DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler om den opplæring , oppdragelse og sosialisering som skjer i institusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat” (Imsen 2006). Handler om undervisning (HVA ,HVORDAN og HVORFOR) En disiplin i faget pedagogikk Ulike oppfatninger av god undervisning, derfor også ulike perspektiver på didaktikken Tradisjonelt fokus på det som skjer i klasserommet Magne Jensen
Didaktikk Normativ og analytisk didaktikk Normativ : Prinsipper-hvordan undervisningen bør være (bør) Analytisk: virkeligheten i undervisningssituasjonen (er) Største problemet i all undervisning - Gapet mellom teori og praksis Stor forskjell på bør (intensjonene) og er (virkeligheten) Magne Jensen
Begrepets to dimensjoner: En praksisrelatert dimensjon: DIDAKTIKK Begrepets to dimensjoner: En praksisrelatert dimensjon: Planlegging, gjennomføring, vurdering En kritisk begrunnende dimensjon: Vi begrunner praksis i pedagogisk teori Magne Jensen
Hvordan Arbeidsmåte /Metode DIDAKTIKK Hva Innhold Hvordan Arbeidsmåte /Metode Hvorfor Mål - Begrunnelse (for innhold og metoder) Vi setter oss i planleggerens (lærerens) rolle Magne Jensen
Den didaktiske relasjonsmodell (B. Bjørndal og S. Lieberg) Magne Jensen
Den didaktiske relasjonsmodell (B. Bjørndal og S. Lieberg) Mål, innhold, arbeidsmåter, rammefaktorer, elevforutsetninger og vurdering Hovedpoeng: Gjensidig avhengighetsforhold mellom kategoriene. Læring er vel planlagt og kontekstavhengig. Redskap for planlegge, reflektere og analysere undervisning og læring. Magne Jensen
Didaktikk Helhetlig læringssyn: Relasjonsmodellen Opplæringen skal ha en struktur – Arbeidet må planlegges og tiden disponeres, samtidig som man må være fleksibel og ha evnen til å tilpasse den den pedagogiske praksisen Struktur / planmessighet Elevenes erfaringer / interesser Didaktikk: Et redskap for lærerens refleksjon over pedagogisk praksis Å kunne fornye og utvikle egen kompetanse En støtte i planlagte og spontane situasjoner Magne Jensen
Didaktikk Didaktisk kompetanse = Refleksjon Refleksjon over: - Formålet med opplæringen - Innholdet i læreplanen - Elevenes forutsetninger og medvirkning - Rammene som undervisningen foregår i Læreplaner må analyseres og dens mål må operasjonaliseres Viktigste kunnskap er kunnskapen om elevene ”Den skjulte læreplanen” ”Taus kunnskap” Magne Jensen
DIDAKTIKK Start med TEMA Magne Jensen
HVEM skal lære noe ? Magne Jensen
Kunnskapsløftet Læringsplakaten: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre. Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet…….. Legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter. (Forkortet utvalg av 11 punkter) Magne Jensen
Didaktiske kategorier FORUTSETNINGER: - angir muligheter, begrensninger og utfordringer Praktiske forutsetninger Menneskelige forutsetninger Samfunnsmessige forutsetninger Magne Jensen
Didaktiske kategorier MÅL Hvorfor skal vi gjennomføre denne aktiviteten? Mål – gjør greie for hensikt og intensjon Jo mer overordnet, jo mer generelle er målene. Jo mer underordnet, jo mer spesifikke og konkrete. De underordnete mål, f.eks. delmål for timen skal i prinsippet være utledet fra de overordnete mål. Men lærerens tolkninger og prioriteringer er ofte avgjørende. Viktig del av lærerens profesjonelle, særegne kompetanse! Magne Jensen
Delmål består av 3 målområder: Kunnskapsmål (intellektuelle ferdigheter) Ferdighetsmål (lære å ta i bruk – lett å måle) Holdningsmål (utvikle en holdning – vanskelig å måle) Magne Jensen
Måltaksonomier MÅLOMRÅDER: Magne Jensen
FRA LÆREPLANMÅL TIL LÆRINGSMÅL Analyse av læreplanmål Konkretisering, formulering i atferdstermer Formulering av læringsmål for områdene - kunnskaper - ferdigheter - holdninger Magne Jensen
Målstyring i skolen Elev Prosess Mål Norsk skole er målstyrt, og læreplanene karakteriseres som målstyringsdokumenter Magne Jensen
Læringsmål Læringsmål Læringsmål Læringsmål Målhierarki i skolen Formål Læreplan- mål (Fag) Læreplan- mål (Fag) Læreplan- mål (Fag) Læringsmål Læringsmål Læringsmål Læringsmål Magne Jensen
Nedbryting av læringsmål Magne Jensen
Om læringsmål De er tolkninger av fag/læreplanmålene Settes av den enkelte lærer/klasse Egenskaper ved gode læringsmål: De skal være relevante De skal være konkrete De skal være synlige De skal være realistiske De skal være enkle, lette å forstå Magne Jensen
Didaktiske kategorier RAMMEFAKTORER DEFINISJON: FORHOLD SOM VIRKER INN PÅ OPPLÆRINGEN OG SOM BIDRAR TIL Å FREMME ELLER HEMME DEN ”muligheter og begrensninger i undervisningen.” Magne Jensen
YTRE RAMMER Skoledagens organisering Skolebygningene/Klasserommene Skolens reglement Skolens verdier og normer (Skolekulturen) Skolens nærmiljø Foreldrenes engasjement i skolespørsmål Magne Jensen
INDRE RAMMER Økonomi Tid til disposisjon Læremidler og undervisningsutstyr Forholdet til skoleledelsen Lærerkompetanse Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Magne Jensen
LÆRERENS UTNYTTING AV RAMMENE Nærmiljø Økonomi Ledelsen Lærerens utnyttingsgrad Reelle rammer OPP-LÆRING Læremidler Lærer-kompetanse Tid Magne Jensen
Didaktiske kategorier INNHOLD (HVA) Faget, ferdighetene, holdningene, det som skal læres Hva gjør vi for å nå målene? - Primært Faginnhold Men også: - Aktiviteter - Opplevelser - Samtaler Vanlig praksis: Innholdet bestemmes av lærebøker og lærerveiledninger Magne Jensen
INNHOLD i undervisningen bestemmes ut fra: LK 06 Rammefaktorer Elevenes interesser og ressurser Progresjon i faget, tilpasning og utfordringer Tverrfaglig og temabasert undervisning Magne Jensen
Didaktiske kategorier ARBEIDSMÅTER (METODER) De grepene eller tiltakene vi bruker for å gjennomføre undervisningen Omfatter: - Spesifikk metode (prosjektarbeid eller språklab) - Framgangsmåter (John Dewey: Læring gjennom aktivitet og erfaring). - Aktivitetsformer (forelesning) - Organisering (klasseundervisning – gruppearbeid) - Vurdering (lærenes atferd overfor elevene) Magne Jensen
ARBEIDSMÅTER (METODER) MAKVIS Motivering- læreren må motivere Aktivitet- elevene må være aktive Konkretisering- lærestoffet konkretiseres Variasjon - elevene arbeider på forskjellige måter Individualisering- undervisningen tilpasses den enkelte Samarbeid- elevene bør lære å samarbeide Basert på Herbart&Dewey - en praktisk tilnærming Herbart and Dewey basert på dem Vanskelig, de gir lite hjelp i planleggingen Magne Jensen
Didaktiske kategorier VURDERING ”å sette en verdi på noe eller noen” Å beskrive, reflekter, justere og forbedre den pedagogiske virksomheten Å reflektere over elevens læring Utvikling – fornying - kvalitetssikring Magne Jensen
Flere dimensjoner ved vurdering Stimulere til videre læring og utvikling Bevisstgjør læringsmål Kontrollere måloppnåelse Undervisningen evalueres og elevenes arbeid vurderes. Vurdering med og uten karrakter Magne Jensen
Elevsamtalen som arena for vurdering og tilpasning Foregår regelmessig mellom lærer og elev Trivsel og sosial fungering Vurdering av elevens arbeid og utvikling Mål for neste periode Tilpassing av elevens arbeid Magne Jensen
Elevsamtalen Foregår I klasserommet Elever og foreldre er forberedt på elevsamtalen via ukeplan og muntlig. Lærerens forberedelse+ oppsumm.skjema Elevsamtaleskjema og arbeidsplan er utgangspunkt. Gjennomgåelse av mål for perioden, og oppsett av nye mål. Repetisjon av stoff for de som trenger det Magne Jensen
Vurdering av elevsamtalen Skaper en tett relasjon til alle elevene. Lettere å tilpasse til «flinke» elever. Gir en god oversikt over hvor elevene befinner seg faglig Sosiale mål blir ekstra fokusert, og vi får igang gode samtaler med den enkelte. Flyttet fokus fra «jeg har gjort» til «jeg kan». Gode tilbakemeldinger fra de foresatte på elevsamtaleskjema. Magne Jensen