Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Music: Nightengale Serenade
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
13 Lese fra dataskjerm.
14 Strategier for god lesing
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
16 Repeter for å huske og forstå
6 Les ord som bilder.
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Leselos Ordforråd/metakognisjon
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dagsaktuell undervisning
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
3 Les bedre.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing Basert på boka Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing Av Terje Kato Stangeland og Leif-Runar Forsth

Alle kan bli bedre til å lese

1.1 Du kan bli bedre til å lese Alle som trener slik som forklart på dette kurset, kan bli mye bedre til å lese.

1.2 Gode leseferdigheter til nytte og glede Gode leseferdigheter betyr å kunne: Lese og oppfatte hurtig. Anvende ulike lesemåter. Kombinere lesemåter i en lesestrategi som er tilpasset teksten og formålet med lesingen. Legge forholdene til rette for god lesing.

Bedre leseferdigheter gjør at du kan: Lese mer av det du ønsker. Lære hurtigere og bedre. Huske mer og bedre. Lettere holde deg informert på ditt og andre fagområder. Vurdere innholdet i en tekst raskere og bedre. Ha større glede av å lese både pensum og annen litteratur. Bli mer tilfreds på jobben og i livet for øvrig.

1.3 Kunnskaper og ferdigheter Målet med dette kurset er at du skal lære å: Lese hurtigere og samtidig oppfatte mer. Hurtiglese, dvs. lese mer enn 500 ord i minuttet. (Trener du nok, kan du lese langt hurtigere enn dette). Anvende ulike lesemåter og kjenne deres styrke og svakheter. Kombinere ulike lesemåter i en lesestrategi som er tilpasset teksten og hensikten med lesingen. Legge forholdene inni deg og rundt deg til rette for god lesing. Gjøre markeringer i teksten. Ta notater som øker utbyttet av lesingen. Konsentrere deg bedre. Huske bedre og forstå mer.

1.4 Lesetrening virker En skoleelev økte lesehastigheten fra 135 oim (ord i minuttet) til 300 oim etter noen dagers trening. Antall riktige svar på spørsmålstestene gikk opp fra 40% til 100%. En student økte lesehastigheten fra 210 oim til 1020 oim på en uke.

Resultatet fra et grunnkurs i hurtiglesing for elever i den videregående skole

Elevenes egen vurdering etter 6 måneder Jeg har større forståelse og leser fortere. Dette hjelper i f.eks. historie, språk osv. Jeg leser fortere og får med meg mer av stoffet. Nå leser jeg aviser (det gjorde jeg ikke før) og jeg leser mer romaner. Jeg leser mer bøker. Litt skjønnlitteratur, men mest faglitteratur. Det er jo mye lettere å finne ting midt inni teksten fordi jeg leser fortere. Karakterene i en del fag har blitt bedre.

1.5 Trening må til Leseferdigheter er som andre ferdigheter, de tilegnes ved trening. Du må trene inn nye lesevaner. Det viktigste i dette kurset er treningsoppgavene.

OPPGAVE 1.1 Bla gjennom boka - fotolesing Bla gjennom denne boka på følgende måte: 1 Sitt med boka foran deg, for eksempel på et bord. 2 Bla om en side og se i ett til to sekunder på de to sidene som nå er oppslått. 3 Bla om til neste side og se også på disse to sidene i ett til to sekunder. 4 Bla gjennom hele boka på denne måten. 5 Lukk øynene og se hva du husker av det du har sett gjennom på denne måten.

OPPGAVE 1.2 Les gjennom bokas innholdsfortegnelse Les hurtig gjennom innholdsfortegnelsen i denne boka. Den gir deg en god oversikt over: bokas innhold hva du kan lære i hvilken rekkefølge

OPPGAVE 1.3 Les gjennom bokas stikkordregister Les hurtig gjennom stikkordregisteret bak i boka. Det gir deg en oversikt over de viktigste temaene som tas opp i denne boka. Det vil også gjøre at du er mer oppmerksom på dem når du kommer til dem i teksten.