Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"— Utskrift av presentasjonen:

1 VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN FORRETNINGSSCENARIO VIS DETTE LYSBILDET:

2 VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Gå gjennom definisjonene av bestikkelser og korrupsjon med de ansatte: korrupsjon - å tilby, gi, motta eller anmode om en bestikkelse bestikkelse – en gjenstand av verdi, tjeneste eller annen fordel som skal påvirke mottakeren til å opptre på en måte som ikke er forenlig med dennes plikter. EKSEMPEL Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

3 VIS DETTE LYSBILDET: ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN DISKUSJON
SVAR PÅ SPØRSMÅL Hva skulle account manageren ha gjort? Før han/hun gikk med på å endre provisjonssatsen, skulle han/hun sørget for å ta nødvendig forholdsregler (due diligence). Account manageren har ansvar for å finne ut hva den ekstra provisjonen innebærer, og forsikre seg om at den ikke brukes til smøring eller returprovisjon (kick-back). Han/hun bør ta kontakt med juridisk avdeling for å få gjort en vurdering, og bør også diskutere forslaget med sin nærmeste overordnede og juridisk avdeling. Dersom account manageren tar nødvendige forholdsregler ("required due diligence") og spør representanten hva han mente med “nødvendig hjelp” – ville omstendighetene vært annerledes dersom han svarte: “Det du ikke vet, har du ikke vondt av.”: Ja Et slikt svar gir enda større grunn til å frykte at “nødvendig hjelp” innebærer en ulovlig eller uetisk transaksjon. Account manageren må komme til bunns i hva som menes med “nødvendig hjelp,” få juridisk hjelp, og sette samarbeidet på vent eller avbryte det helt inntil situasjonen er avklart. “Min venn betaler de rette folkene, så ordner alt seg”: Ja. Et slikt svar viser med all tydelighet at “nødvendig hjelp” er synonymt med en bestikkelse eller returprovisjon. Forretningsforholdet skal da opphøre, og juridisk avdeling skal kontaktes med en gang “Jeg er ikke kompetent til å evaluere og godkjenne de tekniske spesifikasjonene til produktet.”: Her kan omstendighetene være annerledes. Det kan tenkes å være mulige, legitime grunner til at det kan være nødvendig med økt provisjon. Likevel bør account manageren ta nødvendige forholdsregler (due diligence) for å forsikre seg om at tilleggsprovisjonen ikke brukes til bestikkelser eller returprovisjon før noen avtale undertegnes. MERK: Dersom account manageren tror på ham og tar nødvendige forholdsregler for å bekrefte at vi trenger en ekspertgjennomgang av de tekniske spesifikasjonene, kan den ekstra provisjonen være berettiget. Ville situasjonen endret seg om noe av faktorene nedenfor var til stede? I så fall, hvordan? Den “ekstra” betalingen var på 2%? 20%? Nei. Størrelsen har ikke noe å si. Poenget er at du vet at det du betaler for er en rimelig kompensasjon for legitime tjenester, og at stråmannen virkelig utfører tjenestene vedkommende hevder å gjøre. Samtidig bør en økning til 20% ganske umiddelbart vekke mistanke, og føre til at ytterligere forholdsregler tas. Personen som tilbød “nødvendig hjelp” ikke var Locke-representantens venn? Nei. Hvem som tilbyr å bistå, eller hvorvidt vår agent "går god" for vedkommende, er ikke av betydning. Det er uansett viktig å ta forholdsregler og undersøke, enten agenten vår går god for stråmannen eller ikke. Dukker det opp nye agenter eller representanter, skal du alltid ta forholdsregler og undersøke (perform due diligence). ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

4 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Vis til vår anti-korrupsjonspolicy, og minn de ansatte på at Tyco forbyr korrupsjon overalt i verden, uansett hvilken virksomhet det er snakk om, enten det foretas direkte av Tyco-ansatte, gjennom stråmenn eller agenter, og enten det er rettet mot myndigheter eller privatpersoner. ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

5 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt også anledningen til å understreke poengene fra tidligere om at ansatte skal opptre i tråd med Tycos verdier og etikk. Gjenta Tycos anti-korrupsjonspolicy, der den relaterer til problemstillingene og konsekvensene som ble drøftet i eksempelet. ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

6 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN
Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og at når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. ANTI-KORRUPSJON, STRÅMENN HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET:


Laste ned ppt "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google