Om å sette i gang prosjekt
Det litla Det e det litla som kitla. Det svera e tungt å bera. Så pritla fram det litla og la det svera vera ! Gunnar Roaldkvam
BarnehageFaglighet ! Beskrive, analysere og systematisere praksis Bidra til å gi mening og undring til hendelser og fenomener i barnehagen Utvikle/benytte et metodisk repetoire Tolke og se bak barns intensjon Kunne utrykke og dokumentere barns læring og utvikling i gruppe
Påstander om kvalitet Personalets holdning, vilje, kompetanse, entusiasme og engasjement er avgjørende for kvaliteten i barnehagen ! Den største trussel mot kvalitet er: likegyldig og uengasjert personell! Personalet er bærere av kvaliteten og verdiene i barnehagen !
INITIERINGSFASE Forankring – eierskapsfølelse Hva er hensikten med prosjektet- Lederrollen Avklaring av roller og ansvar Hva skal vi lære, fellesforståelse og evaluering underveis
prosjekt tema Undrende Prosess Barn delaktige Veien blir til mens man går voksenstyrt detaljert planlagt før start tidsbegrenset
Idemyldring og valg av prosjekt. Sette opp mål. Starter arbeidet med prosjekt på avdelingene. Gjennomgang mål. Prosjektskisse. Videofilme. Hvor står vi nå? Teori/diskusjon:Kriterier på barns medvirkning. Start skriving av rapport Gjennomgang av videosekvenser. Diskusjon Teori barns læring Skriving av rapport på bakgrunn av materialet vi har. Evaluering. Veien videre?