Hvordan skape en helhetlig tilnærming til fredsundervisning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Global Dignity Day Klikk for film:.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Det flerkulturelle samfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Livssynshumanismen.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Den norske arbeidslivskulturen
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Livssynshumanismen.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Livssynshumanismen.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Bærekraft og global bevissthet
Antikkens filosofer 8. trinn
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape en helhetlig tilnærming til fredsundervisning? Fredsverksted – Norges Fredsråd fredsorganisasjonenes fellesorgan NETTVERKSBYGGING – INFORMASJON POLITISK PÅVIRKNING - SERVICE Hvordan skape en helhetlig tilnærming til fredsundervisning?

Dagsplan Teori Introduksjonsøvelse, presentasjon Hvorfor fredsundervisning? Fra internasjonale avtaler til læreplaner Hva er fredsundervisning? To type handlinger: utvikle mennesker og gi dem verktøy PAUSE (10 Minutter) Verktøy Et godt miljø og trygge individer: om å skape trygghet og solidaritet, god dialog og konflikthåndtering Fredsskapende verktøy for skoler, lærere og elever Hvor finner vi ressursene? Oppsummering

Hvorfor fredsundervisning ? Vi står i dag overfor utfordringer av hittil ukjente størrelser: Den fortsatte utviklingen av masseødeleggelsesvåpen Væpnede konflikter mellom stater/land og mellom etniske grupper Spredning av rasisme Kjønnsdiskriminering Det økende gapet mellom fattige og rike i den globale økonomien Massiv krenkelse av menneskerettighetene Miljøødeleggelser

Generalsekretær i FN Kofi Annan “ ..siden krig har sitt opphav i menneskesinnet, er det i menneskesinnet forsvaret for freden må bygges opp. ” Fra UNESCOs konstitusjon ”Education is quite simply peacebuilding by another name. It is the most effective form of defence spending there is.” Generalsekretær i FN Kofi Annan ”For å møte utfordringene vi står overfor med disse problemene trenger kommende generasjoner en radikalt annerledes utdanning. Folk trenger kyndighet og kunnskap for å skape og ivareta fred.”

Fra internasjonale avtaler .... FN, 1948 - Verdenserklæringen om menneskerettighetene. FN, 1974 (UNESCO)- en anbefaling om opplæring til mellommenneskelig forståelse, samarbeid og fred. FN, 1999, Declaration and Programme of Action on a Culture of Peace, plasserer ”handlinger som fremmer en fredskultur gjennom utdanning” som den første på en 8-punkts handlingsplan.

…til læreplaner: Disse tankene er nedfelt flere steder i de norske læreplanene, generell del, for eksempel: ”Synet på menneskets likeverd og verdighet er en spore til stadig på nytt å sikre og utvide friheten til å tro, tenke, tale og handle uten skille etter kjønn, funksjonsevne, rase, religion, nasjon eller posisjon. Dette grunnsynet er en varig kilde til endring av samfunnet for å bedre menneskenes kår”. Fra L 97, generell del s 17 ”Oppfostringen skal motvirke fordommer og diskriminering og fremme gjensidig respekt og toleranse mellom grupper med ulike levesett.” Fra L 97, generell del s 20

Hva er fredsundervisning? Om fred: Vi kan aldri få fred i den ytre verden, så lenge vi forsømmer den indre og ikke stifter fred med oss selv. Dalai Lama, Tibets åndelige leder Om fredspedagogikk: Fredspedagogikk er den sosiale prosessen vi må gå gjennom, for å oppnå fred. Dette innebærer like rettigheter og lik maktfordeling mellom alle medlemmer i et gitt samfunn. Videre innebærer det opplæring i ferdigheter for å løse konflikter ikkevoldelig. Det innebærer også respekt for menneskerettighetene, og for naturen. Fra boka : ”Opplæring til fred – et feministisk perspektiv” av pedagog Birgit Brock-Utne

I, om og for fred: Om fred kunnskaper For fred I fred holdninger ferdigheter

FN

Det internasjonale tiår for en fredskultur og ikkevold for verdens barn 2001 – 2010 (fra UNESCOs program) Respekter alle mennesker: deres rettigheter og verdighet. Ikkevold: avvis voldsbruk, oppnå rettferdighet gjennom overtalelse og forståelse. Del med andre: utvikle holdninger og standpunkter Lytt for å forstå: Gi alle en sjanse til å lære og å dele gjennom fri flyt av informasjon og ideer. Ta vare på jorda: sikre at framskritt og utvikling er godt for alle og for miljøet. Toleranse og Solidaritet: sett pris på forskjellighet og vit at alle kan bidra til samfunnet de lever i. Likestilling mellom menn og kvinner: Sikre en lik plass for kvinner og menn i bygging av samfunnet. Demokrati: alle deltar i å ta avgjørelser. FN

Om fred: Hvilken kunnskap må elevene tilegne seg? ideologier, samfunnsstrukturer og religioner folkelig deltagelse og demokrati andre livsvilkår og andre kulturer likestilling menneskerettighetene og barnekonvensjonen andre internasjonale avtaler (miljø, nedrustning, kultur for fred) sårbarheten og kompleksiteten i miljøsammenhenger våpenkappløp, nedrustning, både atomvåpen og small arms langsiktig tenkning og forståelse for hva begrepet bærekraft innebærer både av individuell innsats og for myndighetene nasjonalt og internasjonalt Flere forslag?

I fred: Hvilke egenskaper/ferdigheter vil vi at elevene skal ha for å ivareta fred? ikkevoldelig konfliktløsning demokratiske avgjørelser miljøforståelse glede av naturen forståelse av globale sammenhenger ansvar trygghet selvinnsikt empati evne til samarbeid evne til ro flere forslag?

For fred: Hvilke holdninger skal elevene ha for å fremme fred? Elevene skal ønske å fremme: rettferdighet likeverd selvstendighet toleranse og respekt tillit dialog/kommunikasjon nysgjerrighet (globale såvel som lokale sammenhenger) flere forslag?

Fredsundervisningsverktøy Å øke elevenes trygghet og harmoni – noen verktøy i klasserommet Konkret opplæring: opplæring til indre lederskap trening i dialogteknikker trening i å gi og ta imot ros trening i å lytte trening i å forstå egne behov og uttrykke dem trening i å forstå andres behov og uttrykke dem Pedagogiske grep: stillhet refleksjon fredelig berøring myter og fortellinger filosofiske samtaler storyline se også skolens verktøy for opplæring i empati, selvtillit m.m.

Å gi elevene evne til konflikthåndtering – noen verktøy i klasserommet Konkret opplæring: kjennskap til konflikt-trappen og evne til å kjenne den igjen og avverge opptrapping av konflikter forståelse for at å løse en konflikt betyr ikke nødvendigvis å gi etter dialogteknikker f. eks. sjiraffspråk, empatisk lytting å kunne stille like krav til seg selv og den andre part ... (se ressursdelen) pedagogisk grep: rollespill mekling (etter trening!) de fleste punkter under ”å skape trygge individer”

Hvorfor deltagende pedagogikk? Fordi vi husker ... 95 % av det vi lærer bort selv 80 % av det vi bruker og gjøre selv 70 % av det vi snakker om med andre 50 % av det vi ser og hører (30 % av det vi ser 20 % av det vi hører) 10 % av det vi leser

Konflikttrappen Fysisk atskillelse Åpen fiendtlighet Fiendebilder De døves dialog, gruppering, allierte Saken blåses opp Personliggjørelse av problemet Uoverensstemmelse

Å hjelpe marginaliserte/politiske engasjerte ungdom til å bli synlig uten bruk av vold: ikkevoldsteori, se www.fredsundervisning.no kunnskap om Norges forvaltning og myndighetsstruktur hjelp til å skrive brev til riktige myndigheter på riktige tidspunkt (lobby arbeid)

Skolens verktøy: Nyttige ressurser: Steg for Steg – empati, impulskontroll, mestring av sinne Lions Quest – samspill, tilhørighet, ansvar mot rusmiddel og mobbing, trygghet, selvtillit og kommunikasjon Skolemekling – konflikthåndtering hos enkelte, så tredjepartsmekling for utvalgte Nyttige ressurser: www.skoletorget.no (en side drevet av Barn og Ungdomsfilosofer) gir alternative tilnærminger til temaer i læreplanen www.fredsundervisning.no har, blant annet, en ”database” over øvelser og lek sortert etter temaer og aldersgrupper Etter behov kan Norges Fredsråd skaffe tilpassede kurs om menneskerettigheter, konflikthåndtering, ikkevold (som filosofi og som aksjonsform), skolemekling, mm. (f.eks. Redd Barnas/Helsingforskomiteens kurs om menneskerettigheter, CCM og Røde Kors kurs om konflikt og dialog) UNICEF, FN Sambandet skolemateriell