FORSØK MED EN ELLER TO KARAKTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Lillehammer 25. September 2012
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Minoritetsspråklige søkere
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

FORSØK MED EN ELLER TO KARAKTER Trondheim 2.-3. desember 2013 VURDERINGSORDNINGA I NORSK FORSØK MED EN ELLER TO KARAKTER Ingrid Metliaas ingrid@skrivesenteret.no

NETTVERK? Asker vgs. To karakterer Akershus Bjertnes vgs. Én karakter Akershus Bodin vgs. Nordland Charlottenlund vgs. Én karakter Sør-Trøndelag Elverum vgs. To karakterer Hedmark Fana gymnas Én karakter Hordaland Firda vgs. Én og to karakterer Sogn og Fjordane Kongsbakken vgs. Én karakter Troms Oslo Handelsgymnasium To karakterer Oslo Romsdal vgs. To karakterer Møre og Romsdal Røros vgs. Én karakter Sør-Trøndelag Stabekk vgs. Én karakter Akershus Trondheim katedralskole Sør-Trøndelag Ullern vgs. Én karakter Oslo Valdres vgs. To karakterer Oppland Verdal vgs. Én karakter Nord-Trøndelag

DELE ERFARINGER OG GODE IDÉER: esben@skrivesenteret.no

Oppdragsbrev 42-10: «…læreplanen i norsk gjennomgås for hele opplæringsløpet for at den skal fremstå med et tydeligere språkopplæringsperspektiv.» «…med særlig fokus på at opplæringen skal legge til rette for at alle elever kan utvikle sine grunnleggende språkferdigheter – å lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig – grundig og systematisk gjennom hele opplæringsløpet.»

FORUM FOR NORSKFAGET 1.3.1 Ein karakter (hovudmål, sidemål, munnleg) Klipp fra delrapport:  1.3.1 Ein karakter (hovudmål, sidemål, munnleg) LK06 innførte ny struktur i læreplanen, men vidareførte ordninga med to skriftlege karakterar og ein munnleg. Status i 2010/2011 er derfor ein læreplan med ulik struktur i forhold til R94, men likevel i hovudsak same vurderingsordningane som i R94. Ein revisjon av læreplanen bør ha som mål å få vurderingsordningar som i større grad samsvarer med kompetansemåla og strukturen i læreplanen. Eit norskfag med ein karakter etter kvart (hovud)trinn vil ha fordelar både sett i lys av fag, didaktikk og vurdering. Utfordringane med ein felleskarakter er at delar av faget (munnleg? sidemålet?) kan bli skubba til sides, gøymt og gløymt.

1.3.3 Argument for å ta munnlegkarakteren inn i ein felleskarakter • Dei fleste munnlege tekstene elevane produserer er i praksis fleirmediale (støtteark, powerpoint og liknande). Ein felleskarakter løyser problemet med kvar lærar og elev skal "plassera" vurderinga av samansette tekstar. • Dei tradisjonelle ”skriftleg-munnlege” prøvene ville få ein annan funksjon enn reine kunnskapsprøver. Vurderinga ville i ei revidert vurderingsordning kunna omfatta både fagkompetanse og formidlingskompetanse.

2.3 Vidaregåande opplæring Ein felleskarakter i hovudmål og sidemål. Vilkår: Dersom norskfaget skal gå frå den gamle ordninga med tre karakterar til ein felleskarakter, må sidemålseksamen etter studieførebuande Vg2 bli obligatorisk. Forumet vurderer det slik at dersom sidemålet blir borte frå den formelle dokumentasjonen på gjennomgått opplæring, vil det lett kunna forsvinna frå opplæringa. Sidemålseksamen etter studieførebuande Vg2 kunne i så fall vera ei prøve i utvalde kompetansemål frå Vg1 og Vg2 (både skrivemål og kunnskapsmål)   http://www.udir.no/Upload/larerplaner/forsok/Norskforum_Delrapport_oktober_2011.pdf

Fra høringsbrevet: 4.6.1 Felles grunngiving for å foreslå færre standpunktkarakterar (alternativ 2 og 3) «Derimot har skriveopplæringa i hovudmål og sidemål så mange felles kompetansemål at dei etter vår vurdering bør kunne reknast som to sider av den same felles skrivekompetansen. Vi meiner at vi ikkje bør vekte hovudmål og sidemål innanfor ein felles karakter, fordi ei prosentvis vekting i praksis vil vere det same som å ha to skilde karakterar. Det er den samla kompetansen i norsk skriftleg som skal vurderast.»

Utdanningsdirektoratets anbefalinger til endringer i læreplaner for gjennomgående fag – oppdrag 42-10 2. Kort om høringen Høringen ble gjennomført i perioden 5. desember 2012 til 5. mars 2013. Vi mottok til sammen nesten 900 høringsuttalelser fra ulike instanser, fordelt på grunnskoler, videregående skoler, kommuner, fylkeskommuner, direktorater, departementer, universiteter, høgskoler, nasjonale sentre, diverse interesseorganisasjoner og privatpersoner. Høringsuttalelsene åpner for å kombinere elementer fra de tre hovedmodellene som er sendt på høring for å ivareta flere hensyn. Direktoratet foreslår to standpunktkarakterer etter 10. årstrinn, en i skriftlig og en i muntlig. Direktoratet foreslår videre én felles standpunktkarakter i norsk for Vg2 yrkesfag, en standpunktkarakter i norsk skriftlig etter Vg2 på studieforberedende programområder, og standpunktkarakterer i norsk skriftlig og muntlig for Vg3 på studieforberedende programområder. Vi foreslår også å videreføre gjeldende eksamensordning etter ungdomstrinnet og å innføre en obligatorisk eksamen i norsk skriftlig på sidemål etter Vg2. Direktoratets konklusjon etter at de tre forskjellige alternativene ble sendt ut på høring. Et overveldende flertall stemte for dette forslaget – og som vi vet ble et totalt oversett da revidert læreplan kom den 20.juni. Samme dag gikk Elisabeth Aspaker ut (Dagsrevyen) og saa ar Høyre vilel fjerne sidemålseksamen hvis de kom i regjering, og de ville ha en ny norskplan høsten 2014.

FORSØK MED EN ELLER TO KARAKTERER: Innholdet i forsøket Forsøket dreier seg om å endre karaktersystemet i norskfaget de første to årene. Det er ingen endringer i hva elevene skal lære. Elevene skal ha tre standpunktkarakterer på vitnemålet etter Vg3 som uttrykk for den fagkompetansen de har oppnådd etter de tre årene. Dette er elevens sluttvurdering, som ikke er påvirket av forsøket. Med tre karakterer i underveisvurderingen arbeider man hele tiden parallelt med norsk hovedmål, norsk sidemål og muntlig. Forsøket åpner for større lokal frihet til å organisere arbeidet med læreplanen slik skolen finner det formålstjenlig. Elevene får opplæring i alle kompetansemålene, men det kan variere i løpet av skoleåret hva som blir mest vektlagt. http://www.udir.no/Lareplaner/Forsok-og-pagaende-arbeid/Forsoksordning-med-en-eller-to-karakterer-i-norsk/

KRAV TIL SKOLENE De skolene som har valgt å delta i forsøket, skal lage en plan som viser hvordan forsøket kan bidra til bedre norskopplæring for elevene. Forsøket skal evalueres av Utdanningsdirektoratet. Evalueringen vil blant annet ta sikte på å avdekke hvordan skolene har brukt forsøket til å endre praksis i norskfaget, og hvilke grunner de har hatt for disse endringene http://www.udir.no/Lareplaner/Forsok-og-pagaende-arbeid/Forsoksordning-med-en-eller-to-karakterer-i-norsk/

NY REGJERING om skole: Sette ned et utvalg som skal vurdere norskfaget med sikte på å styrke faget som språkfag, gjøre sidemålsundervisningen mer engasjerende for elevene og forbedre karaktersettingen. om kultur: Støtte opp under begge målformene som hovedmål. Erstatte dagens rett til å få svar på egen målform med en rett for ansatte i staten og språknøytrale kommuner til å bruke sin egen målform. http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/plattform.pdf

«Ei hovudoppgåve for skulen er å gje elevane eit solid kunnskapsgrunnlag i faga og å gjere dei i stand til å støype kunnskapane i ei tenleg form.» (Visjonstekst Firda-Verdal) http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/Ny_Skriftlighet/firda_visjon.pdf

Færre karakterer – større handlingsrom for å styrkes språkopplæringsperspektivet i norskfaget?