Emnekart som standard for e-læring Tore Hoel, eStandard-prosjektet Tommy Noreng, Cerpus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Teknologi og forskningslære
Å lykkes eller være lykkelig?
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Strategier og kompetanse
Språk og språklig fordypning
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Resonnerende tekst.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Institutt for plantevitenskap
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Sosialkonstruktivisme
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NY VRI Nina og Ingvild.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Naturfag Mål for uka: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Kjerneelementer under arbeid
Valgfaget design og redesign
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Emnekart som standard for e-læring Tore Hoel, eStandard-prosjektet Tommy Noreng, Cerpus

Cerpus ASN-8432 Økende interesse • “Endelig noen som snakker om læringsdialogen” (Edinburgh, okt 2003) • “I just made a post to the requirements committee forum regarding Topic, Concept, Mind... Maps and Argument Visualization.” (Epost fra Berkeley) • Interesse fra Australia, UK, US • Betydning for ny modell for Content Packaging Invitasjon til CETIS metadata-SIG for å presentere Topic Maps

Cerpus ASN-8432 e-læringsstandardene – så langt... • Administrasjon av undervisning • Merking av (statisk) innhold ut fra forfatter-– ikke læringskontekst • Flytting av “dumme” innholdspakker mellom informasjonsiloer “Alle” etterspør støtte for læringsdialog og kommunikasjon mellom lærende

Cerpus ASN-8432 IMS Content Package • Zip-fil • Manifest • Filer (tekst, bilder, Flash, navigasjonsknapper...) Sier ingenting om innholdet i pakken – bare hvor enkeltelementene ligger i forhold til hverandre som dumme filer

Cerpus ASN-8432 Digitalisér lærereplanen! • Nye læreplaner i skolen (St. mld. 30 ( ) ”Kultur for læring”) • Enklere, mer målfokusert, med gjennomgående mål • Krav om bruk av IKT

Cerpus ASN-8432 Emnekart, undervisning og læring Byggesteiner i Dr. Joseph Novak’s kunnskapsteori: Konsepter / begreper Assosiasjoner Meningsfull læring (David Ausubel:) Nye kunnskapsstrukturer blir bygget Ny kunnskap blir koblet til eksisterende kunnskap

Cerpus ASN-8432 fotosyntese som læreplanmål 1 NA MÅL 2: Elevene skal tilegne seg kunnskap om noen sentrale økologiske prinsipper slik at de kan forstå og i noen grad vurdere globale og lokale miljø utfordringer. De skal forstå at mennesket biologisk sett er underlagt de samme naturlover som annet liv 2c* kunne gjøre rede for enkle modeller for karbonkretsløpet, fotosyntesen og nitrogenkretsløpet 3 BI Mål 3 Elevene skal ha kunnskaper om cellens energiomsetning. De skal kjenne til hvordan planter produserer energirike forbindelser til eget bruk, og hvordan disse omsettes av dem selv og andre organismer 3c kunne forklare hovedtrekkene i den lysavhengige og den lysuavhengige delen av fotosyntesen 3d kjenne til hvordan ytre faktorer kan påvirke fotosyntesen Felles mål for studieretningsfaget biologi foreta systematiske observasjoner og arbeide med biologifagets metoder i felt og laboratorium utforme egne undersøkelser, bearbeide data, presentere og vurdere metoder, mulige feilkilder og resultater bruke tilgjengelig informasjonsteknologi i arbeid med faget kjenne til trekk fra biologiens historie og forstå hva biologisk kunnskap har hatt å si for samfunnsutviklingen ta ansvar for egen læring og vise kreativitet i møte med faglige utfordringer bruke erfaringer og kunnskaper tverrfaglig, og i samarbeid med andre evne til å stå for egne meninger og begrunne egne valg, og ha respekt for andres synspunkter uavhengig av bakgrunn, livsfase, kjønn og religion

Cerpus ASN-8432 fotosyntese på begrep Overordnede begrep for læremålet: naturlov, økologi, miljø, plante, celle, energirike forbindelser, energiomsetning, nitrogenkretsløp, karbonkretsløp fotosyntese lysavahengig, lysuavhengig

Cerpus ASN-8432 Kunnskapsdomenet visualisert som begrepskart (concept map, Novak et al)

Cerpus ASN-8432 Posisjonering courseware ontology or teacher’s ontology learner’s pre-acquired knowledge (BrainBank) ontology aware search (semantic web)

Cerpus ASN-8432 Meningsfull læring courseware ontology or teacher’s ontology learner’s pre-acquired knowledge (BrainBank) learning activities unexpected association misunderstanding? corrective actions, BrainBank update

Cerpus ASN-8432 Tilpasset læring learning design provided by coursware or teacher pre-acquired knowledge (BrainBank of Learner 1) pre-acquired knowledge (BrainBank of Learner 2)

Cerpus ASN-8432 Samarbeidslæring BrainBank for Learner 1 BrainBank for Learner 2 matters of collaborative - reflection - discussion - decision BrainBank for Learner 3

Cerpus ASN-8432 Ontologier og læringssyn instrumentalismekonstruktivisme “sett sammen og lag dette” “let her, men lag hva du vil” “bygg videre på dette”

Cerpus ASN-8432 OLUF.... • ‘ kvantemekanikk’ vil lære læringsmål i mange kurs del av fag fysikk finnes for gis ved mange institusjon forskes på ved beskrives i mange læringsressurser

Cerpus ASN-8432 Perspektiv • kvantemekanikk vår kunnskap ekspertenes kunnskap vedtatt kunnskap top down bottom up min kunnskap