DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Grete Haaland Sund HiAk,
Pedagogisk analyse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Arbeidsmåter Undervisningens HVORDAN
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kroppsøvingsdidaktikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ulikheter og variasjoner
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Lokal arbeidstidsavtale
Mål og læring hos elever
Velkommen til et nytt skoleår!
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Skoleledelse og skoleutvikling
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler om den opplæring , oppdragelse og sosialisering som skjer i institusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat” (Imsen 2006). Handler om undervisning (HVA ,HVORDAN og HVORFOR) En disiplin i faget pedagogikk Ulike oppfatninger av god undervisning, derfor også ulike perspektiver på didaktikken Tradisjonelt fokus på det som skjer i klasserommet Magne Jensen

Didaktikk Normativ og analytisk didaktikk Normativ : Prinsipper-hvordan undervisningen bør være (bør) Analytisk: virkeligheten i undervisningssituasjonen (er) Største problemet i all undervisning - Gapet mellom teori og praksis Stor forskjell på bør (intensjonene) og er (virkeligheten) Magne Jensen

Begrepets to dimensjoner: En praksisrelatert dimensjon: DIDAKTIKK Begrepets to dimensjoner: En praksisrelatert dimensjon: Planlegging, gjennomføring, vurdering En kritisk begrunnende dimensjon: Vi begrunner praksis i pedagogisk teori Magne Jensen

Hvordan Arbeidsmåte /Metode DIDAKTIKK Hva Innhold Hvordan Arbeidsmåte /Metode Hvorfor Mål - Begrunnelse (for innhold og metoder) Vi setter oss i planleggerens (lærerens) rolle Magne Jensen

Den didaktiske relasjonsmodell (B. Bjørndal og S. Lieberg) Magne Jensen

Den didaktiske relasjonsmodell (B. Bjørndal og S. Lieberg) Mål, innhold, arbeidsmåter, rammefaktorer, elevforutsetninger og vurdering Hovedpoeng: Gjensidig avhengighetsforhold mellom kategoriene. Læring er vel planlagt og kontekstavhengig. Redskap for planlegge, reflektere og analysere undervisning og læring. Magne Jensen

Didaktikk Helhetlig læringssyn: Relasjonsmodellen Opplæringen skal ha en struktur – Arbeidet må planlegges og tiden disponeres, samtidig som man må være fleksibel og ha evnen til å tilpasse den den pedagogiske praksisen Struktur / planmessighet Elevenes erfaringer / interesser Didaktikk: Et redskap for lærerens refleksjon over pedagogisk praksis Å kunne fornye og utvikle egen kompetanse En støtte i planlagte og spontane situasjoner Magne Jensen

Didaktikk Didaktisk kompetanse = Refleksjon Refleksjon over: - Formålet med opplæringen - Innholdet i læreplanen - Elevenes forutsetninger og medvirkning - Rammene som undervisningen foregår i Læreplaner må analyseres og dens mål må operasjonaliseres Viktigste kunnskap er kunnskapen om elevene ”Den skjulte læreplanen” ”Taus kunnskap” Magne Jensen

DIDAKTIKK Start med TEMA Magne Jensen

HVEM skal lære noe ? Magne Jensen

Kunnskapsløftet Læringsplakaten: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre. Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet…….. Legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter. (Forkortet utvalg av 11 punkter) Magne Jensen

Didaktiske kategorier FORUTSETNINGER: - angir muligheter, begrensninger og utfordringer Praktiske forutsetninger Menneskelige forutsetninger Samfunnsmessige forutsetninger Magne Jensen

Didaktiske kategorier MÅL Hvorfor skal vi gjennomføre denne aktiviteten? Mål – gjør greie for hensikt og intensjon Jo mer overordnet, jo mer generelle er målene. Jo mer underordnet, jo mer spesifikke og konkrete. De underordnete mål, f.eks. delmål for timen skal i prinsippet være utledet fra de overordnete mål. Men lærerens tolkninger og prioriteringer er ofte avgjørende. Viktig del av lærerens profesjonelle, særegne kompetanse! Magne Jensen

Delmål består av 3 målområder: Kunnskapsmål (intellektuelle ferdigheter) Ferdighetsmål (lære å ta i bruk – lett å måle) Holdningsmål (utvikle en holdning – vanskelig å måle) Magne Jensen

Måltaksonomier MÅLOMRÅDER: Magne Jensen

FRA LÆREPLANMÅL TIL LÆRINGSMÅL Analyse av læreplanmål Konkretisering, formulering i atferdstermer Formulering av læringsmål for områdene - kunnskaper - ferdigheter - holdninger Magne Jensen

Målstyring i skolen Elev Prosess Mål Norsk skole er målstyrt, og læreplanene karakteriseres som målstyringsdokumenter Magne Jensen

Læringsmål Læringsmål Læringsmål Læringsmål Målhierarki i skolen Formål Læreplan- mål (Fag) Læreplan- mål (Fag) Læreplan- mål (Fag) Læringsmål Læringsmål Læringsmål Læringsmål Magne Jensen

Nedbryting av læringsmål Magne Jensen

Om læringsmål De er tolkninger av fag/læreplanmålene Settes av den enkelte lærer/klasse Egenskaper ved gode læringsmål: De skal være relevante De skal være konkrete De skal være synlige De skal være realistiske De skal være enkle, lette å forstå Magne Jensen

Didaktiske kategorier RAMMEFAKTORER DEFINISJON: FORHOLD SOM VIRKER INN PÅ OPPLÆRINGEN OG SOM BIDRAR TIL Å FREMME ELLER HEMME DEN ”muligheter og begrensninger i undervisningen.” Magne Jensen

YTRE RAMMER Skoledagens organisering Skolebygningene/Klasserommene Skolens reglement Skolens verdier og normer (Skolekulturen) Skolens nærmiljø Foreldrenes engasjement i skolespørsmål Magne Jensen

INDRE RAMMER Økonomi Tid til disposisjon Læremidler og undervisningsutstyr Forholdet til skoleledelsen Lærerkompetanse Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Magne Jensen

LÆRERENS UTNYTTING AV RAMMENE Nærmiljø Økonomi Ledelsen Lærerens utnyttingsgrad Reelle rammer OPP-LÆRING Læremidler Lærer-kompetanse Tid Magne Jensen

Didaktiske kategorier INNHOLD (HVA) Faget, ferdighetene, holdningene, det som skal læres Hva gjør vi for å nå målene? - Primært Faginnhold Men også: - Aktiviteter - Opplevelser - Samtaler Vanlig praksis: Innholdet bestemmes av lærebøker og lærerveiledninger Magne Jensen

INNHOLD i undervisningen bestemmes ut fra: LK 06 Rammefaktorer Elevenes interesser og ressurser Progresjon i faget, tilpasning og utfordringer Tverrfaglig og temabasert undervisning Magne Jensen

Didaktiske kategorier ARBEIDSMÅTER (METODER) De grepene eller tiltakene vi bruker for å gjennomføre undervisningen Omfatter: - Spesifikk metode (prosjektarbeid eller språklab) - Framgangsmåter (John Dewey: Læring gjennom aktivitet og erfaring). - Aktivitetsformer (forelesning) - Organisering (klasseundervisning – gruppearbeid) - Vurdering (lærenes atferd overfor elevene) Magne Jensen

ARBEIDSMÅTER (METODER) MAKVIS Motivering- læreren må motivere Aktivitet- elevene må være aktive Konkretisering- lærestoffet konkretiseres Variasjon - elevene arbeider på forskjellige måter Individualisering- undervisningen tilpasses den enkelte Samarbeid- elevene bør lære å samarbeide Basert på Herbart&Dewey - en praktisk tilnærming Herbart and Dewey basert på dem Vanskelig, de gir lite hjelp i planleggingen Magne Jensen

Didaktiske kategorier VURDERING ”å sette en verdi på noe eller noen” Å beskrive, reflekter, justere og forbedre den pedagogiske virksomheten Å reflektere over elevens læring Utvikling – fornying - kvalitetssikring Magne Jensen

Flere dimensjoner ved vurdering Stimulere til videre læring og utvikling Bevisstgjør læringsmål Kontrollere måloppnåelse Undervisningen evalueres og elevenes arbeid vurderes. Vurdering med og uten karrakter Magne Jensen

Elevsamtalen som arena for vurdering og tilpasning Foregår regelmessig mellom lærer og elev Trivsel og sosial fungering Vurdering av elevens arbeid og utvikling Mål for neste periode Tilpassing av elevens arbeid Magne Jensen

Elevsamtalen Foregår I klasserommet Elever og foreldre er forberedt på elevsamtalen via ukeplan og muntlig. Lærerens forberedelse+ oppsumm.skjema Elevsamtaleskjema og arbeidsplan er utgangspunkt. Gjennomgåelse av mål for perioden, og oppsett av nye mål. Repetisjon av stoff for de som trenger det Magne Jensen

Vurdering av elevsamtalen Skaper en tett relasjon til alle elevene. Lettere å tilpasse til «flinke» elever. Gir en god oversikt over hvor elevene befinner seg faglig Sosiale mål blir ekstra fokusert, og vi får igang gode samtaler med den enkelte. Flyttet fokus fra «jeg har gjort» til «jeg kan». Gode tilbakemeldinger fra de foresatte på elevsamtaleskjema. Magne Jensen