Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
8 Skumlesing.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Dagsaktuell undervisning
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
10 regler for å skrive for web
Foreldre som gode leseveiledere
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Nyhetsartikkel.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseutvikling og læringsstrategier
Kapittel 14: Tale og lytte
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kommunikasjon og språkfunksjoner
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål: © MorgueFile.com Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer, som aktør og tilhører tolke og reflektere over innhold, form og formål i et representativt utvalg samtidstekster mestre ulike skriveroller som finnes i skolens offentlighet og samfunns- og arbeidsliv skrive tekster i ulike kreative sjangrer

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Du er en leser Vi leser hele tiden og over alt På tv, Internett, aviser, skolebøker, reklamer, tabeller – og store tekstmengder hver dag Hva er lesing? Å lese er først og fremst å finne mening En leser konstruerer mening ved å sette sammen ord og setninger og samtidig bruke sin egen bakgrunnskunnskap Vi kan også lese bilder, lese trafikken, lese en venn osv. Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Hva skjer når du leser? Når du leser, avkoder du vanligvis ordene helt automatisk Når du leser, danner du deg hele tiden forventinger om hva som skal skje videre For å bli en god leser er det viktig å ha kunnskap om ord og kunnskap om verden å vite hva som er formålet med lesingen å kjenne til og kunne bruke forskjellige lesestrategier å overvåke din egen lesing slik at du kan oppdage når du ikke forstår, og vite hva du kan gjøre med det Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing En god leser forstår godt og leser strategisk Å forstå tekster kan foregå på flere måter å finne informasjon eksplisitt uttrykt i teksten å tolke og kombinere ideer og tekstelementer å reflektere over og vurdere innhold og form Viktig med en lesestrategi Strategi: ”bevisst planlagt framgangsmåte for å nå et mål” Å lese strategisk = velge en framgangsmåte som fungerer godt, alt etter hva formålet er med lesingen En god leser har flere strategier å velge mellom Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Gode lesere oppdager når de ikke forstår Selv ikke gode lesere forstår alt med en gang Men de oppdager når de ikke forstår Viktig egenskap å oppdage dette Velg en strategi for å forstå Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Strategi når du ikke forstår: stoppe og lese om igjen lese videre for å se om du forstår ut fra sammenhengen senke lesetempoet bla tilbake for å se om du har gått glipp av noe se på illustrasjoner, modeller osv. lese grundig og streke under vurdere om det er nødvendig å forstå ordet, setningen eller avsnittet snakke med andre eller be om hjelp Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Hvordan bli en bedre leser? Hvordan forberede egne leseferdigheter? Generell regel: Snakk, tenk og skriv i forbindelse med lesingen Før lesingen Motivasjon Man leser bedre det man er innstilt på å lese. Forsøk å innstill deg på lesingen Bakgrunnskunnskap Du bruker automatisk bakgrunnskunnskapen din når du leser God lesestrategi å aktivisere bakgrunnskunnskapene Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Skanning Les ingresser, titler og mellomtitler  skann teksten ”Overflatelesing” God strategi for å forberede deg på hva du skal lese Ulike førlesingsstrategier Tenk over formålet Overflatelesing Lag tominuttersnotat Hvilke forventinger har du? Reflekter over tittelen Noter assosiasjoner Hva slags tekst er dette? Les oppsummeringer og oppgaver Hva er førsteinntrykket? Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Underveis i lesingen Å skrive eller snakke med noen underveis i lesingen, kan forsterke leseopplevelsen Blir mer bevisst på hva du har fått med deg Lag bevisste avbrudd i lesingen for å tenke igjennom hva du har forstått Still spørsmål til det du har lest, f.eks. (til sakprosatekster) Hva var hovedideen med avsnittet? Var det noe jeg ikke forsto? Hva er formålet med teksten? Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Spørsmål til episke tekster (underveis i lesingen) Hva handler dette om? Hva slags stemning blir slått an her? Hva regner jeg med skal skje videre? Hva sier avsnittet om personer, miljø og tid? Hvem er det som forteller? Blir det antydet noen konflikt eller noe problem? Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Tilpasset tempo Gode lesere varierer tempoet etter formålet med lesingen Eksempel Rask skumlesing for å få en oversikt over innholdet Sakte/stoppe opp om du skal inn i teksten Å skille vesentlig fra uvesentlig Hva er vesentlig i teksten? Strek under viktige ord, marker sentrale setninger og avsnitt, skriv stikkord i margen, lag korte oppsummeringer Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?

Gjennomgang Panorama Vg1 Basis Lesing Etter lesingen Noen tips til strategier etter lesingen Oppsummer handlingen eller innholdet i et trelinjers referat Skriv tominuttersnotat Lag en liste over de ti viktigste ordene i teksten Referer hovedinnholdet muntlig til en medelev Viktig å skille mellom vesentlig og uvesentlig informasjon i det du har lest Du er en leser Hva er lesing? Hva skjer når du leser? En god leser forstår godt og leser strategisk Gode lesere oppdager når de ikke forstår Hvordan bli en bedre leser?