Muntlig fransk Workshop Fransklærerforeningen 9

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Delfina Díaz Susana Borgen
Dialogen som pedagogisk verktøy
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Vurdering av pedagogisk programvare
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Impulsuka 2013 Kristiansand
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Lesing og lesestrategier
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Opplæring i VIP-makkerskap
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppgave: Leke med rimkortene
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig fransk Workshop Fransklærerforeningen 9 Muntlig fransk Workshop Fransklærerforeningen 9. september 2005 Ingvild Nyhuus Silje Brenn Vikebø

Læringssyn Samarbeidslæring (Vygotsky) Alle lærer forskjellig – ulike veier til målet: Kommunikativ kompetanse Elevautonomi: - Bevisstgjøring rundt egen læring - Lære å lære – Læringsstrategier - Planlegge undervisningen, velge metoder/arbeidsmateriale Lærerrollen/elevrollen: - Tilrettelegge undervisningen - Skape åpne læringssituasjoner - Variert undervisning med struktur - Ta elevene på alvor – de vet best hvordan de lærer – egne valg

forts. læringssyn Undersøke språket - skape nysgjerrighet God dialog om læring: Ikke kom med svarene, men still spørsmål! - Hva forsto dere? - Hvorfor forsto dere dette? - Hva fikk dere ikke til? Hvorfor? Hva trenger du å lære nå? - Var dette en god måte å lære på? Logg/diskusjoner gir god tilbakemelding til veien videre både for lærer og elev Oppsummering Undervisning er en dynamisk prosess – der eleven er NÅ Muntlige aktiviteter bør skape et kommunikativt behov

”Jo mer læreren snakker fransk, jo bedre er det!” Fra første time! Presentasjon av oss selv Instrukser Kroppsspråk, mime Ufarliggjøre bruk av fransk

Den første fransktimen Ark med ni ulike språk Grupper på 2-4 elever Mål: gjenkjenne den franske teksten Elevenes begrunnelse for valget De andre tekstene Språkfamilier Gratisord

Lytteøvelse(Le petit chaperon rouge) Kassett med eventyr – ”Rødhette og ulven” Mål: gjenkjenne det som er typisk fransk lyder tonefall ord personenes ”holdning” Hva tror dere elevene legger merke til?

Lesering Elevene sitter i ring Læreren leser fra en bok og viser bildene Mål: trene opp elevenes leseforståelse/ lesestrategier finne gratisord ,se på bildene, lytte til tonefallet, gjette Elevene sier på norsk hva de forstår, bygger opp historien sammen God atmosfære

Salade de mots! Ordsalat Stoler i ring En elev står i midten Mål: - repetere nye ord muntlig - avbrekk - få ut energi Klassen velger tre ord Kamp om stolplassene!

Le marché aux fruits/ le shopping Elevene tegner frukt og penger Mål: lære ord og uttrykk for å handle Tilnærming 1: - elevene kaster seg ut i det - ser behovet raskt - undervisning på grunnlag av elevenes behov Tilnærming 2: - elevene ser behovet i forkant og samler ord

Le marché aux fruits/le shopping forts. Evaluering Repetisjon Oppsummering Kulturkompetanse Sosiolingvistisk kompetanse Pragmatisk grammatikkundervisning (f.eks adjektiv/flertall)

Tête, épaules, genoux, orteilles ♫ ♪ Sang: ”Hode, skulder, kne og tå” på fransk Mål: synge franske sanger – utgangspunkt for å lære ord for kroppsdeler kinestetisk øvelse (fysisk aktivitet)

Le roi commande Lek: Kongen befaler Lærer eller en elev er konge, klassen gjør som de blir befalt. Om å gjøre å ikke la seg lure. Mål: lytteforståelse – lære ord Elevene finner ord og uttrykk på forhånd

Meditation CD med meditasjonsøvelser Elevene ligger over pulten eller på gulvet Mål: trene opp forståelse for å få maks utbytte av meditasjonen Oppsummering Evaluering

Sekken med det rare i Lærer har med en veske med ulike ting Plenum → par/grupper Mål: forsøke å antyde en identitet Si minst 5 ting om personen eller gi en sammenhengende beskrivelse av personen

La déscription Par/grupper/plenum Mål: beskrive klær/utseende hos en eller flere i en liten gruppe eller en elev beskriver en av de andre elevene i klassen – de andre gjetter

Qui suis-je? Plenum En elev ”er” en kjent person/en elev i klassen Mål: stille ja/nei-spørsmål forstå spørsmålene fra klassen

Fotografier av mennesker Transparenter med ulike bilder av mennesker Mål: dikte ut fra bildene Tilnærming 1: Lærer stiller spørsmål til bildet Fortløpende svar i plenum – én historie, laget av klassen Tilnærning 2: Lærer stiller spørsmål til bildet Betenkningstid – to og to snakker sammen Oppsummering i plenum – flere historier Produkt: 5 ting om personen eller sammenhengende historie/beskrivelse Øvelsen fungerer i 1., 2. og 3. person

Tu as/ Tu es…? Ark med ulike substantiv/adjektiv Elevene sirkulerer fritt i klasserommet Mål: -stille ja/nei-spørsmål -hente informasjon og fylle ut skjemaet

Kan jeg…? Ark med definerte muntlige ferdigheter Elevene kartlegger Velger arbeidsmetode for å lære de punktene de ikke kan Utveksler læringsstrategier Evaluering

Fiche d’identité Identitetskort med plass til bilde Elevene dikter opp en identitet Par Mål: - spørre hverandre om personalia - fylle inn i kortet

Restaurant Grupper Elevene får utdelt autentisk meny og rollekort Forberedelsestid – stikkord Rollespill Mål: restaurantscene med bestilling og konversasjon Oppsummering

Les numéros Tall-leker 1: konkurranse i grupper fra 3-5 kun tosiffrede tall: 37-74-48-81-15… 2: trekke kort med tall på – si tallet høyt

Le Grand Prix ♪ ♫ Små ”juryer” på 2-3 på personer representerer hovedstaden i et land To elever/lærer er Grand Prix-verter/vertinner – Bonsoir Stockholm! Poenggivningen skrives opp på tavla Mål: simulere poenggivningssceansen Hvem vinner? Evt. musikkinnslag

Déjeuner du matin Dikt av Prévert Grupper på tre Forberedelsestid Fremføring: en elev leser – to mimer til Mål: høytlesningen får en funksjon

Les anniversaires Elevene og lærer har hvert sitt innfyllingsark med kolonner for navn og bursdag Mål: spørre noen/si når man har bursdag Elevene spør naboen sin Elevene sier navn og fødselsdag til naboen høyt i klassen etter tur Alle fyller inn i sitt skjema Synge bursdagssang når noen har bursdag

Es-tu romantique? Test fra ungdomsblad Mål: høytlesning/forståelsesstrategier Par Forstå spørsmålene – svare oui ou non Elevene finner sin profil, som de forsøker å forstå Oppsummering

Film Språklig input Kulturkompetanse Forståelsesstrategier Oppsummering