Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kjennetegn og følgevansker
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Foreldremøte 2. trinn
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Lese- og skrivevansker
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Plan for dagen - Oppfølging av observasjon - Oppsummering og dagens ord - Vi leser i ulike situasjoner - Å knekke lesekoden - Lesestrategier - Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å lese og skrive er viktig i Norge. - Hva mener vi med det? - Hva trenger vi å lese? - Hva trenger vi å skrive? SNAKK SAMMEN. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Vi leser i ulike situasjoner Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Anab fra Somalia Ja, det er like viktig å lære å skrive og lese, fordi Norge er jo papirland. Det kommer papirer hele tiden. Så det er jo ingen som kommer og banker på døra og sier  «Vil du snakke med meg?» Historie fra Bergen ved Unni Skadberg Isaksen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva vet du når du kan lese norsk? En bokstav er den minste enheten i skriftspråket. En bokstav har både et navn og en lyd. En bokstav har liten betydning alene. Bokstavene gir mening når vi setter dem sammen. Rekkefølgen er ikke tilfeldig. Nybegynnere leser lyd for lyd, mens flinke lesere leser flere ord sammen. Lesing er mening. Det er tekstens innhold som er det viktigste. En bokstav er den minste enheten i skriftsystemet. Uttalen til bokstaven alene og sammen med andre bokstaver. Hver bokstav har liten betydning alene. Når vi setter bokstavene sammen til ord skifter betydningen av ordet ettersom rekkefølgen på bokstavene endres. ( eks. hest/hets ) Første og siste bokstav er de viktigste for å forstå hva ordet betyr. ( eks. sant/snat ) Vi trekker sammen og avkoder. Når lesingen er automatisert, leser vi hele setninger og store biter av en tekst uten å trekke sammen og avkode. Lesing er mening. Det er tekstens betydning som er det viktigste. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å lese = avkoding + forståelse Du må kunne lese rent teknisk ved hjelp av kombinasjonen bokstav/lyd.  Du må forstå. Teksten må gi mening.   Du må skille mellom bokstavens navn og bokstavens lyd. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Si navnet og lyden på bokstaven Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å knekke lesekoden For å kunne lese, må elevene knekke lesekoden. Det vil si at de klarer å trekke sammen lydene de ser til ord som de forstår.  m – a – t = mat                                  s – o – l = sol Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Dette gjør vi for å knekke lesekoden - trekke sammen lydene     ikke stoppe-ikke puste-ikke gjette-ikke pugge - klappe stavelser - lytte ut lyder: først - sist – i midten, hvor mange lyder hører du i "sol" - orddiktat med bokstavkort - støttelese / samlese - lesefinger - bruk av data og iPad, for eksempel Skoleskrift, AskiRaski og andre dataprogrammer Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Lesestrategier – hvordan kan vi forstå? Se på bilder Lese overskrifter Nøkkelord Notere vanskelige ord Lage tankekart Gjenfortelling Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Oppgave Sammenlign lesebøker. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva har vi snakket om i dag? Husk på dagens ord og oppsummering Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019