Grunnleggande dugleikar og lesing av fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Dagsaktuell undervisning
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Forskjeller på tale og skrift
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Oslo.
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Strategier og kompetanse
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving i begynneropplæringa
Den andre leseopplæringa LUB
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Lesing i matematikkfaget
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
| Munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Hvorfor satse på lesing?
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Vurderingskriterier enkel versjon
Sosial kompetanse og psykisk helse.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggande dugleikar og lesing av fag Siri Hovda Ottesen 21.09.09

Å kunne uttrykke seg munnleg Å kunne uttrykke seg skriftleg Å kunne lese Å kunne rekne Å kunne bruke digitale verktøy Integrert i kompetansemåla i alle fag

Ei gjennomgripande reform i norsk skule (Kjell Lars Berge, 2005) LK-06, i vid forstand ein plan for dugleik i skriftspråket

Ei literacy-reform Kunnskap om skriftspråk Erkjenning av at skriftspråket er grunnlaget for all avansert læring

… literacy inkluderer alle de meningsskapende aktivitetene vi inngår i der vi skaper mening i og med tekster, og det dekker den innflytelsen skriftkyndigheter har på vår måte å tenke på. - Professor Kjell Lars Berge- 2005

Handlar ikkje om dugleikar på eit grunnleggande nivå Dugleikane er grunnleggande for læring og utvikling i alle fag

Å kunne uttrykke seg munnleg Å kunne lytte, samtale, skildre, forklare, presentere, reflektere og drøfte Ei forutsetning for å kunne kommunisere med andre, for å kunne snakke seg til innsikt i ulike fag – lære fagspesifikke ord og omgrep, og for å kunne utvikle gode sosiale dugleikar

Å kunne uttrykke seg skriftleg For å kunne kommunisere, ta vare på tankar og ytringar, ein reiskap for å lære Å kunne lese For å ha ein funksjonell reidskap i læringsprosessane - og i dagleglivet

Å kunne rekne For å kunne klare seg i daglegliv, utdanning og arbeidsliv I norskfaget handlar det om utvikling av omgrep, forståing av form, system og komposisjon, om arbeid med grafiske fremstillingar, tabellar og statistikk

Å kunne bruke digitale verktøy For å kunne velgje, vurdere og bruke informasjon, kommunisere og samhandle med andre www.udir.no

LK-06 om lesing hente, handsame og bruke informasjon, forstå, oppleve, tolke, utforske, granske reflektere, vurdere, samanligne og systematisere

Alle lærarar er leselærarar! Vi er leselærarar i alle fag!

Matematikk, ei spesiell utfordring Mykje tekst! Mange ”sjeldne” ord i temaoppgåver For mykje å forhalde seg til på ein gong Matematikklæraren blir ein viktig språklærar

Arbeid med tekst Å forstå eit emne – Å forstå ein tekst Mange tekstar for vanskelege å lese på eiga hand Vi må gje dei verktøy- lesestrategiar

Definisjon ifølge PISA: Leseferdighet er evnen til å forstå, bruke og reflektere over skrevne tekster, for å oppnå sine mål, å utvikle sin kunnskap og potensial og delta i samfunnet. (OECD 199:10)

3 nivå 1. Informasjonshenting 2. Tolking 3. Refleksjon

1. Kva er det som gir jordkloden varme? Korleis verkar CO2 og andre gassar som eit drivhus? Kva konsekvensar kan det få for din kvardag at vi reduserer CO2- utslippa?

Leseforståing inneber å utvinne og skape meining ved å gjennomsøke og samhandle med skriven tekst. (Bråten `07)

Ulike faktorar i leseforståinga siri Hovda Ottesen. Shot@hib.no

En avis er bedre enn et ukeblad. Et åpent område er bedre enn en gate En avis er bedre enn et ukeblad. Et åpent område er bedre enn en gate. I begynnelsen er det bedre å løpe enn å gå. Du må trolig prøve noen ganger. Det krever visse ferdigheter, men disse er enkle å lære. Selv små barn har glede av det. Når du først har lyktes, blir det sjelden vesentlige problemer, Fugler vil sjelden komme for nær. Derimot kan regnvær by på problemer. Fra Bråten, Leseforståelse.

Å lage drager En avis er bedre enn et ukeblad. Et åpent område er bedre enn en gate. I begynnelsen er det bedre å løpe enn å gå. Du må trolig prøve noen ganger. Det krever visse ferdigheter, men disse er enkle å lære. Selv små barn har glede av det. Når du først har lyktes, blir det sjelden vesentlige problemer, Fugler vil sjelden komme for nær. Derimot kan regnvær by på problemer. Fra Bråten, Leseforståelse.

motivasjon Motivasjon og lærelyst har mykje å seie for prestasjonane! Lærarar har stor innverknad på motivasjonen     Forventning om meistring