Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Ressurstildeling i grunnopplæringa.
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Barnehageloven i praksis
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Det kommunale og det statlige barnevern
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Forstandere i trossamfunn
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Endringer i arbeidsmiljøloven
Viktige lover og regler
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
- muligheter og utfordringer
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Kortkurs fra Utdanningsforbundet Østfold
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
TILSETTINGER.
Kurs for tillitsvalgte og ledere i barnehage
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Krav til pedagogisk bemanning
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Ny barnehagelov og rammeplan
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Møte for nye barnehagestyrere
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Prosjektleder Inger Svendsrud
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Barnehagelova. Lov- og avtalesystemet Tariffavtalar Hovudtariffavtalen Barnehagelova Arbeidsmiljølova Ferielova Likestillingslova Aldersgrenselova Pensjonslova.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven

Hvorfor ny veileder? Varslet i Stortingsmelding 41(2008-2009): Kvalitet i barnehagen Det kreves en tydeliggjøring av gjeldende regelverk Det betyr ingen innstramming eller endring i regelverket KD pressemelding: Barnehagene er lovpålagt å ha et visst antall barn per førskolelærer. Mange barnehager har tolket regelverket feil og har dermed hatt for få førskolelærere. Nå vil kunnskapsministeren rydde opp i praksisen med en veileder til kommunene.

St.melding 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen Tilsyn med kommunene har avdekket at enkelte kommuner organiserier styrerressursene i strid med barnehageloven. I noen tilfeller har dette ført til at pedagognormen ikke oppfylles. Barnehageeier har da ikke søkt om dispensasjon og kommunen har ikke vurdert dette i tråd med regelverket om dispensasjoner. Departementet vil gi ut en veileder til kommunene om barnehagenlovens krav til pedagogisk bemanning.

Regelverket vi har å forholde oss til: Barnehageloven Forskrifter Veileder – tolkinger Bestemmelser i tariffavtaler

§ 17 Styrer Styrerkravet Krav til forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse Utdanningskrav Oppgaver Styrerressurs Forhold mellom styrers tid til administrasjon og ledelse og norm for pedagogisk bemanning

hver barnehage skal ha en styrer § 17 Styrerkravet Det stilles krav om at hver barnehage skal ha en styrer med ansvar for den pedagogiske og administrative ledelsen i barnehagen,

I særskilte unntakstilfeller kan… flere barnehager samle sine styreressurser. F.eks i et lederteam Forutsetning: Ingen reduksjon av styrerressursen i den enkelte barnehage Hensiktsmessig avstand mellom barnehagene Mulighet for daglig oppfølging av hver barnehage Normen for pedagogisk bemanning må overholdes flere små barnehager organiseres som en felles virksomhet med en styrer. F.eks hvis det er vanskelig å få kvalifisert personale.

§ 17 Utdanningskrav Førskolelærerutdanning eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk utdanning: Allmennlærer Faglærer Annen 3 årig pedagogisk utdanning på høyskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk, jmf § 18.

Beskrevet i forarbeidene til barnehageloven: Styrers oppgaver Fire hovedoppgaver – Beskrevet i forarbeidene til barnehageloven: - Lede en pedagogisk virksomhet - Utøve personalansvar - Utøve administrative oppgaver - Samhandle med kommunal barnehagemyndighet

Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse Styrerressurs Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse Styrer er barnehagens daglige leder. Omfanget av styrers pedagogiske og administrative oppgaver vurderes konkret ut fra ulike faktorer: Barnehagens størrelse Arbeidsfordeling mellom styrer og eier Barnegruppens sammensetning Personalets samlede kompetanse og erfaring

Forhold mellom lov og tariffavtale Barnehageloven § 17, forskriften § 2: Tilstrekkelig tid til administrasjon og ledelse ut fra krav til forsvarlig og administrativ ledelse – konkret vurdering Tariffavtalen – FUS, hovedtariffavtalen, fellesb. 4.6: - Hovedregel: Styrer i hel stilling - 42 plasser eller flere: hovedregel – hel stilling til ledelse - I store barnehager bør det tilsettes assisterende styrer - Mindre barnehager: minimum 35% stilling til ledelse. Styrer kan etter drøftinger utføre arbeid i barnegruppen. Forhold mellom lov og tariffavtale Barnehageloven § 17, forskriften § 2: Tilstrekkelig tid til administrasjon og ledelse ut fra krav til forsvarlig og administrativ ledelse – konkret vurdering Tariffavtalen – FUS, hovedtariffavtalen, fellesb. 4.6: - Hovedregel: Styrer i hel stilling - 42 plasser eller flere: hovedregel – hel stilling til ledelse - I store barnehager bør det tilsettes assisterende styrer - Mindre barnehager: minimum 35% stilling til ledelse. Styrer kan etter drøftinger utføre arbeid i barnegruppen.

Forhold mellom tid til ledelse og norm for pedagogisk bemanning Styrers tid til administrasjon og ledelse kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning. Styrer som har mindre tid til ledelse enn 100% stilling, kan medregnes i normen for pedagogisk bemanning for den resterende delen. Kun den tiden vedkommende utfører pedagogiske oppgaver direkte i det daglige arbeidet med barna kan regnes med i pedagognormen

Hvis styreroppgaver blir delegert til pedagogisk leder… - Forutsetning for delegering – at oppgavene kan delegeres - Den tid pedagogisk leder utfører styreroppgaver, må erstattes av annen pedagogisk leder

§ 18 Pedagogisk leder Utdanningskrav: Førskolelærerutdanning Følgende utdanning med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk, eller mastergrad i barnehagepedagogikk eller førskolepedagogikk: - Allemennlærer - Faglærbeider - Spesialpedagog - Barnevernspedagog Unntak for personale som arbeider på nattid (men styrerkrav)

Pedagogisk leder – andre førskolelærere Førskolelærere som er ansatt i andre stillinger enn pedagogisk leder, kan bare medregnes i norm for pedagogisk bemanning dersom de reelt sett utfører oppgaver som pedagogisk leder. Eksempler: Spesialpedagoger Støttepedagoger Førskolelærere ansatt i assistentstillinger Assisterende styrer Fagkonsulent, pedagogisk konsulent og lignende.

Pedagogisk leder – oppgaver Helhetlig ansvar i barnegruppen for: planlegging og vurdering daglig omsorg for det enkelte barnet utvikling av det sosiale miljøet og læringsmiljøet samarbeidet med foreldrene veiledningsansvar for det øvrige personalet Medansvar for: utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet barnehagens samarbeid med andre tjenester

Pedagognormen – forskriftens § 1 Minimum én pedagogisk leder pr 14-18 barn når barna er over 3 år. Minimum én pedagogisk leder pr 7-9 barn når barna er under 3 år. Ved kortere oppholdstid enn 6 timer, kan barnetallet økes noe dersom det er forsvarlig. Kravet om én er konstant og representerer en bestemt størrelse. Pedagognormen åpner således ikke for å beregne en prosentandel av en pedagogstilling pr barn. Normen skal være oppfylt for barnehagen som helhet.

Pedagognormen § 18 Det skal foreligge en konkret vurdering av hvor mange barn en enkelt pedagogisk leder kan ha ansvar for. Aktuelle momenter, f.eks: Antall barn som fyller 3 år seint på året Barn som krever ekstra oppmerksomhet Inne- og utearealets egnethet …………………………………….

Hva gjør vi? Utdanningsforbundet vil lage en kommentar til veilederen. Oppfordre tillitsvalgte og medlemmer til å sjekke Er det en styrer i hver barnehage? Har styrer nok tid til ledelse? Er norm for pedagogisk bemanning oppfylt? NB! Spørsmål om tid til ledelse må sees i samnheng med tariffavtalen og eventuelt tvistes etter hovedavtalens regler.

Hvem har ansvar for hva? Barnehageeier skal: § 7 – drive virksomheten i samsvar med lov og regelverk Kommunen skal: § 8 – gi veiledning og påse at barnehagene drives i samsvar med lov og regelverk § 10 – avgjøre søknad om godkjenning § 16 – føre tilsyn og gi pålegg om retting eller stenging Fylkesmannen skal: § 9 – veilede kommuner og virksomheter, føre tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet, være klageinstans ved kommunale vedtak om godkjenning og pålegg

Oppfølging Styrer Tillitsvalgt Kommunen Lokallag Fylkeslag Fylkesmannen UDF sentralt Departementet

Kommentarer til den nye veilederen: KD: ”Pedagogisk bemanning i barnehagen – vil rydde opp i feil praksis!”hage Udf: ”En seier for barn i barnehage!” KS: ”Økte krav til barnehagen, men ikke økte ressurser.” PBL-A: ”Ingen forskriftsendring – ingen regelendring barnehage.no: Blåser i ny veileder (15.08) Tar ikke regingen (22.08) FUS: ?

en ekstra pedagog i 100% stilling Presisering Normen for antall pedagoger i barnehagene tilsier at det skal være minimum 1 pedagogosk leder per 14-18 barn når barna er over 3 år, og 1 pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under 3 år. Mange barnehager har til nå praktisert regelverket slik at de kun øker antall pedagoger prosentvis etter hvor mange barn de har over 9 eller 18. Presiseringen av reglene gjør at barnehager som har praktisert lovverket annerledes nå må ansette en ekstra pedagog i 100% stilling dersom barnetallet utvides ut over 9 eller 18 barn, avhengig av aldersgruppe.