Hvordan lærer vi best? Kurs 4

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Advertisements

Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Norskfaget i 1. klasse.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Velkommen til foreldremøte.
Samarbeid og konflikt.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Muntlig vurdering – å veilede andre
Velkommen til foreldremøte på 3. trinn!
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
24 november 2017 Elisabeth Wold
Sammen er vi en stjernehimmel
Et kognitivt perspektiv på læring
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Kapittel 23 Årstidene.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Modige Boyna.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lærer vi best? Kurs 4 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Plan for dagen Oppsummering og dagens ord Oppfølging av observasjon Aktiv læring Stein på stein Passe vanskelig Tilbakemelding Gode spørsmål  Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Aktiv læring Det er forskjell på å kunne mye om en sykkel og det å kunne sykle. - Vi lærer når vi gjør noe. (Learning by doing) - Læring er hardt arbeid. - Læring kan ikke automatisk overføres. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Eleven må bygge sin egen kunnskap. Vi kan ikke  automatisk overføre læring fra en  person til en annen. Bilde lånt med godkjenning fra Kompetanse Norge Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å bygge på det deltakeren kan fra før Alle elever har erfaringer og kunnskaper.   Prøv å finne ut hva eleven kan før du lærer ham noe nytt.   Vi lærer når vi bygger ny informasjon på kjent informasjon. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Passe vanskelig Vi må lære noe som er passe vanskelig.  Hvis det er for lett eller for vanskelig lærer vi ikke mye. Med litt hjelp lærer vi ekstra mye.  Det vi kan gjøre med hjelp i dag  kan vi gjøre uten hjelp i morgen. Dette kaller vi den nærmeste utviklingssonen. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Tilbakemelding Det er viktig å tenke på hvilken tilbakemelding eller respons vi gir til deltakeren. Det er forskjell på positive og negative tilbakemeldinger. Det er også forskjell på  generell tilbakemelding og konkret tilbakemelding. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hvilke av disse tilbakemeldingene lærer du mest av? Snakk sammen. Du er flink. Du har blitt mye bedre til å lage norske spørsmål. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Tilbakemelding Positive tilbakemeldinger Så flink du er til å ..  Dette er bra!  Dette er riktig.  God innsats.  Jeg hører at du har øvd mye hjemme.  Du har gjort veldig mye riktig i denne oppgaven.  Nå forstår du presens og preteritum.  Negative tilbakemeldinger Dette er feil.  Du er ikke så flink til å lære språk.  Du forstår ikke grammatikk.  Skjerp deg!  Prøv å gi deltakerne mest positiv tilbakemelding og fortell HVA som er bra. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å rette feil Noen ganger må vi rette feil. En god måte kan være å si det som er riktig. Barnet leker med fly og sier «fy!» Mor sier «Ja, det er et fly.» Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

"SKOLSKE" SPØRSMÅL OG SVAR I en dansk undersøkelse blir voksne kursdeltakere uten skolegang spurt hva de tenker om undervisningen de får. Flere elever sier at det er et problem at læreren er dum. Hvorfor? Lærer: Hva heter jeg? Elev: ? Elev: Hva er klokka? Lærer: Bra! Lærer: Hva spiste du til frokost i går? Elev: Egg og bacon. Lærer: I går spiste jeg egg og bacon. Elev: ? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Gode spørsmål - Åpne spørsmål.   Spørsmål som kan tolkes og har flere mulige svar. - Ekte spørsmål. Vi spør fordi vi er interessert i svaret. - Fiskespørsmål.  Spørsmål som hjelper oss å forstå hva andre tenker.        - Spørsmål om begrunnelse og oppfølging.  - Spørsmål med bruk av spørreord. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Lag 5 gode spørsmål til bildet Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva har vi snakket om i dag? Husk dagens ord og oppsummering. Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019