Om å sette i gang prosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
En lærende organisasjon?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Rolighetsmoen barnehage
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
Hvordan skrive en god utredning?
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvordan fremmer vi faglig kompetanse hos personalet i deres møte med utfordrende adferd hos beboere i sykehjemmet Hovdejordet sykehjem.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Arbeidet med prosjektskissen
Ekstern vurdering for kvalitetsutvikling i barnehagen
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
«Utviklende læring i matematikk»
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale

Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seksjon for primærhelsetjenesten
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Skoleutvikling B – Samarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Gjennomgang før eksamen
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om å sette i gang prosjekt

Det litla Det e det litla som kitla. Det svera e tungt å bera. Så pritla fram det litla og la det svera vera ! Gunnar Roaldkvam

BarnehageFaglighet ! Beskrive, analysere og systematisere praksis Bidra til å gi mening og undring til hendelser og fenomener i barnehagen Utvikle/benytte et metodisk repetoire Tolke og se bak barns intensjon Kunne utrykke og dokumentere barns læring og utvikling i gruppe

Påstander om kvalitet Personalets holdning, vilje, kompetanse, entusiasme og engasjement er avgjørende for kvaliteten i barnehagen ! Den største trussel mot kvalitet er: likegyldig og uengasjert personell! Personalet er bærere av kvaliteten og verdiene i barnehagen !

INITIERINGSFASE Forankring – eierskapsfølelse Hva er hensikten med prosjektet- Lederrollen Avklaring av roller og ansvar Hva skal vi lære, fellesforståelse og evaluering underveis

prosjekt tema 􀂙 Undrende 􀂙 Prosess 􀂙 Barn delaktige 􀂙 Veien blir til mens man går 􀂙 voksenstyrt 􀂙 detaljert planlagt før start 􀂙 tidsbegrenset

Idemyldring og valg av prosjekt. Sette opp mål. Starter arbeidet med prosjekt på avdelingene. Gjennomgang mål. Prosjektskisse. Videofilme. Hvor står vi nå? Teori/diskusjon:Kriterier på barns medvirkning. Start skriving av rapport Gjennomgang av videosekvenser. Diskusjon Teori barns læring Skriving av rapport på bakgrunn av materialet vi har. Evaluering. Veien videre?