Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kurs for brukere av KFF-KSS
KURS I KFFS LOKALER 16. JANUAR 2019
2
§ 5-2.Styret sine oppgåver
Styret har den øvste leiinga av skolen og skal sjå til at skolen blir driven i samsvar med gjeldande lover og forskrifter. ….
3
§ 5-2.Styret sine oppgåver forts
Styret skal ha eit forsvarleg system for vurdering av om krava i gjeldande lover og forskrifter, og føresetnadene for godkjenninga blir oppfylte. Styret skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 7-2 tredje ledd. Som ein del av oppfølgingsansvaret skal det utarbeidast ein årleg rapport om tilstanden i skolen knytt til læringsresultat, fråfall og læringsmiljø.
4
Forsvarleg system (1) Styret skal ha eit forsvarleg system
for vurdering av om krava i gjeldande lover og forskrifter, og føresetnadene for godkjenninga blir oppfylte.
5
Forsvarleg system (2) Styret skal ha eit forsvarleg system for å
følgje opp resultata frå desse vurderingane og [følgje opp] nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 7-2 tredje ledd.
6
Forsvarleg system (3) Som ein del av oppfølgingsansvaret skal det utarbeidast ein årleg rapport om tilstanden i skolen knytt til - læringsresultat, - fråfall og - læringsmiljø.
7
Elementer i et forsvarlig system (1) (hentet fra Udirs veileder)
Følgende elementer bør inngå i et forsvarlig system for vurdering av om kravene i regelverket blir oppfylt: 1. Oversikt over lover, forskrifter og relevante styringsdokumenter i forhold til regelverkets gjennomføring. (=styring)
8
Elementer i et forsvarlig system (2) (hentet fra Udirs veileder)
Elementer i et forsvarlig system forts: 2. Beskrivelse av virksomhetens hovedoppgaver, organisering og myndighetsfordeling (eks: delegasjonsreglement). Ansvarslinjene og myndighetsfordelingen mellom de ulike ansvarsnivåene må være klargjort. (=styring)
9
Elementer i et forsvarlig system (3) (hentet fra Udirs veileder)
Elementer i et forsvarlig system forts: 2. Rutiner for å sikre at alle i virksomheten har kompetanse til å vurdere regelverket og til å ivareta oppgaver de er gitt i systemet som ledd i skoleeiers oppfyllelse av regelverket. (=gjennomføring) 3. Rutiner for å sikre informasjonsflyt i virksomheten for rapporteringer og tilbakemeldinger. (=gjennomføring)
10
Elementer i et forsvarlig system (4) (hentet fra Udirs veileder)
Elementer i et forsvarlig system forts: 4. Beskrivelse av rutiner eller andre tiltak som er egnet for å bekrefte god tilstand og/ eller avdekke og forebygge manglende overholdelse av gjeldende lover og forskrifter (= kontroll) 5. Beskrivelse av rutiner for å rette opp og forbedre forhold som er oppdaget, samt rutiner for oppfølging av ulike kvalitetsvurderinger
11
Elementer i et forsvarlig system (5) (hentet fra Udirs veileder)
Elementer i et forsvarlig system forts: 5. Beskrivelse av rutiner for å rette opp og forbedre forhold som er oppdaget, samt rutiner for oppfølging av ulike kvalitetsvurderinger (=oppfølging). 6. Beskrivelse av rutiner for oppfølging av kritiske områder i opplæringsvirksomheten (=oppfølging).
12
Vanlig struktur i internkontrollsystemer
Styrende dokumentasjon: Oversikt over lover og forskrifter og delegering av myndighet Gjennomførende dokumentasjon: Rutinebeskrivelser og oppgavefordeling Kontrollerende dokumentasjon: Skjemaer for kontroll og oppfølging
13
Struktur i KFF-KSS GRUNNLAG: Oversikt over lover og forskrifter og delegering av myndighet GJENNOMFØRING: Rutinebeskrivelser og oppgavefordeling KONTROLL: Skjemaer for kontroll og oppfølging
14
KFF-KSS består av 4 moduler:
1. SKOLEDRIFT 2. PERSONVERN 3. LOKALE VURDERINGER 4. NASJONALE VURDERINGER
15
KFF-KSS består av 4 moduler:
SKOLEDRIFT Grunnlag – Gjennomføring - Kontroll 2. PERSONVERN 3. LOKALE VURDERINGER 4. NASJONALE VURDERINGER
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.