Framtidsverksted Framtidsverksted Framtidsverksted.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra prøving og feiling til
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en sakpreget tekst
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
GROW modellen.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lek og Læring i barnehagen
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Forberedende samtaler
Hvordan skrive egne dilemma
Verktøy for å kartlegge holdninger
Vi er nærmere en løsning …….
Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Utskrift av presentasjonen:

Framtidsverksted Framtidsverksted Framtidsverksted

Framtidsverksted 15. november 2008 Bakgrunn for metoden Eksempler Teori og praksis

Vil du lære om framtidsverksted? Robert Jungk og Norbert R Müllert ”Håndbog i Fremtidsværksteder” ISBN 877378090 1 Hvordan kan alminnelige mennesker utvikle sine egne liv og realisere ønsker i det samfunnet de befinner seg? Hvordan kan umyndiggjørelse, likegyldighet og resignasjon overvinnes”? Arbeid siden1950-tallet for å utvikle denne metoden

Hva kan metoden brukes til ? Få mer engasjement i møter og seminar Lage planer Problemløsninger i bedrifter i skoler og ungdomssentra i fagforening, lag og organisasjoner

Metoden – steg for steg Faser i framtidsverksted -overblikk Fra leder til verksmester Forberedelse Rom og tid Innhold i fasene Etterarbeid – ansvarliggjøring Eksempler på invitasjon, tidsplan og verkstedavis

Faser i framtidsverksted Kilde: Håndbog i Fremtids-værksteder

Prosessleder Fra leder til verksmester Å omstille seg fra å gi svar til å stille spørsmål Mestre gruppeledelse og motivasjon Tørre å: la andre ta konsekvensen av sine valg lære nye ferdigheter og øve opp kreativitet sette grenser og ta initiativ la deltakerne stå for meningsinnhold

Å jobbe for å oppnå god kommunikasjon De fem hersketeknikker Motsetningsfull kommunikasjon Negativ kommunikasjon Lyttende Åpen Spørrende For og i mot Konsensus-søkende Diskusjon av rett og galt Låste oppfatninger Repeterende Angripende Krenkende Truende Saboterende Kilde: Den utviklingsorienterte organisasjon. Dahl og Bastøe 1993 De fem hersketeknikker Kilde: Berit Ås Usynliggjøring Latterliggjøring Tilbakeholdelse av informasjon Påføring av skyld og skam Dobbel straff

Forberedelse i rommet Lite eller ikke noe fast inventar God belysning Småbord og stoler Mulighet til å henge opp mange flipoverark slik at alle ser dem Sorte tusjer. Tape, sakser, fargestifter eller tusjer med flere farger og evt. andre gjenstander/ting som kan lokke fram kreativitet

Fase 1. forberedelse - tidsplan Vær nøye med å planlegge tidsbruk i de ulike faser og hvem som skal ta ansvar for framdrift hvis det er flere pådrivere For å rekke gjennom fasene må verksmester tørre å sette grenser og samtidig ta hensyn til behov for arbeidsro underveis

Verkstedstart Skape avspent atmosfære Fortelle hva framtidsverksted er La folk bli litt kjent – forventning og rolle Introdusere spilleregler: Ikke kritisere andres utsagn Skrive det som blir sagt (stort) Fatte seg i korthet – alle skal komme til orde Kjappe mentale og fysiske ”hopp” Pauser på samme tid

Verkstedstart – introduksjon av metoden for deltakerne Hva er et framtidsverksted? I praksis holdes vanlige borgere utenfor direkte medbestemmelse. Vårt liv, arbeid, omgivelser og framtid blir planlagt av politikere, bedriftseiere og eksperter. For å få folk til å ”ta igjen” ansvaret for sine liv og handlinger, har framtidsforsker Robert Jungk utviklet en metode som kan benyttes for å få dette til. Arbeidet med metoden siste 40 år har gitt erfaring fra arbeid i bydeler, arbeidsplasser, kommuner og her-og-nå utfordringer. Ved å spørre folk selv om deres erfaringer og behov, så åpner det seg et hav av forslag og idéer til løsning. Det frivillige fellesskap, lett forståelig arbeidsform, enkelt utstyr og språk gjør alle i stand til å delta og forstå. En kan si at framtidsverksted er en slags sosialt forsøkslaboratorium der deltakerne lager utkast og tenker seg alternative fremtider.

Fase 2 - Hinderfasen Målet er å ”lufte” hinder, slik at deltakerne får renset tankene for egne ”stoppere”. Deltakerne blir bedt om å tenke gjennom det som er hinder hos seg selv, i organisasjonen og andre grupperinger. Etter at alle har tenkt gjennom dette hver for seg, skrives hindre ned på flip-overe. Hver deltaker får fra 2-10 poeng å fordele på de hinder som synes størst. Ved å gruppere utsagn med poeng etter tema, vil verkstedet få sin egen ”Hindertopp”.

Fase 3 - fantasi Målet med fantasifasen er å få deltakerne til å endre den tilstand de har kritisert. For å få det til må vi la fantasi og kreativitet få utløp. Uten bekymring for lover, regler eller ekspertløsninger lar vi ”galskap”, humor og ”ville” løsninger komme fram

Fantasi forts. Målet er at deltakerne for en stund skal: tenke det utenkelige ha lyst til å være eksperimentell ta sjansen på å gjøre feil eller fiasko imøtekomme de andres tanker forholde seg til uferdige skisser og tanker glemme bedrevitenhet og perfeksjonisme ha det moro handle raskt

Fantasi-innledning Introduksjon av oppgave (eksempel): ”I år 2015 kommer en delegasjon fra FN’s ledelse for Kvinneorganisasjoner til ei lita bygd i Hedmark. De skal gjøre filmopptak siden bygda har et bygdekvinnelag der ALLE voksne kvinner er medlemmer. Bygda blomstrer og tar i mot delegater fra inn- og utland for å fortelle hva de har gjort, og hvordan de har klart å få et så bredt Engasjement og trivelig bygdemiljø. Gruppene kan bruke sang, ræpp, tegning, sketsj eller en blanding av disse formene for å beskrive hvordan denne bygda er å bo i. Femten minutters forberedelse og fem minutters framføring.

Fase 4 - virkeliggjøring I denne fasen erfarer deltakerne kløften mellom det de ønsker og det som er mulig. Viktig å holde motivasjonen oppe! Deltakerne blir i samme gruppe som i fantasifasen – og gjennomfører en idédugnad på hvordan en kan realisere fantasihverdagen som er vist i fantasifasen. Gruppa stemmer fram det som er viktigst å gripe fatt i først.

Vi bruker klipp og lim og tar vare på det deltakerne selv skriver

Fase 4 -virkeliggjøring – valg av tema De utsagn som har flest poeng fra idédugnad i hver av gruppene, legges på gulvet. De grupperes, og utgjør til slutt et tema som hver deltaker kan velge å arbeide med mot ytterlig virkeliggjøring. Bruke tid på at deltakerne forstår tema, ser muligheter og velger det de har lyst til.

Fase 4 -virkeliggjøring - handlingsplan Det er nå x antall grupper som arbeider med et selvvalgt tema. De starter konkretiseringen ved igjen å bruke idédugnad og poenggivning innad i gruppa. Avhengig av målet for verkstedet og tid til rådighet arbeider laget fram en handlingsplan for å få realisert idéen/området. Gruppene hjelper hverandre å bli gode – fungerer som coach for hverandre Før arbeidet avsluttes, bør deltakerne skrive navn og avtale tidspunkt for oppfølging av sin arbeidsgruppe. Det har vist seg nyttig å ha en kontaktperson for gruppa som verkstedseier kan kontakte ved behov.

Permanent verksted Verkstedet avsluttes med å tidfeste når ”Verkstedavisen” – rapport fra prosessen skal gis ut. Avisen er deltakernes eie – det er de som eier rett til å følge opp. De beste resultater ser en når deltakere og initiativtakere har laget planer for felles ressursutnyttelse og samhandling i etterkant av verkstedet. Plan for oppfølging bør være klar før verkstedet starter!

Eksempel på invitasjon Bruk gjerne tegning eller bilde også Bli med som døråpner for enda mer trivsel i x bygd! Vi er stolt av og glad i x. Vi i x bygdekvinnelag er opptatt av å få enda mer samarbeid om felles framtid i bygda og inviterer derfor til framtidsverksted xx.xx.09 kl. 19-22 i xx Samfunnshus Tema er: Trivsel og aktive innbyggere i x bygd mot 2020 Framtidsverksted er en metode som brukes for å bringe en idé fram til best mulig virkelighet. Målsettingen med framtidsverkstedet er å la alle som har synspunkter få være med på å påvirke resultatet og bidra til en bedre løsning. Det kreves ingen forkunnskaper for å være med, men deltakerne må være tilstede fra start til slutt. Spre gjerne denne invitasjonen eller ta med en bekjent! for påmelding innen 1. september til xxx tlf. Velkommen !

Eksempel på tidsplan for verksted over to kvelder Viktig å legge inn alle elementer en ønsker å ha med, og foreta valg om hva en vil kutte ut. Husk å planlegge en god avslutning der ansvar og oppgaver blir fordelt, og der folk går hjem med en god opplevelse Spesielt de første gangene som prosessleder er det viktig å holde seg til tidsplanen. Svært demotiverende for deltakerne hvis tiden ikke holder

Eksempel på Verkstedavis Det følgende er kopi av en måte å utforme en rapport på. I et framtidsverksted kalles rapporten for ”avis”. Viktig at formen er enkel, at den kommer ut innen en uke etter verkstedet har funnet sted. Den bør tilpasses det behovet/målet som det aktuelle verkstedet befinner seg i, for eksempel Delrapport i et større prosjekt Handlingsplan for en bedrift eller organisasjon

Fra å se og høre til å gjøre Dere har nå deltatt i et verksted og sett hvordan det kan gjennomføres. Oppfølgingen er å planlegge verksted i eget lag. Der skal dere få deltakerne fram til konkret handling og skrive en verkstedavis som dere kan ha glede av i lang tid framover.

De fem friheter Friheten til å se og høre det som er, istedenfor det som burde være, var eller kommer til å bli. Friheten til å føle det du gjør, istedenfor det du burde føle. Friheten til å si det du tenker og føler, istedenfor det du burde tenke og føle. Friheten til å be om det du ønsker, istedenfor å vente og se om du får det. Frihet til å ta sjanser på egne vegne, istedenfor for å alltid være på den sikre siden. Virginia Satir