Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅge Carlsson Endret for 6 år siden
1
Metodikk og læringsfremmende tiltak for minoritetsspråklige elever
Hvordan kan tospråklige lærere utnytte pedagogiske metoder i tospråklig fagopplæring?
2
Begrepsfokusert opplæring
"Ord og begreper er en del av lærestoffet, innholdet eller substansen i det aktuelle temaet." (Øzerk K.) Systematisk begrepsinnlæring ” Barnas sansinger og erfaringer må bearbeides og settes inn i begrepssystemer for at de senere skal kunne brukes” (Nyborg M.)
3
Metoder og eksempler i begrepsinnlæring
En generell teori: Et råstoff tas fra naturen og lages om til et nyttig produkt De viktigste materialer er metaller, mur, glass og tekstil Prinsipper og generaliseringer: Nesten ingen metaller finnes i ren tilstand i naturen. Industrimaskiner hjelper å få arbeidet gjort raskere, mer presist, besparelse av menneskelige ressurser ved framstilling av nye materialer Utnyttelse av materialer endret /forbedrer menneskelige levekår. Begreper: Materialer, metall, tekstil, mur, betong, cellulose, lignin, stål, legering, malmer, osv. Ulike grupper av metaller: kobber, jern, aluminium, titan. Ulike grupper av tekstiler (naturlige fibre): lin, silke, bomull, ull. Ulike grupper av tekstiler (syntetiske fibre): nylon, akryl, gore – tex, polyester. Fremgangsmåten i den deduktive metoden
4
Prosesser Figur 2: Selektiv assosiering
krištolas Figur 3: Selektiv diskriminering
5
Tospråklig ordliste
6
Oppbygging av en fagtekst
7
Læreboktekster inneholder:
1. Sammenlikning av to eller flere ting 2. Beskrivelse av en ting 3. Sekvensert/ rekkefølgene informasjon 4. Informasjon om årsaks – virknings – sammenhenger 5. Informasjon om et problem/en problemstilling og løsningen og/ eller beskrivelse av en episode/ en historisk hendelse 6. Informasjon om forhold som må tas i betraktning for å gjennomføre et prosjekt/et eksperiment/ et forsøk eller en plan.
8
Ulike strategier Læringsstrategi: BISON-overblikk B for Bilder og Bildetekster I for Innledning eller Ingress S for Sammendrag eller Siste avsnitt O for Overskrifter N for Nye ord eller NB - ord Lesestrategi:Tankekart V Ø L Dette vet jeg om metaller Dette ønsker jeg å lære om metaller Dette lærte jeg om metaller Ž (Žinau) N (Noriu sužinoti) S (Sužinojau) Lesestrategi: VØL – skjema
9
Metode for begrepskonstruksjon basert på rolleoppfylling
10
Metode: «Synonymblomst»
Et verdifullt metall Et edelt metall Et eksklusivt metall Et dyrebart metall
11
Metode for å styrke begrepskunnskap og ordforråd ved å jobbe med synonymer og antonymer
12
Metode for definisjonsbasert
eller beskrivelsesbasert begrepskonstruksjon Glass Stiklas Hva er det? Kas tai? Materiale/ medžiaga Hva kjennetegner det? Kokie jo požymiai? Blank/ blizgus Gjennomsiktig/ permatomas Sterk/ stiprus Lett knuselig/ lengvai dūžtantis Hvordan lages det? Kaip jis pagaminamas? Glass lages av en blanding av sand og metalloksider. Stiklas gaminamas iš smėlio, sodos ir klinčių Ulike sorter/ Rūšys: Vindusglass/ lango stiklas Herdet glass/ grūdintas stiklas Krystallglass/ Krištolas Blyglass/ vitražinis stiklas
13
Arbeid med begreper og begrepsdefinisjonskart
Krištolas
14
Metode : ER – KAN – HAR
15
Metode: klassifisering
16
Metode for arbeid med hierarkisk organiserte begreper
17
Metode: Vennediagram
18
Metode for arbeid med å forstå begynnelsen, midten og slutten av en hendelse eller en prosess.
Hva er den riktige rekkefølgen?
19
Beskriv prosessens utvikling:
Apibūdink kas vyksta kiekvienoje stadijoje: 1. 2. 3. 4.
20
Metode for arbeid med å generere muligheter
21
litauisk/1141-litauisk- kategorier/startsiden-litauisk/5324- samene-2
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.