Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes"— Utskrift av presentasjonen:

1 STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes

2 BAKGRUNN Ønsket å finne svar på den manglende deltakelsen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningene Ønsket den erfaringsbaserte kunnskapen til lærerstudenter med innvandrerbakgrunn inn i prosjekt Ønsket å gi minoritetsspråklige studenter et fortrinn «Praktisk erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid, sammen med erfarne forskere, kan legge til rette for både utvikling og anvendelse av ny kunnskap …» (Kunnskapsdepartement 2013 s. 65f ). 5.2.2 Studentaktiv forskning i Meld . St. 18 (2012–2013) Lange linjer – kunnskap gir muligheter

3 DELTAKERE I PROSJEKTET
Studenter i GLU og BLU 7 viste interesse (av 9 som ble spurt) 3 deltok – 2 BLU og 1 GLU (2. trinn) Studentene var innvandrere men hadde erfaring selv fra norsk ungdomsskole/vgs.

4 Studentene deltok i alle fasene
Valg av metode Valg av informanter Utarbeiding av forskningsspørsmål/analytiske spørsmål og intervjuguide Gjennomføring av fokusgruppeintervjuene Analyse av data

5 Nytt prosjekt Studentperspektivet på studenter som medforskere
PROBLEMSTILLING Hvordan kan studenter med innvandrerbakgrunn bidra til utvikling av ny kunnskap gjennom deltakelse i et FoU-prosjekt? Hvilken kunnskap får studentene gjennom deltakelsen? Hvordan kan studentenes erfaringsbaserte kunnskap bidra til å utvikle ny kunnskap innenfor det flerkulturell feltet? INFORMANTER Studentene som deltok i prosjektet 3 tredjeårsstudenter – 2 BLU og 1 GLU Studenter som hadde fått spørsmål om å delta, men som ikke deltok 3 tredjeårsstudenter – alle GLU What knowledge may be acquired when immigrant student teachers participate as co-researchers in teacher educators’ research? This question is further developed into the following sub-questions: - What knowledge may students acquire as co-researchers? - What knowledge may be provided to the field of intercultural education research based on the immigrant students’ experiential knowledge?

6 TEORETISK ANALYSEVERKTØY
Fire motiver for å involvere elever (her: studenter) som med-forskere (Smit, 2013; Smit et al., 2010) Juridiske motiver Sosiale motiver Pedagogiske motiver Innovative motiver

7 PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte(deltaker)
K: Hva tenker du at studenter kan lære ved å være med i et sånt prosjekt? L: Joda - for eksempel - fordi vi som går på tredje år - vi har jo bacheloroppgave som vi skal skrive - også har vi noen metoder - så jeg tenker absolutt det vil hjelpe veldig mye   K: Hva tenker du i forbindelse med analyseprosessen på hytta mi - da vi satt der med alle de transkriberte intervjuene? T: Jeg syntes det var kjempefint - for da fikk vi på en måte - ja vi leste gjennom det da - når vi sitter sammen flere folk så får du forskjellige vinkel på hva den andre tenker - og kanskje får et svar – du ser ingenting - men kanskje jeg ser noe fra det svaret - så der får vi - der deler vi informasjon som vi har eller de tankene som vi har - så jeg syntes det var kjempe fint

8 PEDAGOGISKE MOTIVER Mulig studentutbytte (ikke deltaker)
K: Men hva slags læring tenker du det er for studentene? H: Mer reflektert – man reflekterer over saker som man kanskje vet - men har bare ikke tenkt over det K: Tenker du at F [klassevenninne] som har vært med at ho har lært noe av den prosessen som ho kan bruke sjøl H: Absolutt – ho har sykt mye forsprang i forhold til oss andre – ho sitter jo der og har materiale – ho har intervjuet – ho har vært med deg som har gjort det her før – og når jeg tenker på det så burde jeg ha satt av tid til å vært med på det – for da hadde jeg hatt materiale og jeg kunne bare systematisert det nå – sånn at ho har fått det på en måte med en gang mens vi må komme inn i systemet

9 INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(deltaker)
K: Hva tenker du om at dere har vært med i det prosjektet her - kan det bidra til at resultatet blir med pålitelig eller at det styrker forskningen? F: Ja - jeg tenker at fordi at vi har jo vært med helt fra starten – og - det er jo selvfølgelig du som har gjort hele arbeidet - men at gjennom å være med og delta i prosjektet - og at vi har kommet med våre erfaringer og at vi kanskje kommer på andre ting som kanskje ikke du har tenkt på da - at det kan bidra til at det får kanskje høyere pålitelighet K: Er det noen områder du tenker det er spesielt viktig at studenter deltar? F: Jeg tenker at den delen der man utarbeider eller kommer frem til de analytiske spørsmålene og utarbeider intervjuguiden - men ikke minst intervjuene - når men er ute og intervjuer - jeg tenker at jeg kanskje kan se andre ting - men også at de som blir intervjuet da - føler at det på en måte - her sitter det også en som på en måte har vært gjennom det her - og at jeg gjenkjenner flere av temaene som du snakker om - dem vet at jeg på en måte har den samme erfaringen som de da K: At de kan indentifisere seg? F: Ja

10 INNOVATIVE MOTIVER Mulig prosjektutbytte(ikke deltaker)
K: Tror du at det at jeg bruker studenter i forskningen gjør den mer pålitelig? E: Ja, det tror jeg - fordi de var med å lage spørsmål - for da tenker de litt sånn - mere fra den der innvandrerbakgrunn – okei - hva er det jeg lurer på liksom - hva tenker du rundt det liksom - hvorfor tror du de ikke velger det og det - at dem har et annet perspektiv å tenke ut ifra enn det du kanskje hadde tenkt K: Det er jo derfor jeg ville ha dere med E: Ja du følte at - åh det hadde ikke jeg tenkt å spørre - fordi man kanskje ikke tenker på den måten der da - at man får tenkt litt annerledes

11 SVAR PÅ PROBLEMSTILLINGEN
Studien viser at studenter med innvandrerbakgrunn kan skaffe seg verdifull kunnskap ved å delta i en lærerutdanners FoU-prosjekt og at den erfaringsbaserte kunnskapen studentene har kan bidra til å utvikle det flerkulturelle feltet

12 PUBLIKASJONER Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn eventuelle kulturforskjeller i skole og hjem – Bacheloroppgaven til en av de deltagende studentene Spernes, K. (2014a). En anerkjennende skole? - Elever med innvandrerbakgrunn og deres skoleerfaringer. I: Geir Afdal, Åse Røthing og Espen Schjetne (red.). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser, artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Spernes, K. (2014b). Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen. Tidsskrift for ungdomsforskning. 14(2), 3–27 Spernes, K. (2016). Immigrant Student Teachers as Co-researchers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 15(11), 1-15


Laste ned ppt "STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google