Eidsberg ungdomsskoles praktiske opplæringsarena

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Orientering for formannskapet Gratangen kommune
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Harald Munkvold Høsten 2006
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ansvar og prosesser i skolen
Øyer ungdomsskole.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Utfordringer i spesialundervisningen
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 21. og 22. september 2010.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Vurdering for læring på Linderud skole
Konsultasjonsteam for skolevegring
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Overgangsprosjektet NY GIV
På barnehagens lunsjmeny!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Språk og språklig fordypning
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
100 lure ord å lære.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Psykologer i kommunene
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Lek og Læring i barnehagen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Velkommen til foreldremøte på SFO
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Velkommen til førskoledag
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster.
Foreldremøte 1.trinn 23.mai 2017
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Eidsberg ungdomsskoles praktiske opplæringsarena Pilotskolen Eidsberg ungdomsskoles praktiske opplæringsarena

Bakgrunn og behovet for tiltaket: EUS: 450 elever, 47 årsverk. Mange elever med særskilte og sammensatte behov. Urealistisk normalitetsbegrep. Fragmenterte og eksterne tilbud. Samarbeid mellom skole, barnevern og familiesenter. Startet skoleåret 2006/2007

Pilotskolen Ungt entreprenørskap og IA Sykkelverksted Mekk/snekker Vaktmestertjeneste Friluftsliv og kroppsøving. Kantine/catering Forming Musikk/teater

Påvirkning på elevens rolle og status: Internt deltidstiltak Frivillig Åpen for alle elever Heterogen gruppesammensetning. Ca. 90 elever pr. uke Naturlig del av EUS.

Relasjonelt og kategorielt perspektiv: Fokus på egenskaper ved elevene Kategorisering i vanske- eller avvikskategorier Spesialpedagogisk tilrettelegging Elever med problemer Relasjonelt perspektiv Fokus på elevenes samhandling med andre Spesielle behov er en konsekvens av sosiale konstruksjoner Vekt på at elevene betraktes som aktører Elever i problemer

Elevbedrift En praktisk læringsarena Elevene søker ”jobb” sammen med foresatte og kontaktlærer. Elevbedriftene finansierer seg selv. Fokus på sosiale ferdigheter gjennom IA mål. IA sertifiseres hvert år av NAV Østfold Formelt samarbeid med UE

Mekk/snekker Snekker/Mekk: Skoknekt Inntekt: 75kr.per stykk Utgifter: 20kr. per stykk til planker, lakk og skruer. Fortjeneste : 55kr per stykk Bilvask Inntekt: 100kr. per bil. Utgifter: 10kr. per bil. Fortjenesten: 90kr. per bil.

Vaktmester: Snømåking, handle, stable ved, rake løv og lignende Inntekt: 50kr. per time. Fortjeneste: 50kr. per time.

Kunst og håndverk: Salg av 120 julekort til Eidsberg kommune. Inntekt: 12kr.per kort = 1440kr. Utgifter: 3kr.per kort = 360kr. Fortjeneste: 1080kr på 120 julekort.

Catering: Salg av 16 rundstykker med pålegg. Inntekt: 160kr. Utgifter: 16 rundstykker 20kr. Leverpostei 12,40kr Gulost ¼ kg 22,50kr Smør ¼ kg 4kr Agurk 7,50kr Tomat 7kr Paprika 10kr Nøkkelost 5kr Makrell i tomat 16kr = 104,40kr Fortjeneste: 55,60kr

Sosiale ferdigheter: Årsplan sosial kompetanse Mestringsarena Gir elevene en rolle i lokalsamfunnet Tiltaket brukes inn i IOP’er for noen

Den ene dagen En kasusstudie om smågruppebaserte opplæringstiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og problematferd Lillegården kompetansesenter Informant for studien vår/høst 08

Anbefalinger: Etablering av tiltak må bare skje som et ledd i en plan om utvikling av skolen Etablering av tiltak må ikke bli en sovepute for skolens virksomhet generelt Tiltakene må bygge på en grunnleggende relasjonell tilnærming Tiltakene må være frivillig og gruppene må være heterogent sammensatt De ansatte må ha god relasjonskompetanse og ha gode faglige kunnskaper

Anbefalinger forts. Det må være et forpliktende samarbeid mellom kontaktlærer og lærer i tiltaket for å sikre sammenheng i opplæringen Fokus på skolefaglige læringsmål må inngå i opplæringen i tiltaket Ledelsen ved skolen og lærerne i tiltaket må legge vekt på skriftlige planer og dokumentasjon av resultater Disponeringen av undervisningstida må hjemles og dokumenteres etter gjeldene bestemmelser i lov og forskrifter

Pilot’n Ettermiddagstilbudet Pilot’n Lavterskeltilbud; kom som du er. Åpent for alle 3 dager i uka. Mat Leksetid (ikke leksehjelp) Sosiale ferdigheter Forebyggende ungdomsarbeid Tiltaksarena for barnevernstjenesten

Pilot’n forts. Fattigdomsmidler. Huset er gitt av kommunen. Økonomiske bidrag til mat fra andre virksomheter. Lønnsutgiftene ligger på Familiesenterets budsjett, men de ansatte er tilknyttet skolen. Personale fra andre virksomheter. Arenaen er skolen, men målgruppen er felles.

Evaluering Lillegården kompetansesenter Elevundersøkelsen Mindre skulking Bedre fokus på våre kjerneverdier: Tillit, Trivsel og Mestring Utvidet normalitetsbegrep Sosial utjevning Oppdragende for de voksne