faglig rådgiver i NAPHA og prosjektleder for interregprosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Hvordan klare seg i eget hjem ?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
En lærende organisasjon?
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Strategiarbeid i praksis
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
IPS Molde Individual Placement and Support
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
1 Grensesprengende omsorg Interreg III A Prosjektkontakt 20. og Gardermoen omsorg2/index.php.
Evaluering av Reisverket
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Evaluering av tiltaksarrangører for NAV
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Finnmarksnettverket Psykisk helse og rus -et redskap for selvhjelp- Siv Helen Rydheim (Prosjektleder)
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Psykologer i kommunene
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Nettverksmøte den
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

faglig rådgiver i NAPHA og prosjektleder for interregprosjekt Alternative arbeidsformer, aktuelle tiltak og tilnærminger for inkludering av mennesker med psykiske lidelser i arbeidslivet v/ Karl Johan Johansen faglig rådgiver i NAPHA og prosjektleder for interregprosjekt

Begreper Arbeidsform er hvordan man tilnærmer seg en oppgave og legger opp arbeidet mht. kartlegging, samarbeid, prosess og struktur samt anvendelse av kunnskap. Bruk av verktøy vil som regel ha stor betydning for arbeidsformen. Tiltak er en systematisk innsats for å frambringe en ønsket endring på individuelt, gruppe, organisasjon eller samfunnsnivå . Godt utviklede tiltak må sies å være ”verktøy” i sosialt arbeid.

Tiltaksarbeid Å sette i verk tiltak overfor marginaliserte personer i arbeidslivet handler om sosialt tiltaksarbeid, dvs. å få til målretta samarbeid med brukerne av tiltak (og andre) og bidra til å motivere dem til å ta i bruk egne ressurser på en systematisk måte. Det handler også om å kunne balansere krav og medvirkning på en slik måte at deltakerne i tiltaket føler seg ivaretatt, blir motiverte og opplever mestring.

Prosjekt ”sosial integrering av mennesker med psykiske problemer” Skal bidra til erfaringsutveksling og samarbeid mellom instanser i Trøndelag og Jämtland om måter å utforme/drive tjenester overfor mennesker med psykiske problemer på . Har særlig fokus på utvikling av sysselsetting/aktivitetstilbud som kan bidra til økt integrering http://www2.tisip.no/integrering/

Stavne Arbeid og Kompetanse KF. Stavne har en rekke arbeidsrettede tiltaksplasser øremerket personer med psykiske helseproblemer, som faller inn under målgruppene i Vilje Viser Vei (VVV). Stavne mottar henvisning til plasser fra NAV og starter jobben med den enkelte derfra, som regel i samarbeid med behandlingsapparatet. http://www.stavne.no/

Stavne – Skomakerverkstedet Deltakerne inngår i en arbeidsplass som ligger langt opptil ordinært arbeidsliv. Ca. halvparten er personer med annen kulturell bakgrunn. Hovedfokus er mer på psykiske problemer. De får konkret opplæring i ferdigheter med skomakerarbeid samt oppfølging så de kan oppleve mestring. De både lærer noe og får dokumentasjon på dette.

Skomakerverkstedet De er med på å skape og produsere reelle produkter og tjenester som er etterspurte, som filing av nøkler, lage belter, sandaler, reparasjoner av kofferter, vesker etc. De får muligheter til å være kreative i det de lager. De får også være med på å kjøre ut det de har reparert til butikker og øvrige. På den måten får de oppleve en verdsatt sosial rolle ved at de får positive tilbakemeldinger. http://www.stavne.no/prod-og-salg-mainmenu-5/skomakerverksted.html

Stavne – Valentinlyst Tiltaket tilbyr arbeidspraksis i ordinær sykehjemsvirksomhet med tett individuell oppfølging , et delprosjekt under Vilje Viser Vei i NAV. Det retter seg hovedsakelig mot unge voksne med psykiske lidelser som trenger bistand for å komme seg ut i lønnet arbeid. Det er tilrettelegger fra Stavne Gård og egen veileder på Valentinlyst sykehjem i Trondheim http://www.idebanken.org/S%C3%B8k?offset=0&queryparameter=valentinlyst

Stavne - Metaprint Metaprint er et tiltak som tilbyr arbeids-trening for LAR-deltakere og andre i en tidsbegrenset periode. Dette gjøres gjennom en realistisk arbeidssituasjon der de produserer trykksaker og grafiske løsninger for det vanlige markedet. De får også opplæring i dataverktøy knyttet nært opp mot produksjonen, samt enkel basisopplæring i kontordata. Metaprint kartlegger deltakernes arbeids-evne og gir oppfølging på viktige livsområder. Hver deltaker er knyttet til en person med sosialfaglig ansvar. http://www.stavne.no/prod-og-salg-mainmenu-5/metaprint-mainmenu-58.html

KIM-Senteret KIM-senteret er et brukerinitiert (Mental helse S-Tr), brukerstyrt og brukerdrevet arbeidspraksissenter for mennesker med psykiske problemer. En prioritert gruppe vil også være unge som har behov for nettverk og aktivitet både gjennom arbeid og fritid. De tar imot mennesker som går på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra NAV og prøver å hjelpe disse å komme seg ut i ordinært arbeid. http://kimsenteret.no/

KIM-senteret - Reisverket Er et arbeidsrettet tiltak for personer under 35 år, som går i behandling og ønsker en gradvis tilbakeføring til arbeidslivet. Målet er å skape en mulighet for deltakerne til å prøve seg ut i arbeid – og kanskje på sikt finne en yrkesmulighet? De jobber med søm/ strikking og redesign av klær og møbler samt butikk http://kimsenteret.no/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=31

Euroskolen Euroskolen arbeider med utvikling og gjennomføring av arbeidsmarkedskurs og individuell veiledning av arbeidssøkere med blant annet psykiske vansker. De fleste av kursene og tilbudene gjennomføres på oppdrag for NAV(VVV), og opptak må søkes gjennom lokalt NAV kontor. http://euroskolen.no/

Euroskolen fort… Hovedoppgaven er å avklare kunnskap, ressurser og ønsker hos deltakere samt kvalifisere og formidle deltakere slik at de får en god overgang til det ordinære arbeidsliv. Deltakerne deltar både i teoriopplæring og praksis på ordinære arbeidsplasser. For arbeidsgiverne som de samarbeider med, skal de være en troverdig og langsiktig rekrutteringskilde.

Aktiv start Tiltak i Trondheim kommune som rettet seg mot personer i aldersgruppa 16-30 år som var inaktive, men som ønsket å komme i gang i arbeidslivet eller med videre skolegang og som sliter med å nyttiggjøre seg eksisterende tiltak, og som derfor har behov for tett oppfølging. Tiltaket er ikke lenger i drift.

Aktiv Start Ukentlige aktiviteter som: klatring svømming trim gitarkurs aktivitørgruppe på sykehjem turer i skog og mark bowling/biljard kurs (selvhevdelse / depresjonsmestring/ filosofi) arbeidsplassbesøk

Oppsummering Her er presentert et utvalg av det som kan omtales som alternative tiltak innenfor psykisk helsearbeid, og hvor arbeidsformen er noe annerledes enn i mer tradisjonelle tiltak. Etter hvert vil likevel også disse tiltakene framstå som mer konforme og mindre alternative. De fleste av disse tiltakene er avhengig av ikke bare innhold og rammen rundt, men av ildsjeler som til daglig vier livene sine til å oppnå resultater gjennom tiltakene. Både for disse ”sosiale entreprenørene” og for deltakerne er det viktig å bevare en del av nyskapingsånden for å ivareta ”eierskap”, utvikling og resultater som slike tiltak representerer.