=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
16 Repeter for å huske og forstå
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Signatur 3.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Den autentiske læringsdialogen
Tidligere læreplaner.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
TIDSLINJER 1.
TIDSLINJER nettsted.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
PORTEFOLIO Ekrom skole.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Signatur 3.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
In Use Engelsk for unge og voksne
Utarbeidet av Sissel Vestre
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
«Bare bok gjør ingen klok»
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 14: Tale og lytte
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler på samme måte som bøkene, se de tre neste lydbildene

Kapittelstart

Kapittelstart med kompetansemål Hvorfor? • Fokus, forberede læring • Bevisstgjøre • Aktualisere kunnskap/kompetanse Hvordan? • Lese mål i fellesskap • Tenk, par, del – Hva kan du om dette fra før? – Hvilke ord er nye? • Lese kompetansemålet etter startoppgaver (som henter fram kjent kunnskap). Lettere å forstå kompetansemålet nå? • Avslutte/ kapittel tema med å gå tilbake til kompetansemålet – Har du nådd målet?

Startaktiviteter Hvorfor? • Hjelper deg til å huske hva du har lært om dette temaet tidligere – dermed lærer du lettere nytt stoff • Hjelper deg til å tenke på hva kapitlet handler om og hvordan det kan være nyttig for deg – dermed øker motivasjonen for å lære mer om temaet

Ordforklaringer Hvorfor? • Forstå ord i teksten • Uttrykke seg skriftlig/muntlig Hvordan? • Lag din egen ordbok på læringsplattformen • ”Finn en som vet i klasserommet” • Prosessorientert skriveoppgave

Markering av tekst Hvorfor? • Oversikt • Basisstoff • Sammenheng Hvordan? • Oversiktslesing • Parlesing • Oppstart/ Avslutning

Eksempler Hvorfor? • Gi ”knagger” • Yrkesrette – vise at kompetansen er viktig i framtidig yrke innen HS Hvordan? • Oppstart av nytt tema • Som utgangspunkt for diskusjon • Dramatisering

Mer om… og Visste du at…

Andre elementer • Korte tekstsekvenser • Tankebobler for refleksjon • Illustrasjoner – både bilder og tegninger

Hovedpunkter Hvorfor? • Oversikt, helhet • Oppsummering Hvordan? • Oversiktslesing – oppstart • Repetisjon – utfyllende diskusjon i par/grupper • Forklar ordene

Oppgaver • Kan jeg? • Snakke • Skrive • Gjøre • 3 Vanskelighetsgrader

Oppgaver Hvorfor? • Aktivisering • Differensiering og læringsstiler • Variasjon • Grunnleggende ferdigheter - Et mangfold av valgmuligheter Hvordan? • Underveis • Til slutt • Repetisjon • Individuelt – par – gruppe

=HS Nett er inndelt som bøkene

Under hvert kapittel på nettstedet finner du: • Oppgaver: Test deg selv, Snakke/skrive og Gjøre (der blåfargen viser nivådifferensiering, som i bøkene) • Lenker (aktuelle for temaene i kapitlet) • Mer om (utdyping eller ny innfallsvinkel til tema i kapitlet) • Bilder (fra kapitlet i boka) • Lyd (mp3-filer) • Filmer (fra nrk.no, youtube.com og andre) FINN UT MER VED Å PRØVE