”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
8 Skumlesing.
Å skrive en sakpreget tekst
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
Velkommen til klasse- foreldrene
Analyser en sakprosatekst
Strategier og kompetanse
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Foreldre som gode leseveiledere
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Sør - Odal Foreldremøte Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Metodikk og læringsfremmende tiltak for minoritetsspråklige elever
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan forberede meg til tentamen?
Leseutvikling og læringsstrategier
Suksessfaktor i Clil: lese for å lære
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18 Lisbeth M Brevik

Læringsstrategier (SQ3R): før-, underveis- og etterlesing 1. trinn repetert lesing, skumme, tankekart, tidslinje 2. trinn skanne 3. trinn lage spørsmål, ordbank 4. trinn kontekst 5. trinn VØL-skjema, ordbok 6. trinn avsnitt, storyboard 7. trinn oppsummering, venndiagram 8. - 10. trinn Lesestrategier: repetert lesing, skumme, skanne, lage spørsmål, kontekst, ordbok, avsnitt, oppsummering. Diagrammer: tankekart, tidslinje, ordbank, VØL-skjema, storyboard, venndiagram, sosiogram.

Lesing av fagtekster (1. trinn) Lisbeth M Brevik

1. trinn FØRLESING Skumme: Lærerstyrt, felles på tavla, lese bilder og overskrifter. Tankekart: Lærerstyrt, felles på tavla, enkelt tankekart (nivå 1) med stikkord og tegninger om hva elevene vet om temaet fra før. UNDERVEIS Repetert lesing: <her må dere beskrive hvordan dere gjør det i dag> ETTERLESING Tankekart: Lærerstyrt, felles på tavla, enkelt tankekart (nivå 1) med stikkord og tegninger om hva elevene har lært om temaet. Tidslinje: Lærerstyrt, felles på tavla, gjenfortelling fra en tekst med stikkord. Dagens løp.

Lesing av fagtekster (2. trinn) Lisbeth M Brevik

2. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart Skanne: lærerstyrt, lese tekstbokser og uthevede ord. UNDERVEIS Repetere: Repetert lesing ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje.

Lesing av fagtekster (3. trinn) Lisbeth M Brevik

3. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart, Skanne Spørsmål: Lærerstyrt, undring, klassen lager spørsmål sammen om et tema før de leser om det. Ordbank: Samle ord og uttrykk de kan om et tema før de jobber med temaet (før de leser). UNDERVEIS Tankekart: Ta notater fra teksten mens de leser. Tidslinje: Notere stikkord fra teksten mens de leser (kronologi). ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje. Ordbank: Samle ord og uttrykk fra en tekst de har lest eller et tema de har jobbet med.

Lesing av fagtekster (4. trinn) Lisbeth M Brevik

4. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart, Skanne, Spørsmål, Ordbank. UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje. Kontekst: Når elevene kommer til ukjente ord i teksten, bruker de teksten rundt til å gjette hva de ukjente ordene betyr. ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje, Ordbank. Tankekart: Elevene lærer å strukturere stikkordene (flere nivåer). Tidslinje: Elevene lærer å velge ut fakta fra teksten og skriver egne punkter.

Lesing av fagtekster (5. trinn) Lisbeth M Brevik

5. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart, Skanne, Spørsmål, Ordbank. VØ(L): Lærerstyrt, felles på tavla, hva elevene vet om temaet før de jobber med det (L). Elevene skriver spørsmål i midterste kolonne om hva de ønsker å finne ut i teksten (Ø). UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst. Ordbok: Elevene lærer å alfabetisere, bruke alfabetet til å slå opp ord riktig (raskt og effektivt). ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje, Ordbank. VØL: Lærerstyrt, felles på tavla, hva elevene har lært om temaet etter å ha lest en tekst.

Lesing av fagtekster (6. trinn) Lisbeth M Brevik

6. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart, Skanne, Spørsmål, Ordbank, VØ(L). UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst, Ordbok. Avsnitt: Elevene lærer å lese første avsnitt (ingress) og siste avsnitt av en tekst og gjette på hva teksten handler om. Svake elever lærer at de kan forstå hovedinnholdet uten å måtte lese hele teksten. ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje, Ordbank, VØL. Storyboard: Elevene lærer å illustrere en tekst de har lest. Innledningen i første rute, avslutningen i siste rute. Hoveddelen i de seks midterste rutene. Dette kan brukes til å oppsummere en tekst og å planlegge egen tekst i 8 avsnitt.

Lesing av fagtekster (7. trinn) Lisbeth M Brevik

7. trinn FØRLESING Repetere: Skumme, Tankekart, Skanne, Spørsmål, Ordbank, VØ(L). UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst, Ordbok, Avsnitt. ETTERLESING Repetere: Tankekart, Tidslinje, Ordbank, VØL, Storyboard. Oppsummering: Elevene lærer å oppsummere en tekst (hovedinnhold). Venndiagram: Elev lærer å sammenligne to ting. To sirkler med fakta.

Lesing av fagtekster (8. – 10. trinn) Lisbeth M Brevik

8. trinn GENERELT SQ3R som modell med førlesing, underveislesing og etterlesing. FØRLESING Repetere: Skumme, Skanne, Spørsmål, Ordbank, VØL Tankekart: Strukturere stikkord i flere nivåer. UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst, Ordbok, Avsnitt. ETTERLESING Repetere: Tankekart, VØL, Storyboard, Venndiagram, Oppsummering. Tidslinje: Historiske hendelser i fagtekster. Fortellerstruktur i skjønnlitterære tekster. Ordbank: Samle ord og uttrykk om temaer, en side i en kladdebok pr tema. Sosiogram: Elevene beskriver forhold mellom mennesker i fakta.

9. trinn GENERELT Repetere: SQ3R som modell med førlesing, underveislesing og etterlesing. Innføre: Digitale diagrammer (power point). FØRLESING Repetere: Skumme, Skanne, Spørsmål, Ordbank, VØL, Tankekart. UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst, Ordbok, Avsnitt. ETTERLESING Repetere: Tankekart, VØL, Storyboard, Venndiagram, Oppsummering, Tidslinje, Ordbank, Sosiogram.

10. trinn GENERELT Repetere: SQ3R som modell med førlesing, underveislesing og etterlesing. Digitale diagrammer. FØRLESING Repetere: Skumme, Skanne, Spørsmål, Ordbank, VØL, Tankekart. UNDERVEIS Repetere: Tankekart, Tidslinje, Kontekst, Ordbok, Avsnitt. ETTERLESING Repetere: Tankekart, VØL, Storyboard, Oppsummering, Ordbank, Sosiogram. Tidslinje: Parallelle hendelser (historiske hendelser). Venndiagram: Sammenligne tre ting (tre sirkler).

Elektronisk informasjon Målgruppe Lærere Foresatte Elever Informasjon Elektronisk (klikkbar) Enkel forklaring Eksempler

Læringsstrategier i Modum Kommune Introside Kort info om hva vi gjør, hvorfor og når. Om førlesing, underveislesing og etterlesing. Klikkbare trinn: Pr trinn Om hvilke strategier som brukes på trinnet. Hver strategi er klikkbar. Hver strategi Kort info om hva strategien går ut på. Eksempler med bilder, elevarbeider, power point, etc. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. -10.

Tankekart Kort beskrivelse Eksempel (bilder) Power point Første bilde har forklaring Siste bilde har kompetansemål og forslag til vurdering Før-, underveis- og etterlesing Hvordan tankekart brukes til før-, underveis- og etterlesing