Skole – hjem samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Samarbeid mellom skole og hjem
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Den Norske Skolen i London
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hva er en foreldrekontakt?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Husregler.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Nittedal 19. sept
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE. Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
iPad i grunnskoleopplæringen Lillehammer kommune.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Husregler.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
iPad i grunnskoleopplæringen
Skole- hjem samarbeid.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
«Alle med» Skåredalen skole
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1.TRINN AMMERUD SKOLE
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Skole – hjem samarbeid

Fra Dysleksivennlig Skole: Foreldres engstelse tas på alvor Foreldre sees på som en ressurs Jevnlige møter mellom hjem/skole Skolen arrangerer kurs for foresatte innen dysleksirelaterte  tema Skolen legger til rette for kontakt mellom foresatte Skolen formidler kontakt til den lokale dysleksiforeningen

Forventningsavklaring Forveningsavklaring elev-heim-skole-skoleeier-Dysleksi Brønnøy Målet med forventningsavklaringen er å tydeliggjøre hva partene kan forvente av hverandre. Det er viktig å minne om at forholdet mellom skole og hjem er basert på gjensidig respekt og tillit, og at målet er å sette barnets interesser først. Forventningsavklaringen omfatter følgende parter: eleven, heim, skole, skoleeier og Dysleksi Brønnøy.

Eleven tar imot tilrettelagte tiltak tar i bruk hjelpemidler og verktøy tar godt vare på pc og andre hjelpemidler bidrar i tilrettelegging for egne behov

Hjemmet setter alltid barnets interesse først følger opp at skolen tilrettelegger i forhold til rettigheter etterstreber å opprettholde en god dialog med skolen, og tar opp problemstillinger på en saklig måte lar ikke eventuelle uenigheter med skolen gå ut over eleven slik at misnøye smitter over støtter og motiverer eleven i bruk av metoder og verktøy skanner skolebøker gjerne i samarbeid med andre foresatte på trinnet sørger for utstyr som er av personlig karakter(c-pen/elektroniske ordbøker etc) som ikke dekkes av kommunen eller Hjelpemiddelsentralen

Skolen Har som mål at skolen skal bli en ”Dysleksivennlig skole” ut ifra Dysleksi Norges kriterier Setter alltid barnets interesse først Anerkjenner at foreldrene kjenner sine barn best, og lytter til foreldrenes eventuelle bekymringer Forstår betydningen av å forklare hva som skal gjøres i stede for å si: ”Vi gjør det vi kan” Arbeider aktivt for å skape et godt læringsmiljø Har ressurspersoner med spesielt ansvar for tilrettelegging for dyslektiske elever hjelpemidler og verktøy å bistå lærere i bruk av verktøy, hjelpemidler og metoder Har rutiner for kartlegging av elevene som gjør at elevenes leseutvikling eller mangel på utvikling kan overvåkes

Skolen Iverksetter passende tiltak for elever som ligger etter i lese- og skriveutvikling Gir informasjon om hva som er skolens plan for oppfølging av eleven Har et læremiddeltilbud til elever med lese- og skrivevansker (lydbøker/digitale bøker) Sørger for å ha nødvendig hjelpemidler tilgjengelig (pc, elektroniske tavler, bokskanner, arksanner osv)! Setter av ressurser til kompetanseheving for lærerne innen bruk av verktøy, hjelpemidler og metoder Ser til at lærerne bruker dysleksivennlige metoder i undervisningen Gir dyslektikere muligheter til å få vist hva de kans i det daglige og gjennom tilrettelegging på prøver og eksamen (elektroniske prøver, pc, hodetelefoner, muntlige besvarelser, lesehjelp underveis mm)

Skoleeier Har et overordnet mål om at grunnskolene i Brønnøy kommune skal tilfredsstille kravene til ”Dysleksivennlig skole” satt av Dysleksi Norge Er klar over sitt ansvar for finansiering av ordinært datautstyr Er mottaker for søknad om ordinært datautstyr fra elever Sørger for at elever som har dysleksi får tilgang til pc Har planer som sikrer kompetanseheving av kommunens lærere innen IKT og spesialpedagogikk som omfatter dysleksi Sørger for at skolene i kommunen gir like rettigheter i bruk av hjelpemidler/verktøy i skolearbeidet, under prøver og på eksamen Tilrettelegger for lik tilgang til utstyr og elektroniske hjelpemidler i klasserommet ved kommunens skoler (pc, elektroniske tavler, bok/arkskannere etc) Velger programvare som skal benyttes ved kommunens skoler

Lokallaget driver likemannsarbeid bidrar til økt mestrings- og selvfølelse for barn og ungdom gjennom å arrangere kurs, studieringer og mestrings- og sosiale aktiviteter skal bidra til å fronte dysleksisaken i lokalsamfunnet

Takk for meg! Min e-postadresse: Mitt telefonnummer: