne dilemma
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kort om implementering
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Sinne Film:
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Case som metode

Dette skal vi lære noe om Hva er et case? Fordeler med case Faser i casearbeid Hva kjennetegner et godt case? Varianter Case som eksempel Case som oppdrag Klassisk case Verktøy for å utvikle case

Hva er et case? Et tilfelle, hendelse, situasjon Virkelighetsnært Noe som har hendt En situasjon – med problem(er) Beslutninger skal fattes Flere aktører med ulike interesser Åpent

Fordeler Minner om ”virkeligheten” Lærer å tenke selvstendig, ta beslutninger Skaper studentaktivitet, innlevelse, opplevelse Tetter teori-praksis-gapet Spennende og artig Evne til å se sammenhenger og mønstre

Faser i casearbeid Problemdefinisjon Problemanalyse Løsningsarbeid Hva er problemet/problemene? Grupper dem Velg problem(er) Problemanalyse Hva handler de valgte problemene om? Løsningsarbeid Skisser tiltak for å løse problemene

En god caseoppgave Fanger oppmerksomheten, vil vite mer! Fokus på konsekvenser av hendelsesforløpet i spesifikke situasjoner Fremhever spenninger mellom ulike synspunkter og dilemmaer (ikke fasit) Får studenten til å bry seg, identifisere seg Autentisk og troverdig Casen ender åpent i en uavklart situasjon

1. Case som eksempel Du presenterer et case med relevante problemstillinger (tekst, video) Blir eksempel Deltakerne lytter til din problemanalyse og løsninger Eller de kan summe sammen (aktivitetsskifte)

2. Case som læringsoppdrag Du presenterer et case med relevante problemstillinger (tekst, video) Deltakerne jobber med caset, anvender teori og erfaring (jfr FASENE) Deltakerne oppsummerer og viser hvordan de har tenkt og besluttet over situasjonen

3. Klassisk case-metode Du presenterer et case med relevante problemstillinger (tekst, video) Deltakerne forbereder seg individuelt Deltakerne diskuterer i smågrupper (kollokvie) Case-seminar ledes av lærer i plenum Bruker ofte resonneringsmodell

Metodens historie Harvard fra 1870 Angloamerikansk lovsystem, case law Åpne, autentiske problemer og situasjonsbeskrivelser – kjerneaktiviteter Egnet til diskusjon Etter hvert spredde casemetoden seg til flere fag, blant annet businessfag

3 faser 1) Jobber med caseindividuelt - casen kan være omfattende (10-30 sider + utregninger) 2) Smågrupper - diskuterer hvordan de har arbeidet med casen - hva de har kommet frem til, uklarheter? - drøfter og sammenligner  ideer og innfallsvinkler er målet, ikke felles forståelse 3) Case-seminaret (hovedarena) - 20-60 delt - 60-120 min - lærer leder seminaret - Bruker bestemt tanke- og analysemodell i klassediskusjonen - Dette for å strukturere det som kommer frem - Hensikt: trene studentene i analyse, faglige vurderinger Innledingsfrasen = ”Hva handler denne situasjonen om?” NB! Kan også gå løs på caset direkte, uten trinn 1 og 2, men da må studentene kjenne metodikken godt fra før, samt at caset må være enklere. Eksempel kan være: avslutningscase til plenumdiskusjon på slutten av forelesningen Maufette-Leenders, Erskine og Lendeers 1997, ref etter Pettersen 2005:174

Resonneringsverktøy Synliggjøre for politikere? Pettersen 2005:175 Om tanke- og analysemodell i klassediskusjonen Synliggjøre for politikere? - Dette for å strukturere - Hensikt: trene studentene - Innledingsfrasen = ”Hva handler denne situasjonen om?” - Pkt 8) fylles ut ettersom det dukker opp spørsmål ila seminaret  kan brukes som oppgaver til kommende arbeidskrav - Etter analysen velger man handlingsalternativ og utformer plan for gjennomføring Pettersen 2005:175

Verktøy for caseutvikling Begrepsdimensjon Teorier, begreper og metoder Analytisk dimensjon Hvor krevende er det å identifiser problemet og handlingsvalgene? Oppdrag: Hensikt: Lære å tilpasse case til målgruppa si og situasjonen Analysere et gitt eksempel på tekst- og videocase Lage et case basert på kuben – argumenter for dette Casecuben, et hjelpemiddel Fokus på caseoppgavens kompleksitet Kan også brukes til utforming av PBL-oppgaver Vurderer kompleksitet i lys av tre dimensjoner Analytisk dimensjon - Hvor krevende er det for studenten å identifisere og vurdere temaene, problemstillingene og handlingsvalgene i casen? Enkel: gitt handlingsvalg, studenten skal bare vurdere om det er korrekt eller ukorrekt løsning på problemet Vanskeligere: mulige handlingsvalg antydet, studenten må vurdere og begrunne det beste valget Vanskeligst: åpen situasjonsbeskrivelse, studenten må vurdere om noe må gjøres, hvilke muligheter som finnes og hva som bør velges Begrepsdimensjon - Hvilke begreper, teorier og metoder/prosedyrer er relevante og nødvendige for å forstå og velge iverksette tiltak i den gitte situasjonen? - vil være relativt, men oppgaver som retter seg mot en eller to enkle begreper enklest, vanskeligst er case hvor begreper er fra mange ulike fagområder Presentasjonsdimensjon Casets utforming og design Langt, omfattende, innholdsrikt, flere medier? Eller kort og greit? Presentasjonsdimensjon Utforming Leenders og Erskine 1989, ref. etter Pettersen 2005:178)

Presentasjonsdimensjonen Pettersen 2005:179

Diskusjonsoppgave Menn, kreft og seksualitet Ingunn jobber på urologisk avdeling. Hun er ny i jobben og usikker på en hel del. Til avdelingen kommer mange menn som har seksuelle problemer pga sin kreftsykdom. Hun føler seg usikker på hvordan hun skal tilnærme seg slike problemstillinger ovenfor pasienten. Hun er blyg på området. Ikke er hun helt sikker på hvilke problemstillinger som er aktuelle heller. Ingunn jobber sammen med erfarne folk, hun lurer på om de snakker med pasientene om dette. Men fra ledelsens side er det ingen som ”tar tak i dette”. Hun har ikke fått veiledning. Hun har sett at noen på avdelingen deler ut brosjyrer med informasjon til mennene som har kreft. Det virker som om pasientene er deprimerte og redd for ”manndommen” sin.

Situasjonsbeskrivelse Trygd og velferd Marit – 83 år gammel sjukepleier – steller for de tre søsknene sine, 81, 86 og 88 år, en blind, en annen sterkt pleietrengende. Med Marit sin innsats kan de alle bo hjemme. Marit får hjelp av en timelønnet hjemmehjelp til de tunge løfta. Hjemmesykepleier har daglig tilsyn med søsknene, resten av døgnet er det Marit som har ansvar for dem. Alle søskena, inkludert Marit, får trekk i pensjonen sin for utgifter til hjemmehjelp. Mange involverte Mange problemstillinger Faglig omfattende

Kasustikk Olav 50 år har den siste tida hatt vondt i brystet og er redd for å ikke få puste. De to siste ukene har han flere ganger gått hjem fra arbeidet på grunn av kvelningsfornemmelser. Han ringte kona si, Eva, på kontoret, fordi han var redd for å være alene hjemme. Han er redd for å dø. Faren hans døde av hjerteinnfarkt da han var 60 år.