Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Møre og Romsdal mars 2012.
Grete Haaland Sund HiAk,
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Kroppsøvingsdidaktikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Mål og læring hos elever
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring i Fysikk 1
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør Romsdal videregående skole og Hårfint A/S Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Nasjonalt prosjekt – pulje 2 4-årig satsning fra Utdanningsdirektoratet Overordnet mål med prosjektet: Videreutvikle en vurderingskultur/vurderingspraksis som har læring som mål for skoleeier, skoler og lærebedrifter. Deltagere i fylket er: Fagerlia vgs, Atlanten vgs, Sunndal vgs og Hydro, Herøy vgs og Herøy kommune. Romsdal vgs og Hårfint A/S Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Romsdal Videregående Skole og Hårfint A/S Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør: Mål: God vurderingspraksis i skole og opplæringsbedrifter. Fremme læring gjennom gjenkjennbar vurderingspraksis i skole og bedrift. Utarbeide vurderingsverktøy i frisørfaget (programfagene) Hensikt: Eleven/lærlingen får delta i å finne ut hvilket kompetansemål som dekker de forskjellige oppgavene de utfører. Gi eleven/lærlingen eierskap til sine oppgaver. Elev/lærling skal oppleve gleden av å mestre og nå sine mål. Vurderingsverktøyet: Verktøyet skal være kjent for eleven/lærlingen, slik at det forenkler forståelsen for hva de skal strekke seg etter og hvilket nivå de ligger på. Vi har også utarbeidet kjennetegn på høyt, middels og lavt nivå på alle kompetansemålene i læreplanen på Vg2 og Vg3 frisør. Eleven/lærlingen skal først sette seg opp på ønsket nivå før påbegynt arbeid, så gjennom egenvurdering, settes det nivået de mener de har etter gjennomført arbeid. Etter egenvurderingen går elev/lærling og veileder sammen om sluttvurderingen på oppgaven. Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Vårt mål med prosjektet: Mer rettferdig vurdering Fremme læring gjennom gjenkjennbar vurderingspraksis i skole og bedrift Utarbeide vurderingsverktøy i frisørfaget som kan brukes i skole og bedrift Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Fire prinsipper: Eleven/lærlingen forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem Eleven/lærlingen får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet de gjør Eleven/lærlingen får fremover-melding om hvordan de kan forbedre resultatet Eleven/lærlingen er involvert i egen læring ved å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling (egenvurdering) Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Gevinster - påstander: Økt bevissthet rundt egen læring Mer motiverte elever/ lærlinger Mer og bedre tilpasset opplæring Færre klager på karakterer Større eierskap til oppgaver for elev/lærling Elev/ lærling opplever større mestringsfølelse rundt vurderingssituasjonen Elev/lærling deltar i utvelgelse av kompetansemål som dekker de ulike oppgavene de utfører Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Vurderingsverktøyet: Skal være kjent for elev/lærling Kjennetegn på måloppnåelse: høyt, middels og lavt nivå Elev/ lærling må fastsette nivå før påbegynt arbeid og evaluere et eventuelt nytt nivå etter endt arbeid Avslutningsvis går veileder og elev/lærling sammen og vurderer oppgaven (endelig karakter gis) Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Skole og bedrift har en felles visjon: Ønsker sammen å fremme kvaliteten på vår fagretning Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Veien videre: Tydelige kjennetegn på vurderingskriteriene Fremme Elevmedvirkning Fremme oppgavenes Mening og relevans Tydelighet rundt vurdering - fremmer læring Verktøyet kan brukes i alle oppgaver i alle fag på DH Vg1, Vg2 og Vg3 Spredning av våre erfaringer til opplæringsbedrifter og skolene Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Vurdering for læring er En måte å tenke integrasjon vurdering og undervisning på Hviler på en teoriforståelse som ikke er samlet og enhetlig (og kanskje heller aldri vil bli det?). Baserer seg på eldre og anerkjente teoretiske perspektiver på læring – Vygotsky og Dewey – både et sosialt og et individuelt-kognitivt fokus – med størst vekt på det sosiale. Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Læreplanforståelse Utvikling av en naturlig progresjon Hvordan gjøre om kompetansemål til forståelige læringsmål for elevene? Hvilket frirom har jeg og mine elever? Hvordan kjenne igjen at læringsmål er nådd? Forholdet mellom oppgaver og kompetanse/læringsmål. Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

God læring forutsetter refleksjon Det viktigste en tilbakemelding kan gjøre er å bidra til økt refleksjon. Hvilke typer tilbakemeldinger fremmer refleksjon? Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Egenvurdering og hverandrevurdering Hverandrevurdering bidrar til bedre egenvurderinger Elevene må trenes opp til gode hverandrevurderinger Forutsetter kjennskap til vurderingskriterier Læringssamtaler kan modellere dette Utvikler elevene som vurderere! Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Tilbakemeldinger kan relateres til Produktet (oppgaveforståelse – besvarelse) Prosessen (læringsstrategier) Selvregulering (arbeidsdisiplin, tidsutnyttelse, selvstendighet, målrettethet, refleksjon) Personen selv (generell ros, vurdering av personen) Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Definisjonen på vurdering Den prosessen der man leter etter og tolker dokumentasjon på hvor elevene befinner seg når det gjelder sin egen kunnskapsforståelse og kompetanse, klargjøring av hvilke læringsmål som skal nås, og hvordan elevene bør arbeide for å nå dem. Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Vurdering for læring i deltakerperspektiv Jeg skal få vite hva jeg skal lære og hva som forventes av meg Jeg får tilbakemeldinger som forteller meg om kvaliteten på mitt arbeid eller min kompetanse. Jeg får vite hva jeg skal gjøre for å forbedre meg– utvikle min kompetanse Jeg er involvert i mitt eget læringsarbeid Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012

Vurdering for læring betyr blant annet: At læring blir forstått som en aktiv, sosial prosess… som har til hensikt å skape mening, blant annet ved deltakelse i kommunikasjonen rundt aktiviteten. Det metakognitive perspektivet inkluderes direkte i undervisningen – for eksempel ved å diskutere overføring av kunnskap til andre områder Aslaug Birkeland og Grethe Slemmen 2012